بلیت بازگشت آقای خاص کنسل شد؟

مهماندوست خیلی دور، خیلی نزدیک

فائزه زمانی
روزنامه نگار
12 سال از جدایـــــــــــــی رضا مهماندوست و تیم ملی تکواندوی ایران می‌گذرد. آقای خاص تکواندو با بی‌مهری شیاپ چانگ تیم ملی ایران را ترک کرد و 7 سال در جمهوری آذربایجان به درو کردن افتخاراتش ادامه داد. همه چیز از عدم پرداخت دستمزد مهماندوست شروع شد؛ دستمزد ویژه‌ای که با حکم کمیته ملی المپیک قرار بود به محمد بنا، کوروش باقری و رضا مهماندوست داده شود.
همین موضوع هم داد سرمربی وقت تیم ملی تکواندو را در‌آورد، او به گفته خودش هیچ وقت استعفا نداد و فقط به صورت شفاهی پولادگر رئیس وقت فدراسیون را تهدید کرد که اگر دستمزدش پرداخته نشود دیگر سر تمرینات نخواهد آمد.
اما فدراسیون که دنبال بهانه بود این اعتراض را استعفا تعبیر کرد و تنها 2 روز بعد، عذر مهماندوست را خواست.
مهماندوست رفت و تیم ملی دیگر بعد از او رنگ افتخارات قبلی را تا به امروز به خود ندید.
حالا بعد از 12 سال و در دورانی که تکواندوی ایران حال و روز خوبی ندارد، فدراسیون تکواندو سراغ مهماندوست رفته است. استعفای اخیر او از تیم ملی آذربایجان بعد از 7 سال، زمزمه‌های بازگشتش به تیم ملی ایران را مطرح کرده بود اما در این مدت فدراسیون تکواندو دست به تغییر کادرفنی نزد تا بیژن مقانلو همچنان به کار خود ادامه دهد.
البته که این موضوع خیلی طول نکشید؛ عملکرد شاگردان مقانلو در بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات گرندپری چین و در پیش بودن المپیک پاریس هجمه‌های زیادی را روی سر او آوار کرد تا جایی که قبل از برکناری‌اش تصمیم به استعفا گرفت.
حالا بعد از جدایی مقانلو از تیم ملی، اینطور به نظر می‌رسید که تکواندوی ایران باید فرش قرمزش را برای بازگشت سرمربی پرافتخار پهن کند. فدراسیون طبق پیش‌بینی‌ها و باتوجه به فرصت کوتاه تا کسب سهمیه المپیک پاریس، بلافاصله مذاکرات خود را با مهماندوست شروع کرد اما حالا طبق شنیده‌ها آقای خاص با جواب منفی، فدراسیون را در شوک فرو برد. تصمیمی که شاید دلیل آن خاطرات تلخ گذشته بوده است.
اما در آن طرف ماجرا او کلکسیون افتخاراتش را روز به روز با تیم ملی آذربایجان بیشتر از قبل کرد تا جایی که چندین بار از سوی مقامات عالیرتبه کشور آذربایجان مورد تجلیل قرار گرفت و نشان رسمی و دولتی این کشور را از دستان الهام علی‌اف دریافت کرد.
1 طلا، 2 برنز در المپیک 2016 ریو، قهرمانی در پنجمین دوره مسابقات کاپ اروپا 2017، قهرمانی در بازی‌های اروپایی سال 2015 و قهرمانی جام جهانی 2015 مکزیک بخشی از افتخارات او است.
همچنین انتخابش از سوی فدراسیون جهانی در سال‌های 2010، 2011، 2016 و 2019 به عنوان بهترین سرمربی مرد جهان، او را آقای خاص تکواندو کرد.
حالا اگر شنیده‌ها مبنی بر پاسخ منفی مهماندوست به فدراسیون تکواندوی ایران صحت داشته باشد، باید دید در چنین شرایطی که دیگر خبری از مسئولان قبلی در فدراسیون تکواندو نیست، آن هم حالا که تکواندوی ایران بیشتر از هر وقت دیگری به میهماندوست نیاز دارد، دلیل این جواب منفی چیست!

 

جستجو
آرشیو تاریخی