صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و یک - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و یک - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ناسازگاری هانگژو با فرزندان ایران؛ رکورد 8 طلا حفظ نشد

جایگاه دومی پرید؟

محسن وظیفه
روزنامه نگار
کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پاراآسیایی از روز نخست در رده دوم ایستاده بود اما دیروز با کسب ۷ طلا، ۳ نقره و ۹ برنز این جایگاه را از دست داد. امروز روز پایانی بازی‌ها است و افسوس که حالا کاروان ایران در یک قدمی رسیدن به‌ عنوان تاریخی دومی شرایط سختی دارد. روز گذشته برخلاف 4 روز قبلی بازی‌ها کاروان ایران 7 مدال طلا گرفت و همین باعث شد تا جایگاه بااهمیت دومی را از دست بدهد. کاروان فرزندان ایران از روز نخست هر روز 8 مدال طلا گرفته بودند و اگر این روند روز گذشته هم ادامه پیدا می‌کرد، تعداد طلاهای ایران به 40 می‌رسید اما روز گذشته در پایان بازی‌ها 39 مدال طلا، 39 نقره و 37 برنز را کسب کردند تا با تعداد طلاهای مساوی نسبت به ژاپن به رده سوم سقوط کنند. امروز روز پایانی بازی‌ها است و این سؤال وجود دارد که کاروان ایران چه می‌تواند بکند و آیا طلاهای مورد نیازش از پارادوومیدانی به دست می‌آید تا ایستادن در رده دوم را تجربه کند یا نه؟ شاید اگر برخی از پیش‌بینی‌ها در مورد برخی نتایج درست از آب درمی‌آمد رده دومی خیلی هم آسیب نمی‌خورد اما شکست غافلگیرکننده در بسکتبال با ویلچر و گلبال باعث شد تا کمی پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیاید. ژاپنی‌ها هم دیروز در شنا خیلی طلا گرفتند و امروز هم در تنیس روی میز این شانس را دارند که طلا بگیرند اما ایران برای رسیدن به رده دومی که برای اولین بار در تاریخ به دست می‌آید نیاز به قهرمانی فوتبال 5 نفره و کسب طلاهای مهم در دوومیدانی دارد. رقابت ایران و ژاپن برای رسیدن به رده دوم بسیار حساس و نفسگیر شده و نتایج روز آخر بسیار تعیین کننده شده است.

والیبال نشسته؛ قهرمان بی‌رقیب
شاگردان هادی رضایی مثل همیشه با قدرت به مدال طلا دست پیدا کردند. این تیم بدون از دست دادن حتی یک ست قهرمان بازی‌ها شد تا در یک سال مانده به المپیک پاریس مدعی رسیدن به‌ عنوان قهرمانی باشد. سال‌هاست که به همه ثابت شده والیبال نشسته ایران فراتر از آسیاست اما عجیب است که هنوز با نفرات اصلی به این بازی‌ها می‌رود. در فینال قزاقستان سه بر صفر به ایران باخت تا شاگردان رضایی بدون دادن حتی یک ست قهرمان شوند اما چرا با این همه اختلاف سعی نمی‌کنند به افرادی همچون رمضانی، گلستانی، علیپور و بیگدلی استراحت بدهند و از نفرات جوان استفاده کنند؟
 
پاراتنیس روی میز
شانس ژاپنی‌ها برای دومی
پارا تنیس روی میز برای ایران در روز آخر خیلی اهمیت دارد. البته تیم ایران نماینده‌ای در این مسابقات ندارد با این حال برای ایران تعیین‌کننده است. دیروز تیم دو نفره ایران با ترکیب حسن جانفشان و مهدی رضاپور با شکست در نیمه نهایی مقابل تایلند به مدال برنز رسید و کارش تمام شد اما ژاپنی‌ها امید زیادی دارند که با درو کردن طلاهای این رشته دومی را از ایران بگیرند.
 
گلبال؛ حسرت طلا
یکی از رشته‌هایی که خیلی روی مدال طلای آن حساب می‌شد، گلبال بود. رشته‌ای که دوره گذشته طلا گرفته بود اما در این دوره نتوانست به فینال برسد. طلای این رشته می‌توانست خیلی به کار کاروان بیاید اما نشد. تیم ملی مردان در دیدار رده‌بندی برابر کره جنوبی با نتیجه 7 بر 3 پیروز شد و به مدال برنز دست یافت.

بسکتبال با ویلچر
سوم جهان و سوم آسیا!
ناکام بزرگ ایران در این دوره هم تیم بسکتبال با ویلچر بود که به فینال نرسید و در نهایت به مدال برنز راضی شد. تیمی به غایت شایسته که در دوره قبل عالی ظاهر شده بود و یکی از طلایی‌های جاکارتا بود. چند ماه پیش هم در جهانی به ‌عنوان سومی رسید تا خیال همه از قهرمانی این تیم راحت شود اما عجیب بود که به ژاپن باخت و ژاپن با غلبه بر کره جنوبی مدال طلا را کسب کرد.
 
پاراوزنه‌برداری؛
امید به روز پایانی
شاید توقع از وزنه‌برداری کمی بیشتر از این بود با این حال در روز آخر می‌تواند جبران کند. دیروز برای پاراوزنه‌برداری ایران در وزن 107 کیلوگرم، علی‌اکبر غریب شاهی و سامان رضی روی تخته رفتند که سهم این 2 وزنه‌بردار یک مدال طلا برای غریب‌شاهی همراه با رکوردشکنی و یک مدال برنز برای رضی بود. شاید اگر روح‌‌اله رستمی هم طلا گرفته بود الان جایگاه ایران چیز دیگری بود.
پاراتیراندازی با کمان؛
سه طلا با تیر طلایی
دیروز برای پاراتیروکمان ایران روز طلایی بود. هر چه زدند به هدف نشست و سه طلا نصیب ایران شد اما واقعاً چه کسی به این موضوع فکر می‌کرد؟ یکی از پرحاشیه‌ترین و ضعیف‌ترین فدراسیون‌های ورزشی در ایران تیروکمان است که همه ناراضی از عملکرد مسئولان آن هستند اما در پارا شرایط به نحو دیگری رقم خورد. غلامرضا رحیمی در ریکرو یک طلای ارزشمند را به دست آورد. او در فینال حریف ژاپنی را شکست داد تا یک طلا از ژاپن کم و یک طلا به ایران اضافه کند. رحیمی در این مسابقه عقب بود؛ اما نتیجه 5 بر یک را 6 بر 5 و با تیر طلایی برد تا قهرمان شود. قبل از رحیمی هم زهرا نعمتی مقابل کمانداری از چین با نتیجه 6 بر 4 به پیروزی رسید و طلایی شد. نعمتی هم 4 بر 2 عقب بود اما 6 بر 4 برد. علی‌سینا منشازاده در ماده کامپوند هم با غلبه بر کمانداری از هند پس از تساوی 144-144، در تیر طلایی، سومین طلایی پاراتیروکمان بود.

پاراشنا؛ صید مدال
در حالی که در دوره گذشته شاهین ایزدیار تمام نگاه‌ها را به خودش جذب کرده بود اما در هانگژو ورق برگشت. اینجا فقط صحبت از سینا ضیغمی‌زاده است. او با 3 طلا و یک نقره نامش در 16 سالگی به اوج شهرت رسید. این طلاها او را بالاتر از زهرا نعمتی قرار داده و با سه طلا و یک نقره بهترین ورزشکار این دوره از بازی‌ها بوده. در کنار او ابوالفضل نگارستانی، محمد حسین کریمی و امید ظریف هم درخشیدند. نگارستانی در ماده 100 متر کرال پشت کلاس S10 به مدال برنز رسید. محمدحسین کریمی هم در ماده‌ 50 متر آزاد به مدال برنز دست یافت.

ZOOM

پارادوومیدانی؛ زحمتکش‌های طلایی
باید ورزشکاران دوومیدانی را زحمتکش‌ترین اعضای کاروان فرزندان ایران بنامیم. همیشه بار مدال‌آوری کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی به دوش پارادوومیدانی بوده و این بار حالا بار رسیدن به یک عنوان تاریخی روی دوش این رشته است. دوره گذشته 27 طلا کسب کردند اما در این دوره کمی ضعیف عمل کردند با این حال یک روز فرصت دارند تا کار مهمی را انجام بدهند. امروز همه نگاه‌ها به ورزشکاران پارادوومیدانی است تا بتوانند با طلاهای خود کاروان فرزندان ایران را بالا بکشند. خیلی دور از دسترس نیست. دوومیدانی دیروز هم 7 مدال کسب کرد که دو مدال طلا توسط سامان پاکباز و عرفان بُندری به دست آمد. وحید علی نجیمی و هادی کائیدی برای ایران نقره گرفتند و وجیهه هوشمند به همراه امید ظریف و علی شمشیری هم برنز گرفتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی