صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سایه روشن‌های تساوی بدموقع پرسپولیس برابر ملوان

سکته زشت!

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار
نمایش پرسپولیس برابر ملوان بغایت ناامیدکننده، دور از انتظار و بد بود؛ آنقدر بد که می‌توان این بازی را یکی از بدترین‌ بازی‌های این تیم در سال‌های اخیر دانست. با این تساوی تیم یحیی گل‌محمدی دو امتیاز از استقلال عقب افتاد تا صدر جدول در اختیار تیم جواد نکونام بماند.
پرسپولیس نتوانست حتی یک موقعیت گل جدی روی دروازه‌ میزبان ایجاد کند و این مسأله اتفاق مرسومی نیست. آخرین باری را که پرسپولیس نتوانسته بود در یک بازی موقعیت گل ایجاد کند، کسی یادش نمی‌آید. عجیب‌تر اینکه بازیکنان پرسپولیس برخلاف باز‌ی‌های چند فصل اخیر در دادن پاس‌های متوالی صحیح هم ناتوان بودند. تعداد پاس‌های اشتباه بازیکنان پرسپولیس در این بازی به شدت بالا بود و خبری از حرکات ترکیبی موفق در نزدیکی‌های محوطه جریمه حریف هم نبود.
باور اینکه این پرسپولیس همان تیمی بود که در قطر الدحیل را در یک بازی کاملاً برتر شکست داد، بسیار سخت است. در قطر پرسپولیس بسیار چشم‌نواز و تاکتیکی بازی کرد و نقشه‌های متنوعی در حمله داشت اما امروز حتی یک تاکتیک مشخص هم در این تیم دیده نشد.
پرسپولیس البته بعد از بازی با الدحیل، در مقابل گل‌گهر، پیکان و استقلال تاجیکستان هم بازی کرد. در این 3 بازی هم تیم یحیی گل‌محمدی نمایش‌های قابل دفاعی داشت اما بازی با ملوان یکی از بدترین نمایش‌های پرسپولیس در سال‌های اخیر بود. شاید اگر ملوان یک مهاجم جسور و بادقت در خط حمله داشت، پرسپولیس همین یک امتیاز را هم نمی‌گرفت. این افت وحشتناک از بازی مقابل الدحیل و در ادامه استقلال تاجیکستان تا بازی از ملوان به هیچ وجه عادی و منطقی نیست.
بازی ضعیف سروش رفیعی در میانه میدان بی‌تردید یکی از دلایل افت وحشتناک پرسپولیس در برابر ملوان بود؛ مردی که در دو بازی الدحیل و پیکان نقش کلیدی در بردهای سرخ‌ها ایفا کرد اما ناگهان همه چیز عوض شد.  فقط 10 روز از درخشش فوق‌العاده رفیعی در بازی با پیکان گذشته اما او در 2 بازی بعد از آن، بین دو نیمه تعویض شده. در بازی با ملوان سروش رفیعی و مسعود ریگی دو هافبک وسط پرسپولیس بودند و سعید صادقی و دانیال اسماعیلی‌فر در سمت چپ و راست زمین به عنوان وینگر ایفای نقش می‌کردند.
انتظار می‌رفت لااقل مثل بازی با استقلال تاجیکستان نمایش خوبی را از هافبک‌های پرسپولیس ببینیم اما این اتفاق نیفتاد و شاهد عملکرد ضعیفی از این بازیکنان بودیم. مسأله به قدری بغرنج بود که یحیی گل‌محمدی در بین دو نیمه سروش و شهاب زاهدی را بیرون کشید و به جای آنها مهدی ترابی و میلاد سورگی را به زمین فرستاد.
در این بین تعویض سروش کمی عجیب و سؤال‌برانگیز بود. سروش در بازی قبلی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان هم بین دو نیمه تعویض شد و بیرون رفت. اما آن تعویض دلیل فنی نداشت و به خاطر درگیری لفظی با محمدحسین کنعانی‌زادگان انجام شد.
هر چه که بود این دومین بازی پیاپی بود که رفیعی بین دو نیمه تعویض می‌شد. این در حالی است که قبل از این دو مسابقه و در بازی با پیکان رفیعی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت که تحسین همه را برانگیخت.
در آن مسابقه سروش 2 پاس گل زیبا به زاهدی داد و یک پنالتی هم برای تیمش گرفت. اما پس از آن بازی در دو مسابقه متوالی نه تنها خبری از درخشش سروش نبود بلکه در دو بازی متوالی بین دو نیمه تعویض شد.
به نظر می‌رسد سروش نتوانسته اتفاقات بازی با استقلال تاجیکستان را در ذهن خودش حل کند و تمرکزش را به دست بیاورد و به همین دلیل از کیفیت فوق‌العاده‌ای که 10 روز پیش نشان داده بود، فاصله گرفته است.
بازی ملوان و پرسپولیس یک بازی سرد و ملال‌آور بود که به تعداد انگشتان یک دست نیز موقعیت جدی روی دروازه‌ها خلق نشد اما ملوان در دو صحنه روی یک ضدحمله تا یک قدمی فتح دروازه پرسپولیس جلو رفت اما بیرانوند آنها را ناکام گذاشت تا پرسپولیس در یک روز بد، حداقل یک امتیاز بگیرد. بیرو در این بازی صدمین کلین‌شیت خود را انجام داد و رسماً وارد باشگاه صدتایی‌ها شد. باشگاه‌ صدتایی‌ها یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌ها برای بازیکنان فوتبال است. می‌توانی مهاجم باشی و وارد باشگاه صدگله‌ها شوی و یا به صدمین بازی با پیراهن تیم محبوبت برسی. می‌توانی دروازه‌بان باشی و صدتایی شوی؛ اتفاقی که در بازی با ملوان برای علیرضا بیرانوند رخ داد و این دروازه‌بان صدمین کلین‌شیت خودش با پیراهن پرسپولیس را ثبت کرد. آماری ارزشمند که بیش از اینکه بیرانوند را خوشحال کند پرسپولیسی‌ها را خوشحال خواهد کرد.
پیش از بیرانوند 4 دروازه‌بان به این رکورد رسیده بودند که هیچ‌کدام دروازه‌بانان شاخص پرسپولیس نبودند و سرخپوشان توانستند اولین نماینده خود را در این باشگاه ثبت کنند.
استقلال و مهدی رحمتی اولین عضو این باشگاه هستند. رحمتی با مدت زمان طولانی حضورش در استقلال و البته حفظ یک روند خوب توانست به این رکورد دست پیدا کند. حامد لک، رحمان احمدی و شهاب گردان هم دیگر اعضای آن هستند و حالا علیرضا بیرانوند هم وارد این جمع شده.
100 کلین‌شیت بیرانوند در ۱۷۶ بازی رسمی لیگ برتر، جام حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسیده. البته 30 کلین‌شیت او با پیراهن نفت تهران به ثبت رسیده و 70 کلین‌شیت هم سهم پرسپولیسی‌هاست.
نکته بیرانوند این است که با تعداد بازی کمتری نسبت به همتایانش به این رکورد رسیده و قطعاً با فرصتی که همچنان برای بازی کردن در لیگ برتر دارد، می‌تواند رکوردش را بسیار بهبود ببخشد. در حال حاضر این رکورد در اختیار مهدی رحمتی با 191 کلین‌شیت است که بیرانوند قصد دارد این رکورد را از دست همتای استقلالی‌اش درآورده و از آن خود کند. بیرانوند این فصل هم توانسته روند خودش را حفظ کند و در حال حاضر 5 کلین‌شیت را به نام خودش ثبت کرده و با سرعت به سمت مهدی رحمتی در حال حرکت است. اگرچه برای کسب عنوان آقای کلین‌شیت این فصل رقبای سرسختی مانند حسین حسینی و پیام نیازمند دارد.
پرسپولیس برابر ملوان نمایشی بد، ملال‌آور، نومیدکننده و بغایت زشت داشت؛ اتفاقی که البته برای هر تیمی ممکن است رخ دهد. آنها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم موقعیت ایجاد نکردند و تعداد پاس‌های متوالی سرخ‌ها به هم به زحمت به عدد 4 می‌رسید. نکته نگران‌کننده‌تر اینکه پرسپولیس علاوه بر یک نمایش سرد و زشت در خلق موقعیت نیز ناکام بود و تقریباً هیچ موقعیتی روی دروازه ملوان نداشت. تنها یک شوت از سوی هنانوف در نیمه دوم تنها موقعیت جدی پرسپولیس بود و عجیب اینکه تنها ضربه در چهارچوب سرخ‌ها به شمار می‌رفت. عدم خلق حتی یک موقعیت گل هم در این بازی نگران‌کننده است. اینکه سرخ‌ها در طول 90 دقیقه حتی نتوانند یک موقعیت محصول کار تاکتیکی روی دروازه حریف داشته باشند و همین نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.
پرسپولیس برابر ملوان به تساوی رسید تا صدر جدول را از دست بدهد اما اگر این بازی را فاکتور بگیریم، احتمالاً کمتر کسی به این آمار فکر کرده که پرسپولیسِ یحیی گل‌محمدی بهترین نتایج 6 هفته اول در فصول گذشته را در همین فصل کسب کرده است!
یحیی گل‌محمدی در نیم فصل لیگ نوزدهم از شهرخودرو جدا شد و به جای گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس نشست. پرسپولیس در آن فصل قهرمان لیگ شد و پس از آن فصل بود که پرسپولیس همه فصول را با گل‌محمدی شروع کرد.
مرور نتایج پرسپولیس در 6 هفته ابتدایی لیگ‌های بیستم تا بیست و سوم نشان می‌دهد پرسپولیسِ یحیی در این فصل بهترین شروع را با این سرمربی داشته.
پرسپولیس در 6 هفته ابتدایی لیگ بیستم با 2 برد و 4 تساوی 10 امتیاز کسب کرد که آمار چندان خوبی نبود. در لیگ بیست و یکم وضعیت کمی بهتر شد و پرسپولیس با 3 برد، دو مساوی و یک باخت 11 امتیاز گرفت.
در فصل بیست و دوم یحیی موفق شد با تیمش 4 برد و دو مساوی در 6 هفته ابتدایی لیگ کسب کند و یک جهش 3 امتیازی نسبت به زمان مشابه فصل قبل داشته باشد؛ یعنی 14 امتیاز.
اما در فصلی که به تازگی شروع شده، پرسپولیس از فصل گذشته هم بهتر عمل کرده. این تیم با هدایت گل‌محمدی موفق شده در 6 بازی 5 برد و یک تساوی کسب کند و به امتیاز 16 برسد. البته یک امتیاز از این تیم کسر شده.
نکته جالب این است که نتایج پرسپولیس در زمان سرمربیگری یحیی گل‌محمدی در 6 هفته ابتدایی، هر سال نسبت به سال قبل بهتر بوده. امتیازات پرسپولیس در 6 هفته ابتدایی در این 4 فصل به ترتیب، 10، 11، 14 و 15 بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی