صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

هلند حریف یونان می‌شود؟

نگران امباپه نباشید

کیلیان امباپه با دو گل در استادیوم یوهان کرویف آمستردام، فرانسه را به پیروزی 2 بر یک مقابل هلند و صعود به یورو 2024 رساند. تیم دیدیه دشان دو بازی دیگر دارد که در آن به دنبال تثبیت صدرنشینی است اما هلند، قهرمان سال 1988 اروپا باید برای دومی در گروه B با یونان رقابت کند که از شش بازی 12 امتیاز گرفته، هلند از 5 بازی 9 امتیازی است.
 
بالاتر از پلاتینی
نگرانی‌هایی درباره فرم امباپه در این مسابقه وجود داشت به خاطر اینکه تازه از بند مصدومیت مچ رها شده ضمن اینکه در چهار بازی رسمی آخرش موفق به گلزنی نشده بود. دیدیه دشان درباره امباپه گفت: «خیلی نگران نمی‌شوم به خصوص درباره کیلیان. او در این بازی ثابت کرد جای نگرانی وجود ندارد. وقتی او در این شرایط باشد، قطعاً شانس موفقیت فرانسه بیشتر است.»
ستاره پاری‌سن‌ژرمن رکورد فوق‌العاده‌ای مقابل نارنجی‌پوشان دارد و فقط هفت دقیقه زمان لازم داشت تا گل اول را بزند. با دو گلی که در این بازی زد، آمارش برابر هلند به شش گل رسید و این یعنی حریف مورد علاقه او نارنجی‌پوشان هستند.
او هشت دقیقه بعد از شروع نیمه دوم برتری فرانسه را دو برابر کرد و با 42 گل بالاتر از میشل پلاتینی که در سال‌های 1985-1983 سه بار توپ طلا را برده، در رده چهارم بهترین گلزنان تاریخ فرانسه قرار گرفت. نفرات اول تا سوم الیویه ژیرو با 54 گل، تیری آنری با 51 گل و آنتوان گریزمان با 44 گل هستند که این سومی هشتاد و یکمین بازی متوالی خود را برای فرانسه انجام داد و رکورد خودش را بهبود بخشید.
 
پاسخ به کومان
مربی تیم ملی هلند در آستانه بازی به امباپه طعنه زد اما پاسخ محکمی در زمین از او گرفت. رونالد کومان در کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا تیمش می‌تواند فرانسه را شکست دهد، گفت: «بزرگترین هدف ممکن گرفتن همه امتیازات است. من بازی اخیر نیوکاسل با پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان را دیدم که کیلیان امباپه هم بازی می‌کرد.» کنایه او به بازی بی‌خاصیت امباپه در باخت 4 بر یک تیمش بود که به ندرت توپی گرفت و کاری کرد. اما مهاجم 24 ساله با زدن دو گل در این بازی جواب کومان را داد، بعد از گل دوم دوربین‌ها روی کومان تمرکز و ناراحتی او را ثبت کردند.
 
سختی‌های هلند
فرانسه در بازی خانگی فروردین چهار گل بی‌پاسخ به هلند زده بود در دیداری که میهمان چند بازیکن خود را به دلیل انتشار یک ویروس در اختیار نداشت. در این بازی هم دست رونالد کومان مربی تیم بسته بود و 12 بازیکنی که می‌توانستند در اردوی هلند باشند به دلیل مصدومیت یا بیماری حضور نداشتند. اما بیش از همه نبود ممفیس دپای مهاجم اتلتیکومادرید و کودی خاکپو مهاجم لیورپول برای کومان دردسر درست کرد که قبل از بازی گفت در دوران مربیگری‌اش هرگز در چنین شرایطی گیر نیفتاده بود که تعداد زیادی بازیکن در تیم نباشند. او همچنین فرانکی دیونگ، بازیساز بارسلونا و ماتیس دلیخت، مدافع میانی بایرن مونیخ را در اختیار نداشت، هلند برای همین ایده‌های زیادی برای اجرا نداشت و در دفاع متزلزل بود.
ویرجیل فان دایک، کاپیتان هلند گفت: «باید یونان را ببریم اگر می‌خواهیم جایی در یورو داشته باشیم. ما مقابل فرانسه بازی خوبی انجام دادیم و مبارزه کردیم. اما این بازی برابر یک تیم بزرگ با بازیکنان بزرگ بود. کوچکترین لغزشی با مجازاتی سخت مواجه می‌شود.»
 
پایان مرحله مقدماتی
7 دقیقه مانده به پایان بازی، کیلیندشی هارتمن در نخستین بازی برای هلند یکی از گل‌ها را جبران و هواداران میزبان را امیدوار کرد اما تیرک دروازه مانع از هت‌تریک امباپه شد و فرانسه با امتیازات کامل بازی را ترک کرد. فرانسه که از سال 1988 هرگز در مسابقات قهرمانی اروپا غایب نبوده، سه‌شنبه در لیل میزبان اسکاتلند در دیداری دوستانه است قبل از آن که ماه آینده کار خود در مقدماتی یورو 2024 را با بازی خانگی مقابل جبل الطارق و دیدار در یونان تمام کند. هلند هم دوشنبه شب کار سختی دارد و باید در یونان این تیم را شکست دهد تا امیدهایش برای صعود به عنوان تیم دوم گروه زنده بماند. هلند ماه آینده در دیدار با ایرلند و جبل الطارق کارش در مقدماتی یورو را به آخر می‌رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی