صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

لا روخا به قله فوتبال اروپا برمی‌گردد

اوج‌گیری دوباره اسپانیا با دلا فوئنته

اسپانیا با پیروزی یک بر صفر مقابل نروژ از صعود به یورو ۲۰۲۴ مطمئن شد و حالا هواداران این تیم می‌توانند به تلاش برای رسیدن به یک جام دیگر چشم داشته باشند. گل نیمه دوم گاوی تفاوت میان دو تیم را رقم زد و اسپانیا با موفقیت خط حمله قدرتمند نروژ متشکل از الکساندر سورلوت، مارتین اودگارد و ارلینگ هالند ترسناک را ناکام گذاشت به نحوی که اونای سیمون، دروازه‌بان اسپانیا به ندرت مجبور به واکنش شد.
این موفقیت، جایگاه مربی اسپانیا، لوییس دلا‌فوئنته را مستحکم می‌کند که بعد از ناکامی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شگفت‌انگیزی برای جانشینی لوییس انریکه به حساب می‌آمد. او بعد از پیروزی برابر نروژ گفت: «تیم پیشرفت زیادی داشته، ما متحد هستیم و آینده روشنی پیش رویمان است و این بیش از همه چیز برای ما هیجان‌انگیز است.»
باخت ۲ بر صفر برابر اسکاتلند که تنها شکست اسپانیا در مقدماتی یورو ۲۰۲۴ بود و در دومین بازی با مربیگری دلافوئنته رقم خورد، باعث شد انتقادات تندی علیه مربی لاروخا شکل بگیرد. این فشار وجود داشت تا اینکه اسپانیا در نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا مقابل ایتالیا قرار گرفت. اما آنها پیروز شدند و با غلبه بر کرواسی در فینال به اعتبار مربی اسپانیا افزوده شد.
دلافوئنته دوباره تحت فشار قرار گرفت وقتی رئیس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا، لوییس روبیالس آن جنجال را به وجود آورد. تصاویر تلویزیونی دلافوئنته را در حال تشویق مردی نشان دادند که این پست را به او هدیه کرد و بعد از خودداری روبیالس از استعفا از سمتش، خیلی‌ها خواهان کناره‌گیری دلافوئنته شدند.  مربی اسپانیا بعدها توضیح داد جو آن لحظه او را گرفته و شگفت‌زده شده بود از اینکه در نشستی شرکت کرده که قرار بوده روبیالس در آن استعفا کند. این تنها اتفاق جنجالی دوره کاری مربی اسپانیا است که ترجیح می‌دهد بی‌سر و صدا و آرام به کارش بپردازد و در کنفرانس‌های خبری به شرایط اشاره می‌کند بر خلاف سلفش که با بخشی از رسانه‌ها درگیر می‌شد.
بازیکنان دلافوئنته از او حمایت کردند با برد ۷ بر یک مقابل گرجستان و پیروزی ۶ بر صفر برابر قبرس در ماه گذشته که اسپانیا را در مسیر صعود به آلمان قرار داد و بردهای این هفته برابر اسکاتلند و نروژ کار را تمام کرد.
مدافع چپ سابق اتلتیک بیلبائو و سویا برای این هدف به عنوان مربی اسپانیا انتخاب شد که به تیم ثبات و تداوم ببخشد و او دقیقاً همین کار را کرده است مثلاً رودری و آلخاندرو بالده نقش هافبک‌های وسط و نقش مدافعان چپ را سرخیو بوسکتس و خوردی آلبا گرفته‌اند ضمن اینکه چهره‌های جدید زیادی در تیم او پیدا شده و درخشیده‌اند.
سبک بازی هم متحول شده نسبت به تیمی که در اختیار انریکه بود؛ تیم دلافوئنته حضور فیزیکی بیشتری در وسط و عقب زمین دارد بدون اینکه به بازی مالکانه اسپانیا که نزدیک به ۲۰ سال است ویژگی این تیم شده، لطمه‌ای وارد شود.
 از وقتی دلافوئنته آمده هشت بازیکن برای نخستین بار برای تیم ملی اسپانیا به میدان رفته‌اند و حالا که این تیم از صعود به تورنمنت آلمان مطمئن شده می‌توان در ماه‌های پیش رو انتظار بیشتری از این تیم داشت.
با پرسینگ از بالا و دفاع مستحکم تیم دلافوئنته در حالی که آلوارو موراتا بهترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را انجام می‌دهد همین حالا باید اذعان کرد دوران این مربی 62 ساله که در سه رده سنی دیگر هم در تیم ملی کشورش کار کرده، موفق بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی