صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و سه - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و سه - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

لیونل مسی را فراموش کنید

چه کسی لایق توپ طلای 2023 است؟

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

امشب بار دیگر پاریس میزبان میهمانی پر زرق و برق فرانس فوتبال برای اهدای معتبرترین جایزه فردی دنیای فوتبال خواهد بود. حداقل در رده مردان نتیجه قطعی و قابل پیش‌بینی است.
بدون شک همه به یقین رسیده‌اند که لیونل مسی پس از رهبری آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر و کسب اولین قهرمانی این تیم بعد از سال 1986 شانس اول بردن این عنوان خواهد بود. لیونل مسی در 35 سالگی توپ طلای هشتم خود را به ویترین افتخاراتش اضافه خواهد کرد و دست نیافتنی‌تر از همیشه خودش را در صدر پر افتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار می‌‎دهد.
کمتر کسی می‌تواند سزاوار بودن او را زیر سؤال ببرد، اما اگر یک انتخاب جایگزین وجود داشت، چه کسی شایسته توپ طلا بود؟
 
 ارلینگ هالند
فرانس فوتبال از رأی‌دهندگان خود می‌خواهد که سه چیز را در هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام بازیکن بهترین بازیکن جهان است در نظر بگیرند: عملکرد فردی، جام‌های کسب شده (باشگاهی و بین‌المللی) و کلاس و بازی جوانمردانه. ما با عملکرد فردی شروع می‌کنیم و گاهی اوقات نیازی به پیچیده کردن مسائل نیست: ارلینگ هالند فصل گذشته 53 بازی برای منچسترسیتی انجام داد و 52 گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند. با یک نتیجه‌گیری ساده ریاضی این بازیکن تقریباً در هر بازی 1 گل به ثمر رسانده است.
ارلینگ با عملکرد بی‌نظیری که در فصل گذشته داشت موفق شد با 36 گل زده آقای گل فصل 23/22 لیگ برتر انگلیس شود و به بالاترین آمار گلزنی در تاریخ این رقابت‌ها برسد. او همچنین با 12 گل در 11 بازی بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا بود. به طور کلی در لیگ قهرمانان اروپا، از اولین بازی خود در سال 2019، او 37 گل در 33 بازی به ثمر رسانده است.
 عملکرد تیم؟ سیتی سه‌گانه (لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان اروپا) را به دست آورد، بنابراین خیلی سریع می‌توان مهر تأیید را بر عملکرد تیمی و افتخارات این تیم زد. هالند در عرصه بین‌المللی درخشش چندانی با تیم ملی نروژ نداشت. آنها به جام جهانی نرسیدند و امیدهای آنها برای صعود به جام ملت‌های اروپا تابستان آینده متزلزل به نظر می‌رسد، اما این واقعاً تقصیر او نیست: او در چهار بازی گذشته برای کشورش چهار گل به ثمر رسانده است.
و در نهایت کلاس و بازی جوانمردانه، در این مورد قضاوت شاید کمی دشوار باشد اما ارلینگ در دوره 7 ساله حضورش در فوتبال حرفه‌ای هرگز اخراج نشده است، اگرچه نمی‌توان این قضیه را مستقیماً با بازی جوانمردانه نسبت داد اما هیچ کس منکر این نیست که غول نروژی یک بازیکن سطح بالا و با کلاس به حساب می‌آید.
 
 لائوتارو مارتینز
به صحبت‌های سرمربی اینتر، سیمونه اینزاگی گوش دهید: «او لایق توپ طلاست.»
لائوتارو مارتینز در این سال 32 بار برای اینتر گلزنی کرده است. گل‌های او در بازی‌های برگشت مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی لیگ قهرمانان به اینتر کمک کرد تا به فینال استانبول برسد و در حالی که آنها در آن شب مقابل منچسترسیتی شکست خوردند اما رسیدن این تیم به فینال یک دستاورد بزرگ بود، زیرا اینتر برای اولین بار از سال 2010 بود که به فینال معتبرترین رقابت باشگاهی اروپا راه یافت.
در واقع، گلزنی در بزرگترین بازی‌ها برای مارتینز به یک تخصص تبدیل شد. او در فینال کوپا ایتالیا و سوپرکاپ فصل گذشته برای اینتر نیز در لیست گلزنان حضور داشت و نقشی کلیدی در قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ایفا کرد.
اکثر مردم او را در جام جهانی به عنوان ذخیره خولیان آلوارز به یاد می‌آورند اما بدون پنالتی دیدنی او در یک چهارم نهایی مقابل هلند، آرژانتین امروز جام را در اختیار نداشت!
 کیلیان امباپه
کیلیان امباپه در مصاحبه‌ای با اکیپ و فرانس‌فوتبال در ماه ژوئن گفت: «فکر می‌کنم بازی در پاریس کمک زیادی به من برای بردن توپ طلا نمی‌کند.»
حدود 4 سال است که همه فکر می‌کنند امباپه در تابستان به رئال‌مادرید خواهد رفت اما هنوز هم می‌بینیم که او به پروژه پاریس وابسته است، پروژه‌ای که با وجود هزینه‌های میلیونی هنوز هم با رسیدن به هدف بزرگشان یعنی قهرمانی در لیگ قهرمانان فاصله زیادی دارد.
امباپه در سالی که گذشت به پاری‌سن‌ژرمن کمک کرد تا عنوان قهرمانی فرانسه را حفظ کند. او همچنین با 29 گل بهترین گلزن لیگ یک بود و رکورد گلزنی یک بازیکن فرانسوی برای باشگاه و کشور را در یک فصل شکست (54 گل که از جاست فونتن در سال‌های 1958-1957) و در یکی از بهترین فینال‌های تاریخ جام جهانی هم هت‌تریک کرد و هم در پایان با 8 گل آقای گل این رقابت‌ها شد.
اگر مسی قهرمان جام جهانی نمی‌شد و یا اگر باشگاه او از یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فراتر می‌رفت، او یک گزینه اصلی برای کسب این عنوان به حساب می‌آمد، اما با وجود سن و سال او (24) بدون تردید در آینده زمان او نیز فرا خواهد رسید.
 
 جود بلینگام
لیونل مسی برنده قطعی این عنوان است اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعاً مسی بهترین بازیکن حال حاضر دنیاست؟ اگر مسی حاضر به دریافت دستمزد معقولی بود کدام تیم‌های بزرگ حاضر بودند این بازیکن 36 ساله را به خدمت بگیرند؟ تیم‌های زیادی را نمی‌توان نام برد.
پس جود بلینگام چی؟ این بازیکن 20 ساله - بله، او هنوز فقط 20 سال دارد - در سه ماه اول حضورش در رئال مادرید فراتر از انتظارات عمل کرده است و با هیبتی که از خودش نشان داده ثابت کرده که کامل برای پوشیدن سنگین‌ترین پیراهن فوتبال جهان مناسب است.
اما درخشش او فقط مختص به اسپانیا نیست. بلینگام امسال بهترین بازیکن انگلیس شد و در نیم فصل دوم 23/22 عملکرد بهتری نسبت به مسی از نظر گلزنی داشت و زردپوشان را تا یک قدمی قهرمانی در 11 سال اخیر رساند. آیا این تصادفی است که آنها در آخرین روز فصل در حالی که او به دلیل مصدومیت به بازی نرسید، مقابل ماینتس شکست خوردند؟ احتمالاً نه.
به اعتقاد اکثریت کارشناسان بلینگام هیجان‌انگیزترین بازیکن حال حاضر دنیای فوتبال است که دست از انجام کارهای هیجان‌انگیز بر نمی‌دارد.
 
 رودری
 تنها بازیکنی که منچسترسیتی - بهترین تیم باشگاهی جهان در فصل 2023-2022 نمی‌تواند بدون آن کار کند، ارلینگ هالند نیست. آمار نشان می‌دهد که رودری بیش از هر بازیکن دیگری در فصل سه‌گانه منچسترسیتی به میدان رفته است (4476 دقیقه).
برای درک بهتر اهمیت رودری همین را بدانید که سیتی در اوایل فصل به خاطر محرومیت این بازیکن در سه بازی شکست خورد و آنها بدون رودری فقط متفاوت به نظر نمی‌رسند بلکه متفاوت بازی می‌کنند.
از دید پپ او بهترین بازیکن جهان در پست خودش است و همیشه نشان داده که در پرس کردن حریف بی‌نظیر عمل می‌کند و به جز مالکیت توپ، موقعیت و قدرت بدنی او برای بازیابی سریع توپ کلیدی به حساب می‌آید.
او در خط حمله نیز نقش دارد؛ 4 گل و 7 پاس گل در فصل گذشته، از جمله گل فینال لیگ قهرمانان و بهترین بازیکن زمین شدن در این بازی.
حدود یک هفته بعد از فینال لیگ قهرمانان، اسپانیا فینال لیگ ملت‌ها را برد. لاروخا در این بازی کرواسی را در ضربات پنالتی شکست داد و رودری به عنوان بازیکن این فینال انتخاب شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی