صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خط میانی مشکل همیشگی ساوت گیت

الکساندر آرنولد یا فیلیپس، مسأله این است

انگلیس در نیمه اول بازی دوستانه جمعه شب مقابل استرالیا به سختی افتاده بود، حریف سرسخت و منسجم بود به خصوص در مرکز زمین و روی ضدحملات و ضربات شروع مجدد خطرناک یعنی از آن دست رقبایی که در طول این سال‌ها برای سه شیر دردسرساز شده بود. تیم گرت ساوت گیت تحرک و سرعت لازم را نداشت.
اولین کار ترنت الکساندر آرنولد در نیمه دوم ارسال پاس عالی برای کانر گالاگر بود که نیمه فرصتی برای جیمز مدیسون پدید آورد. بعد هم برای جک گریلیش موقعیت ایجاد کرد. او فقط در ظاهر دفاع راست بود اما ساوت گیت خواسته بود به وسط زمین برود و در کنار جردن هندرسون در کنترل زمین مداخله کند. فیکایو توموری در سمت راست دفاع سه نفره جای او را پر می‌کرد. این شیوه کارایی نداشت به خصوص با سرسختی استرالیایی‌ها و اینکه در ضدحمله از جای خالی آرنولد استفاده می‌کردند اما او با استعدادش در دقیقه 57 تفاوت را رقم زد. پاس سر ضرب او به سمت راست به تنها گل بازی منجر شد که توسط اولی واتکینز به ثمر رسید. برای همین ساوت گیت به درخشش آرنولد اشاره کرد.
 کار دوم مربی در بازی درباره الکساندر آرنولد بعد از تعویض‌ها بود که دقایقی بعد از گل تیمش انجام شد. کایران تریپیر و کالوین فیلیپس به جای گالاگر و هندرسون آمدند، تریپیر در دفاع راست سیستم 1-3-2-4 قرار گرفت و آرنولد به سمت راست خط میانی دو نفره آمد، فیلیپس سمت چپ بود.
مدیسون در نقش شماره 10 ادامه داد که بعداً جای خود را به فیل فودن داد و تغییر ساوت گیت در سیستم 3-3-4 که از برد 3 بر یک ماه گذشته در دیدار دوستانه با اسکاتلند شروع شد، بخشی از آن است. رشد فوق‌العاده جود بلینگام در این تصمیم نقش داشته و ساوت گیت قصد دارد از او به عنوان شماره 10 استفاده کند. این برای مدیسون هم خوب است اما 1-3-2-4 شاید برای الکساندر آرنولد در خط میانی ایده‌آل نباشد.
از ساوت گیت سؤال شد الکساندر آرنولد با آمدن تریپیر بهتر در خط میانی بازی کرد و پاسخش مثبت بود اما در برابر این سؤال که ممکن است در بازی فرداشب مقابل ایتالیا در ویمبلی در مقدماتی یورو 2024 هم از او در خط میانی استفاده کند، سیاستمدارانه جواب داد. شانه‌هایش را بالا انداخت و گفت آرنولد نمی‌توانست فضا پیدا کند تا وقتی به عرض مایل می‌شد.
 ساوت گیت گفت: «فکر می‌کنم او شماره هشت باشد.» در بازی‌های خرداد انگلیس مقابل مالت و مقدونیه شمالی، آرنولد در این نقش خیلی خوب بازی کرد. او ادامه داد: «اگرچه مقابل استرالیا هشت نبود اما این هم یک گزینه است. در بازی‌های مهم و در مقاطع کوتاه واقعاً خوب است اگر از عهده این کار برآید. او ویژگی‌هایی دارد که با بقیه متفاوت است و باید همه چیز را بررسی کنیم.»
خط میانی مسأله همیشگی ساوت گیت بوده که الکساندر آرنولد را به عنوان نفر سوم انتخاب کند چون جای دکلان رایس و بلینگام ثابت است. مدیسون بخشی از این معادله است، میسون ماونت هم همینطور اما با توجه به ترجیح بازی فودن در بال چپ، بیشترین رقابت بین آرنولد و فیلیپس است؛ کنترل و هنرنمایی با توپ در برابر استحکام و قدرت بدنی.
فیلیپس انتخاب هفتم منچسترسیتی برای خط میانی است. در بازی آخرشان مقابل آرسنال، رودری محروم بود. پپ گواردیولا از برناردو سیلوا جلوی خط دفاعی چهارنفره بهره برد، ریکو لوییز و ماتئو کوواچیچ هم شماره هشت بودند. بعداً جان استونز و ماتئوس نونز را به جای این دو نفر آورد و فیلیپس اصلاً بازی نکرد.
فیلیپس تنها یک بازی در این فصل در ترکیب اصلی سیتی بوده و چهار بار به عنوان بازیکن جانشین به زمین آمده و با توجه به اینکه تابستان آینده یورو برگزار می‌شود، به قول ساوت گیت شرایط فیلیپس عالی نیست. بعضی دیگر موافق نیستند و می‌گویند از آرنولد برای استرالیا استفاده کرد و فیلیپس را برای ایتالیا نگه داشت. فیلیپس به تیم تعادل می‌دهد و خیلی از ویژگی‌های مورد نظر ساوت گیت را دارد اما الکساندر آرنولد می‌تواند بازی را تغییر دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی