وقتی بهترین بازیکن خارجی کنار گذاشته می‌شود

آغاز پر حرف و حدیث لیگ بسکتبال تحت تأثیر لو رفتن مبالغ قراردادها

پریسا غفاری  
روزنامه نگار
فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال از امروز با حضور 12 تیم استارت می‌خورد. شهرداری گرگان، مهرام تهران، ذوب‌آهن، مس رفسنجان، طبیعت تهران، آورتای ساری، فولاد هرمزگان، کاله آمل، پالایش نفت آبادان، لیموندیس فارس، مس کرمان و پدافند هوایی مشهد تیم‌های حاضر در این مسابقات هستند که در یک گروه مقدماتی به مصاف هم می‌روند. مسابقات این فصل از همان ابتدا تحت تأثیر حاشیه‌های بسیاری قرار گرفت. حذف برخی بازیکنان از تمرینات تیم ملی و عدم اعزام آنها به جام جهانی و بازی‌های آسیایی عاملی شد تا برخی تیم‌ها به سمت بازیکنان جدید بروند. حتی باشگاه‌ها تمایلی به جذب بازیکنان مورد نظر نداشتند. از سویی هم خیلی از بسکتبالیست‌ها حاضر نشدند در کنار هم  در یک تیم بازی کنند.

حاشیه‌های دردسرساز تیم‌ها
بیشترین حاشیه این فصل پیرامون تیم شهرداری گرگان قرار گرفت. جرقه تغییرات در کادر اداری این باشگاه زده شد. بازیکنان فصل قبل به دنبال عدم پرداخت مبالغ قراردادهای‌شان شکایت کردند. در نهایت هم با 4 بازیکن تسویه حساب کامل نشد.
همچنین وقتی حرف از هزینه‌های 60 میلیارد تومانی در این تیم شد با سرمربی و برخی بسکتبالیست‌های گرانقیمت این تیم خداحافظی شد اما غافل از اینکه سرمربی جدید که بعد از دو سال به لیگ برگشت هزینه‌های بیشتری هم کرد؛ حتی صدای هواداران گرگانی نیز درآمد. همچنین مصطفی هاشمی برخی از بازیکنان مورد علاقه پری پتی را نخواست و خارجی‌های جدید را جذب کرد. همچنین محمد جمشیدی کاپیتان تیم را کنار گذاشت و به جای او نوید رضایی‌فر، ارسلان کاظمی، سینا واحدی، محمد یوسف‌وند، امیرحسین آذری، امیرعلی قلی‌زاده، سالار منجی، یاسین کلاسنگیانی، خشایار علی‌اکبری، مبین شیخی، نورل پله و ویل کری را جذب کرد. به دنبال آن هم کانال هواداری لیست قراردادها را منتشر کرد. مصطفی هاشمی، سرمربی این تیم بعد از افشای مبالغ قراردادها گفت: «به نظر اتفاق خاصی رخ نداده ولی قراردادهای گرگان از فدراسیون یا هیأت بیرون آمده است. متأسفانه کار بسیار شرم‌آوری بود و در نهایت خروجی هم نداشت. قرارداد همه تیم‌ها را ببینید، ما هم مثل همه. موضوع این است که اگر خدای نکرده این کار از خود مجموعه شهر باشد که وامصیبتا. اگر این جریان را در نطفه خفه نکنند، فردا چالش‌های بیشتری درست می‌شود. اگر احیاناً سنگ‌اندازی شود، وامصیبتا. من هم یک دفعه چشم می‌بندم، دفعه دوم نه و برای موفقیت این تیم کوتاه نمی‌آیم. اگر کسی سنگ بیندازد، مطمئن باشد که سنگ را به سمت خودش پرتاب می‌کنم.»

کری‌خوانی بین سرمربیان  
البته حاشیه‌های این فصل تنها مربوط به یک تیم نیست چرا که در فاصله 897 کیلومتری گرگان، ذوب‌آهن هم کمتر از این شهر هزینه تیمداری نداده است. با رفتن فرزاد کوهیان از اصفهان به مهرام، مهران حاتمی جایگزین او شد. هرچند سال‌ها گفته شد ذوبی‌ها مشکل مالی دارند اما گویا این فصل بواسطه رقابت سرمربیان سفره‌ای برای غیربومیان باز شده و با صرف هزینه‌های مالی خوب ضمن جذب بازیکنان مطرح، خارجی‌های گرانقیمت را هم جذب کرده‌اند. از دوایت باکس گارد آمریکایی تا نشستن با حامد حدادی بر سر میز مذاکره. محمدرضا اکبری، آرن داودی، مسعود سلیمانی، اصغر کاردوست، علی کاشانی، حسین مکاریان، مهدی مرادی‌نسب، روزبه ارغوان، علی گلستانه، رسول مظفری، شایان پورکاوه، کیارش شعبانیان و دوایت باکس بازیکنان این فصل اصفهان هستند. در میان دو شهر گرگان و اصفهان هم فرزاد کوهیان به مهرام آمد و با تغییرات در اسم تیم مهرام و اضافه کردن پسوند ایرانیان بازیکنان مطرحی چون محمد جمشیدی، سجاد مشایخی و سجاد پذیرفته را به این تیم آورد تا کنار پیتر گریگوریان، بهشاد عرب‌زاده، امیرحسین خندان، علیرضا شریفی، متین جلالیان، محمد رحیمی، حسین مرتضوی، آرین ارمی و مهدی حیدری بازی کنند. البته این تیم همیشه در پایان مشخص می‌شود که چقدر هزینه کرده است.

تیم‌های تازه‌وارد
لیموندیس فارس، طبیعت و آورتای ساری تیم‌هایی هستند که امسال در لیگ برتر حضور پیدا کرده‌اند. فارسی‌ها امتیاز آویژه مشهد را خریده‌اند و طبیعت هم به لیگ دسته یک صعود کرده است. البته محمدرضا اسلامی، البرز آبکناری و سیامک ویسی از مربیان جوانی هستند که بار دیگر قرار است توانایی‌های خود را در کنار مربیان مطرحی چون مصطفی هاشمی، مهران حاتمی، فرزاد کوهیان، حماد سامری و... امتحان کنند. هر چند با بررسی نفرات هر تیم می‌توان گفت زور طبیعت بیشتر است.

ZOOM

برنامه بازی‌های هفته اول:  
ذوب‌آهن - رعد پدافند  
شهرداری گرگان - لیموندیس فارس  
پالایش نفت آبادان - مس رفسنجان  
صنعت مس کرمان - طبیعت

 

جستجو
آرشیو تاریخی