صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

3 استقلالی دور از انتظار؛ احتمال تغییرات قوت گرفت

گل‌های خورده قربانی می‌گیرد

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
استقلال بازی با هوادار را برد؛ زیبا هم برد و شبی خاطره‌انگیز را برای هواداران خود در ورزشگاه آزادی رقم زد. آن شب استقلال نشان داد که قابلیت پیروزی در شرایطی را دارد که با 2 گل از حریف عقب است.
سال‌ها بود که استقلال این گونه بازی باخته را با تساوی تاخت نزده بود اما آن شب به همت بازیکنان و حمایت همه‌جانبه هواداران استقلال این اتفاق رخ داد تا استقلال بعد از سال‌ها بازی 2 برصفر باخته را با پیروزی 3 بر 2 عوض کند.
استقلال حتی قابلیت زدن گل‌های بیشتر را هم به دروازه‌ هوادار داشت و اگر قدری مهاجمان دقت می‌کردند تعداد گل‌های زده استقلال به عدد 4 هم می‌رسید اما در هرحال همان 3 گل نیز برای به دست آوردن امتیازات کامل آن بازی کفایت کرد تا جواد نکونام و شاگردانش شبی به یادماندنی را رقم زده و با بردی شیرین راهی خانه شوند.
پیروزی مقابل هوادار برای استقلال اما کم‌هزینه هم نبود. در آن بازی 2 بار دروازه استقلال باز شد که به طور قطع کادر فنی را به سمت ترمیم نقاط ضعف پیش خواهد برد تا ایده‌هایی که نکونام از روزهای آغازین حضورش در استقلال به عنوان اول مرد کادر فنی درنظر داشته در بازی‌های آتی بهتر پیاده شود. تا قبل از بازی با هوادار استقلال توانسته بود آنچه سرمربی‌اش می‌خواهد را به خوبی در میدان رقابت پیاده کند، یعنی همان تیم اقتصادی باشد که بردن را بلد است و در خط دفاع سختگیری می‌کند و در خط حمله نیز از تک‌موقعیت‌ها نهایت بهره را می‌برد.
در بازی با هوادار اما روی دیگری از سکه پیش روی استقلال به نمایش درآمد و بیش از همه جواد نکونام فهمید که اگر اقدامات لازم در راستای استحکام هرچه بیشتر کمربند خط دفاع را انجام ندهد، تیمش باز هم لطمه خواهد خورد.
به همین دلیل بروز تغییراتی در ترکیب استقلال مقابل آلومینیوم اراک محتمل است و با اینکه نکونام قصد دارد با کمترین تغییرات تیمش را وارد میدان کند اما گاهی ایجاد تحولات در ترکیب استقلال اجتناب‌ناپذیر است و سرمربی استقلال به احتمال زیاد در روزهای باقیمانده تا بازی با آلومینیوم اراک به این سمت حرکت خواهد کرد و افراد دیگری را برای بازی در ترکیب اصلی استقلال مدنظر قرار خواهد داد. این تغییرات شاید جزئی باشد و شاید هم چشمگیر. به طور نه‌چندان دقیق می‌توان احتمال جابه‌جایی‌ها را میان یک یا سه بازیکن معلق دانست. شاید سرمربی استقلال تنها اقدام به تعویض یک بازیکن بگیرد و شاید هم در نهایت به نقطه‌ای برسد که سه یا حتی چهار تغییر را درترکیب تیمش ایجاد کند.
اولین بازیکنی که احتمالاً به ذهن نکونام خواهد رسید تا در بازی با آلومینیوم اراک روی نیمکت باشد، ایمان سلیمی است. مدافعی که البته تا قبل از بازی با هوادار توانسته بود انتظارات را به خوبی برآورده کند و از نکونام نمره قبولی بگیرد. حتی سلیمی بعد از آن گل به خودی که وارد دروازه استقلال کرد کوشید گل خورده را جبران کند و نمایش مطلوب‌تری در میدان مسابقه به انجام رساند اما به هرحال او بازیکن تازه‌واردی به ترکیب استقلال محسوب می‌شود و شاید همچنان نیاز به کسب تجربه بیشتر داشته باشد. به همین دلیل هیچ بعید نیست اولین تغییر در پست این بازیکن ایجاد شده و به جای سلیمی از آرمین سهرابیان در ترکیب اصلی استفاده شود.
البته اینکه سرمربی استقلال تاکتیک دفاعی تیمش را هم تغییر دهد خود یک مسأله مهم است چون نکونام در بازی با هوادار با روش سه دفاع به میدان رفت که جواب لازم را نگرفت و ممکن است او دوباره به بازی با همان چهار دفاع روی بیاورد که در این شرایط نیز احتمالاً شانس بازی کردن مرادمند در کنار سهرابیان بیشتر خواهد بود. دیگر بازیکنی که احتمال نیمکت‌نشینی‌اش مقابل حریف آینده استقلال می‌رود سعید مهری است. این بازیکن نیز در جریان بازی با هوادار انتظارات را برآورده نکرد. اوج اشتباهات مهری آنجا بود که او توپ را نتوانست به درستی کنترل کند و یک موقعیت ضدحمله طلایی به وجود آمد که همان موقعیت با اشتباه سلیمی به گل دوم هوادار تبدیل شد. در دایره تغییرات شاید آرمان رمضانی هم قرار بگیرد. مهاجمی که در جریان بازی با آلومینیوم اراک دور از انتظار ظاهر شد. شاید مهاجم محبوب نکونام این بار نیز از روی نیمکت بازی را به نظاره بنشیند.
 تکلمه: البته اشاره به این اسامی بیانگر ناتوانی فنی این بازیکنان نیست. حتی ممکن است سرمربی استقلال از این نام‌ها بار دیگر درترکیب اصلی استفاده کند اما به طور قطع زدن یک تلنگر به بازیکنانی که مقابل هوادار نمایش دور از انتظاری داشتند در این برهه از فصل نمی‌تواند تصمیم بدی هم باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی