صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

آرفی: کارهای مثبت شهاب با گلزنی به چشم آمد

ژاپن قوی است اما قادر به شکستش هستید

اشپیتیم آرفی مهاجم اسبق پرسپولیس معتقد است شهاب زاهدی با وجود اینکه تا قبل از بازی با گل‌گهر هم برای پرسپولیس گل نمی‌زد باز هم برای پرسپولیس عالی کار می‌کرد و در فضاسازی و کارهایی که به تیم کمک می‌کند واقعاً مثمرثمر بود از این رو نباید فقط به گلزنی یک مهاجم نگاه کرد و آن را ملاک قرار داد. گلزنی شهاب بهانه‌ای شد تا با مهاجم اسبق پرسپولیس در خصوص شهاب و سایر موارد مربوط به پرسپولیس در این مدت گفت و گویی داشته باشیم.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
چگونه شد که شهاب به یکباره هت‌تریک کرد؟
بازی در تیم‌هایی مانند پرسپولیس و سپاهان و ملوان با همه تیم‌ها فرق می‌کند و به نوعی سخت‌تر است ضمن اینکه ما برای سنجیدن یک بازیکن و میزان کارآیی‌اش نباید فقط گلزنی او را ملاک قرار دهیم. شهاب هم دقیقاً همین حالت را برای پرسپولیس ایفا می‌کرد و با وجود اینکه گل نمی‌زد به بهترین شکل ممکن می‌جنگید و فضاسازی می‌کرد از این رو باز هم به نظرم او خوب بود اما چون گل نمی‌زد شاید کمتر کارهایش دیده می‌شد. با این وجود زمانی که گل زد کارش بیشتر به چشم آمد ضمن اینکه باید قبول کنیم او به عنوان یک مهاجم ناشناخته به پرسپولیس آمد که هواداران پرسپولیس از نوع بازی او شناخت چندانی نداشتند و قطعاً چنین بازیکنی به زمان بیشتری نیاز داشت تا ارزش‌های خودش را نشان دهد در حالی که مثلاً وقتی شما مهاجمی مانند هالند را که فصل قبل 50 گل زده به تیم دیگری ببرید حتماً انتظار دارید که بیشترین گل را بزند هر چند که هالند هم در این فصل نتوانسته فعلاً اندازه فصل قبلش گل بزند و تا به اینجا با 9 گل آقای گل لیگ برتر انگلیس است. روی شهاب به طرق مختلف فشار وجود داشت؛ مثلاً عده‌ای او را مهاجم سایه می‌دانستند یا او را وینگر خطاب می‌کردند و فاقد مهاجمی با خصوصیات یک مهاجم نوک می‌دانستند اما با چهار گلی که در دو بازی به ثمر رساند و هت‌تریکی که در بازی مقابل پیکان انجام داد نشان داد مهاجم خوبی است و خودش را به نوعی از فشار تماشاچیان و اصحاب رسانه خارج ساخت. بازیکنی که سبک بازی‌اش با ترابی و سایر مهاجمان و عناصرهجومی دیگر پرسپولیس متفاوت است و جدا از قدرت سرزنی یک توپ نگه‌دار حرفه‌ای در جلوی تیمش است اما در کنار همه این مسائل باید این را هم بپذیریم که یک مهاجم همیشه نمی‌تواند روی فرم و شرایط گلزنی قرار داشته باشد.
در رابطه با نبیل که دقایقی کوتاه فرصت بازی پیدا کرد چه نظری دارید؟
نبیل بازیکن خوش‌استیلی نشان داد و به نظرم باید به او فرصت و زمان کافی داده شود تا میزان توانمندی و کارآیی‌اش کاملاً سنجیده شود. او نباید بابت اینکه توسط مربی نیامده و مدیرعامل او را جذب کرده است ضربه بخورد هر چه که بوده باشگاه با او قرارداد بسته و برای او هزینه کرده است و رقم کمی هم با او قرارداد بسته نشده به همین دلیل باید سعی شود از او هم نهایت استفاده برده شود به شرط آنکه به او زمان کافی داده شود.
در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان و ملوان که دو بازی آینده کاملاً متفاوت برای پرسپولیس خواهد بود چه پیش‌بینی دارید؟
پرسپولیس مقابل الدحیل بازی خیلی خوبی ارائه داد و کیفیت بالای خودش را نشان داد اما آن بازی دیگر تمام شده و بازیکنان پرسپولیس باید با همه وجود با تاکتیک‌ها و مسائل خاصی که یحیی برای تیم تاجیکستانی مد نظر دارد مقابل استقلال بازی کنند وهواداران هم با پر کردن ورزشگاه روزی به یادماندنی را رقم بزنند تا تیم محبوبشان هم برنده شده و از سد حریف‌شان بگذرد و به صدر گروه نزدیکتر شود. در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل ملوان هم باید بگویم من شخصاً این دیدار را برای پرسپولیس دشوارتر از بازی مقابل استقلال تاجیکستان می‌دانم هر چند که در نهایت معتقدم پرسپولیس در زمین خوب انزلی و هر بازی دیگری اگر همه توانایی‌اش را ارائه دهد هیچ تیمی حریفش نخواهد شد و در نهایت تسلیمش خواهد شد هر چند باید این را هم اضافه کنم که ملوان به نظرم پدیده این فصل خواهد شد.
در رابطه با نمایش ضعیف تیم ملی قطر با کی‌روش که چهار گل از تیم ایران دریافت کرد چه نظری دارید؟
برد بسیار باارزشی بود اما  نباید فراموش کنیم که قطری‌ها برای جام جهانی 2026 و جام جهانی بعدی که هدفگذاری اصلی‌شان است با کی‌روش قرار داد بسته‌اند. برد پرگل تیم ملی ایران با اختلاف چهار گل خوشحال‌کننده است اما با این برد نباید همه چیز را تمام شده بدانیم.
اما در ایران دو گروه وجود دارد، گروهی که معتقدند باید قهرمان جام ملت‌ها شویم و گروهی هم با وجود ژاپن و نتایجی که این تیم کسب کرده این انتظار را درست نمی‌دانند!
واقعیتی که در مورد تیم ملی ایران وجود دارد این است؛ تیمی خوب با لژیونرهای نه‌چندان معروف و بازیکنان خوبی از لیگ. تیمی که هماهنگ است و هجومی و خوب بازی می‌کند. ژاپن هم تیم خوبی است اما به نظرم نباید این تیم را خیلی بزرگ کرده و تیم خودتان را از پیش‌بازنده بدانید که اصلاً فرضیه درستی نیست. ژاپن تیم شکست ناپذیری نیست و می‌توان آن را شکست داد به شرط اینکه فدراسیون ایران هدفگذاری خودش را برای جام ملت‌ها و یا صعود از گروهش در جام جهانی آینده مشخص سازد. به طور مثال مشخص کند که قلعه‌نویی تا پایان جام ملت‌ها مربی ایران خواهد بود یا برای جام جهانی بعدی هم روی نیمکت تیم ملی قرار خواهد داشت که این مسائل نکاتی هستند که باید کاملاً مشخص شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی