آیا این لیگ تمام می‌شود؟!

وصال روحانی
روزنامه نگار
سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران این گفته منتسب به وی را که فصل جاری لیگ برتر کشور تا مردادماه سال بعد طول می‌کشد، تکذیب کرده اما به نظر می‌رسد که پایان دادن آن در زمان معمولی هم که اواخر اردیبهشت هر سال است، برای سازمان لیگ بسیار سخت باشد.
تا همین نقطه از فصل 1403-1402 که فقط 7 هفته لیگ برتر سپری شده، یک تعطیلی چهل و چند روزه به سبب برگزاری دیدارهای ملی در دو «فیفادی» اعمال شده که از 8 شهریور آغاز شد و تا 25 مهر به درازا انجامید و در آن مدت تنها 3 دیدار برگزار شد. اینک نیز دو تعطیلی دیگر در راه است که حجم قابل توجهی از زمان را در بر خواهد گرفت و از زمان لازم برای برگزاری درست و معقول لیگ خواهد کاست. یکی از این توقف‌ها به مدت 10 تا 12 روز در دهه سوم آبان ماه اعمال خواهد شد زیرا تیم ملی در روزهای 25 و 30 آبان باید دو بازی اولش را در دور مقدماتی جام جهانی 2026 (و همچنین انتخابی جام ملت‌های آسیای 2027) انجام بدهد که اولی مقابل برنده دیدار هنگ‌کنگ- بوتان خواهد بود و دومی در برابر ازبکستان در شهر تاشکند. شروع اردوی تدارکاتی «یوزها» از حدود 18 آبان برای حضوری شایسته در این دو دیدار و بخصوص سفر آنها به تاشکند نیاز به اقدامات مفید و مقتضی دارد و طبعاً هر تیم باشگاهی که 3 بازیکن یا بیشتر از آن در اردوی ملی دارد، از این حق بهره‌مند است که مسابقات باشگاهی‌اش را برگزار نکند. در چنین مواردی که مسبوق به سابقه هم هست، سازمان لیگ‌ معمولاً کل دیدارهای دو هفته لیگ را به تأخیر می‌اندازد تا همگان در زمان بازگشایی لیگ در شرایطی بالنسبه مشابه قرار داشته باشند و بعید است که در این مورد جدید نیز چنین نکند. تعطیلی بزرگ‌تر اما طبعاً در زمان برگزاری دور نهایی جام ملت‌های آسیا اعمال خواهد شد که زمان شروع آن 22 دی و پایانش 21 بهمن است و به فراخور طول مدت حضور تیم ملی در این رقابت‌ها و میزان صعود آن در جدول، مدت تعطیلی لیگ هم شکل خواهد گرفت که بین 25 تا 40 روز در نوسان خواهد بود.
به این موارد بیفزایید تعطیلات 12 تا 15 روز نوروز 1403 را که اجتناب‌ناپذیر است و حضور احتمالی نمایندگان ایران در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را که منوط به صعود این تیم‌ها از گروه‌های مربوطه‌شان و زمان‌های برگزاری دیدارهای مرحله حذفی است که هر یک از این دیدارهای احتمالی تعدادی مسابقه عقب افتاده در لیگ داخلی روی دست این تیم‌ها و به واقع سازمان لیگ خواهد گذاشت. آیا با این اوصاف، هنوز می‌توان امیدی واقعی به پایان یافتن درست و اصولی لیگ بیست و سوم در زمان سنتی و معمول آن داشت و آیا این لیگ اصولاً تمام می‌شود؟! شاید سازمان لیگ بخواهد برای حفظ این تاریخ هر چهار روز یک بار برای تیم‌ها بازی بگذارد اما فشار این موضوع تیم‌ها را متلاشی خواهد کرد و دیرتر تمام شدن لیگ بسیار ارجح‌تر از برگزاری فشرده و بی‌رحمانه و به هر قیمت آن خواهد بود. تا نظر سهیل مهدی و یارانش چه باشد!
جستجو
آرشیو تاریخی