رئیس فدراسیون ورزش همگانی:

53 درصد مردم ورزش نمی‌کنند

علی رضایی
خبرنگار
از سال 1900 میلادی تا کنون ورزش همگانی با رویکردهای متفاوتی در بین اکثر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ما هم ورزش همگانی از سال 1358 تحت عنوان ورزش محلات آغاز و در سال 1362 رسمیت پیدا کرد. فدراسیون ورزش‌های همگانی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد امکانات و بستر مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و به دنبال آن بالا بردن سطح مهارت‌ها در سال 1371 تشکیل شد. فدراسیونی که چندی پیش رشته آمادگی جسمانی از آن جدا و به عنوان فدراسیون آمادگی جسمانی به رسمیت شناخته شد. علی خلیلی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در مورد رویکردها و فعالیت‌های این فدراسیون معتقد است ورزش همگانی نیاز به توسعه بیشتری دارد و فعالیت‌های ورزش همگانی شهرداری‌ها و وزارت آموزش و پرورش هم بهتر است همگام با فدراسیون ورزش‌های همگانی باشند.
 
 یکی از مهم‌ترین مواردی که به عنوان دلیل ورزش نکردن مردم مطرح می‌شود نبود فضای ورزشی است. چقدر این مسأله را قبول دارید؟
برای جواب به این سؤال لازم است به پیاده‌روی خودم که همراه خانمم مسافت هشت کیلومتری را طی کردیم اشاره کنم. چند روز پیش ما تصمیم گرفتیم مسافت 8 کیلومتری را پیاده‌روی کنیم و این کار را هم انجام دادیم در اینجا می‌بینید که ما نیاز به مکان خاصی نداریم اما اگر قرار باشد مسابقه‌ای برگزار شود سرانه ورزش قابل تعریف است. کمااینکه 21 درصد مردم در پارک‌ها تمرینات ورزشی انجام می‌دهند و 22 درصد مردم هم در اماکن خصوصی تمرین می‌کنند.
 با شهرداری و وزارت آموزش و پرورش همکاری دارید؟
ما بدون همکاری با هیچ کدام از اینها در رده مینی فوتبال محلات در سراسر کشور مسابقات خوبی را برگزار کردیم. اگر تفاهمنامه با اهداف توسعه ورزش با سازمان شهرداری و وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم قطعاً ورزش همگانی به جایگاه بهتری می‌رسد.
 برای توسعه ورزش همگانی به خصوص در پارک‌ها و اماکن عمومی نیاز به حضور کارشناسان با تجربه و مربیان با دانش است؟
قطعاً همین طور است یکی از مهم‌ترین اهداف فدراسیون ورزش‌های همگانی، نظام جامع توسعه ورزش در بین جامعه است که این خودش هم نیاز به کارشناسان کاربلد ورزش و مربیان با تجربه است. هر مربی و یا کارشناس علوم ورزشی برای اینکه گروهی را به صورت تخصصی تمرین بدهد باید تمام جوانب را در نظر بگیرد یعنی اگر در بین گروهی که با او ورزش می‌کنند فردی از ناحیه پاها یا ستون فقرات یا هر عضوی از بدنش آسیب دیده است باید تمرینات تخصصی برای آن ورزشکاران آسیب دیده در نظر داشته باشد. از لحاظ فیزیولوژی ورزشی هم ما باید مربیان و کارشناسانی را برای آموزش دعوت کنیم که تا حدودی تئوریسین علوم ورزشی باشند.
 چرا رشته آمادگی جسمانی از زیرمجموعه ورزش‌های همگانی جدا شد؟
سیاست وزارت ورزش و جوانان این بود که اگر رشته آمادگی جسمانی از فدراسیون ورزش‌های همگانی جدا شود این رشته ورزشی بیشتر توسعه پیدا می‌کند.
  صحبت‌های پایانی.
امیدوارم مردم به سمت ورزش روی بیاورند و در این راه تلاش کنند تا با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما و شهرداری‌ها بستری مناسب برای ورزش فراهم شود. برای این منظور از طریق تبلیغات در صدا و سیما و رسانه‌های گروهی برای آگاهی مردم به امر ورزش‌های همگانی ایجاد انگیزه از طریق برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، سمینارها، کنگره‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان ورزش‌های همگانی بستری برای توسعه این رشته ورزشی که دارای بیشترین شرکت‌کننده است مهیا شود. کما اینکه 53 درصد از مردم ورزش نمی‌کنند، با وجود زندگی ماشینی امروز، تحرک بدنی افراد بسیار کم است و مخصوصاً در شهرها بیماری‌های مختلف را در پی داشته است. ورزش تنها عاملی است که می‌تواند این کمبود فقر حرکتی را جبران و سلامتی را تأمین نماید. از طرف دیگر، برخورداری از یک زندگی پرثمر و لذتبخش در صورتی میسر می‌شود که شخص در سنین بالا از سلامتی برخوردار
باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی