صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ضعف اساسی تیم مورایس در قائمشهر دوباره آشکار شد

قلب دفاع، پاشنه آشیل سپاهان

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
سپاهان برای اولین بار در فصل جدید لیگ برتر متوقف شد. تیم پرستاره اصفهانی هر پنج بازی قبلی‌اش را برده بود، ولی در قائمشهر برای اولین بار به تساوی رسید و حتی چیزی نمانده بود که با شکست به خانه برگردد. سپاهان در شروع نیمه دوم اولین گل بازی را خورد و بعد از اینکه با ضربه سر دانشگر به گل تساوی رسید، نساجی توانست چند موقعیت خوب دیگر روی دروازه نیازمند بسازد.
البته مورایس در این بازی بدشانس بود که دو مدافعش را به دلیل مصدومیت از دست داد. سیاوش یزدانی در نیمه اول آسیب دید تا نیلسون جونیور به زمین برود و هادی محمدی هم از دقیقه 85 جای دانشگر مصدوم را گرفت. با این حال نمی‌توان این مصدومیت‌ها را دلیل شکنندگی دفاع سپاهان دانست. مورایس زوج قلب دفاعش را دائماً تغییر می‌دهد که نشان از نارضایتی او از عملکرد دفاعی تیمش دارد. در بازی هفته گذشته مقابل آلمالیق او بازی را با زوج دانشگر و قربانی شروع کرد و از دقیقه 58 نیلسون را به آن منطقه فرستاد تا قربانی یک خط جلوتر برود. او فصل را با زوج دانشگر – نیلسون شروع کرد، ولی فقط اولی جایگاه ثابتی داشته و مورایس بازیکنان مختلفی را برای پیدا کردن زوج مناسب او آزموده است.
مربی زیرک پرتغالی در پایان به مشکلات قلب دفاع تیمش اشاره نکرد و جواب سیاستمدارانه‌ای داد: «خیلی می‌شنوم که در مورد دفاع تیم ما صحبت می‌کنند اما باید بدانند دفاع تیمی است و این نیست که مدافع مشکلی پیدا کند. مشکلات به دفاع تیمی برمی‌گردد. تیمی هستیم که گل‌های زیادی می‌زنیم و ممکن است گل بخوریم؛ باید بیشتر از گل‌هایی که می‌خوریم گل بزنیم. برخی تیم‌ها یک گل می‌زنند و دفاع می‌کنند. نمی‌دانم بازیکنان یا سایر افراد از این گل دفاع می‌کنند، کار بازیکنان من خیلی خوب بوده است‌.» او آنقدر تجربه دارد که مقابل دوربین به ضعف‌های تیمش اشاره نکند، ولی قطعاً فیلم بازی با نساجی را بارها با شاگردانش مرور خواهد کرد و امیدوار است که در بازی‌های سخت‌تر مدافعانش اینگونه نیازمند را در برابر مهاجمان حریف تنها نگذارند.
آمار بازی‌های سپاهان هم نشان می‌دهد که وضعیت خط دفاع ایده‌آل نیست. سپاهان از شروع فصل 8 بازی رسمی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان داشته که فقط در دو تا از آنها توانسته کلین‌شیت کند. بازی هفته دوم با ذوب‌آهن و هفته سوم با استقلال تنها دفعاتی بوده که تیم مورایس زمین را بدون گل خورده ترک کرده. مورایس می‌تواند ادعا کند که مهم نیست تیمش گل بخورد و آنها در صورت زدن گل‌های بیشتر از حریف می‌توانند به سه امتیاز برسند، ولی وقتی سپاهان به بازی‌های سخت‌تر برسد جبران اشتباهات آسان نخواهد بود. تقابل با پرسپولیس و الاتحاد عربستان بازی‌های حساسی است که می‌تواند سرنوشت سپاهان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان را رقم بزند و مورایس باید تا آن زمان مشکل قلب دفاع تیمش را برطرف کند.
فصل گذشته هم قلب دفاع پاشنه آشیل سپاهان بود و شاید آنها به همین خاطر قهرمانی لیگ برتر را در رقابت نزدیک با پرسپولیس از دست دادند. انتظار می‌رفت که باشگاه اصفهانی تابستان امسال این بخش را تقویت کند، ولی تمرکز اصلی آنها روی خرید مهاجم بود و فقط هادی محمدی به قلب دفاع اضافه شد. مدافعان میانی سپاهان بخصوص نیلسون جونیور سرعت مناسبی ندارند و وقتی این تیم بالا بازی می‌کند، فضای پشت دفاع به هدف قابل دسترسی برای حریفان تبدیل می‌شود. مورایس اصرار دارد که خط دفاع تیمش نزدیک به نیمه زمین باشد و پوشش فضای پشت سر برای این مدافعان کار سختی است. برنامه نساجی در این بازی استفاده از این فضا با توجه به سرعت محمدرضا آزادی بود و چیزی نمانده بود که در دقایق آخر به گل برتری هم برسد. پیش از این پیکان هم این منطقه را هدف قرار داده بود که به اخراج دانشگر منجر شد. هرچند سپاهان این بازی را برد، ولی مهاجمان پیکان چند بار توانستند در موقعیت تک به تک قرار بگیرند.
اتفاقات قائمشهر هشداری جدی برای مورایس است که تیمش به ترتیب سه بازی حساس مقابل ملوان، آلمالیق و پرسپولیس دارد. حالا دو مدافع مصدوم هم روی دست او مانده و تغییرات اجباری کارش را سخت‌تر می‌کند. تا اینجای فصل نتایج باب میل سپاهان بوده، ولی این سه بازی می‌تواند مورایس را گرفتار بحران کند، مگر اینکه بتواند دفاعش را دوباره سازماندهی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی