دنیایی تفاوت در شرایط سخت‌افزاری ما و عربستان

وصال روحانی
خبرنگار
تبدیل شدن عربستان به امید نخست میزبانی مرحله پایانی جام جهانی فوتبال 2034 و استمرار ضعف سران فوتبال کشورمان حتی در زمینه ترمیم خرابی‌ها در ورزشگاه‌های موجود، جدیدترین هشدار به ورزش ایران در‌خصوص گستردگی هرچه بیشتر ضعف‌های سخت‌افزاری در سیستم ورزشی کشور و بالاخص در عرصه فوتبال است.
فیفا با بسط دادن امر میزبانی دو دوره بعدی جام جهانی (2026 و 2030) به کشورهای متعدد تجربیات تازه‌ای را برای آمریکا، کانادا و مکزیک که میزبانان توأم جام 2026 هستند و شش کشور آمریکای لاتین و اروپا که در برگزاری جام 2026 فعال خواهند بود، رقم زده است اما به دلایلی که لابد فقط سران این سازمان از آن مطلعند، برای میزبانی جام جهانی 2034 به روش قبلی‌اش رجعت خواهد کرد و یک تک‌ کشور را برخواهد گزید و نشانه‌های موجود تا این لحظه دال بر این موضوع است که عربستان بیشترین اقبال را در این خصوص دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل در امر اهدای احتمالی میزبانی به عربستان، امکانات سخت‌افزاری عالی این کشور و بهره‌گیری آن از تعداد قابل توجهی از استادیوم‌های مدرن و استاندارد است و چون قطر با ظرفیت‌های کمتری نسبت به عربستان به میزبانی کاملاً موفق جام جهانی 2022 نائل آمد، باور فیفا این است که عربستان نیز 11 سال بعد، از این آزمون سرفراز بیرون خواهد آمد.
با در ذهن داشتن این موضوع توجه‌تان را به شرایط فعلی ورزشگاه‌های ایران مبذول کنید که در اکثر موارد نزار و برای برگزاری دیدارهای جام ملت‌های آسیا هم نامناسب هستند، چه برسد به میزبانی از جام جهانی که بزرگترین جشنواره فوتبال جهان است.
 شاید «نقش جهان» در اصفهان و ورزشگاه شهدای فولاد در اهواز نمره قبولی بگیرند و استادیوم امام رضا‌(ع) در مشهد نیز ورزشگاهی استاندارد و قابل قبول است، اما نقطه اوج ضعف و تزلزل‌های سخت‌افزاری ما اینک در ورزشگاه آزادی تهران جلوه‌گری می‌کند که سرشار از ایرادات و ویرانی‌ها است و کار ترمیم آن ماه‌ها است که در دست اقدام قرار دارد و هنوز به نقطه انتهایی خود نرسیده است.
دردناکی این موضع زمانی بیشتر می‌شود که به یاد آوریم ورزشگاه آزادی تهران در تمامی نیم قرن اخیر مظهر فوتبال ملی و مرکز ثقل آن محسوب شده و به آن به چشم استانداردترین ورزشگاه فوتبال کشور نگریسته شده اما امروز حتی زمین چمن آن هم به سبب بی‌احتیاطی به‌طور جدی آسیب دیده و کشت مجدد چمن آن ضروری شده است. آیا با همه این واقعیت‌های تلخ میزبانی جام جهانی 2034 را باید به امثال ما می‌دادند یا عربستان؟!

 

جستجو
آرشیو تاریخی