پرتغال همیشه می‌تواند روی CR7 حساب کند

رونالدو تمام شدنی نیست

وقتی با چشمانی اشک‌آلود از جام جهانی 2022 بیرون رفت،
تردیدهایی شکل گرفت درباره اینکه آیا کریستیانو رونالدو دوباره در عرصه ملی می‌درخشد به خصوص با توجه به اینکه از فوتبال طراز اول دنیا فاصله گرفت و راهی عربستان سعودی شد؟ اما او با قدرت به کارش ادامه می‌دهد و هر وقت لازم باشد برای پرتغال می‌درخشد.
آمار اعجاب‌انگیز
رونالدو در این بازی در پورتو تعداد گل‌های ملی خود را به 125 گل در 202 بازی رساند تا فاصله‌اش در صدر جدول گلزنان تاریخ ملی را بیشتر کند؛ تعداد بازی‌های ملی او هم رکورد است.
جالب اینکه 73 تا از گل‌های ملی او بعد از 30 سالگی‌اش زده شده. فوق ستاره 38 ساله در رده باشگاهی و ملی 857 گل زده است که 206 گل آن در دهه اول قرن بیست و یکم، 550 گل آن در دهه دوم قرن حاضر (یعنی به طور متوسط در این دهه سالانه 55 گل زده است) و 101 گل آن از سال 2020 تا کنون بوده. گل اول او در این بازی صدمین گلش در دهه سوم قرن بود و او تنها بازیکنی است که در سه دهه مختلف حداقل 100 گل زده است.
رونالدو که نخستین گل ملی‌اش را در یورو 2004 مقابل یونان در همین ورزشگاه زده بود، در شش بازی مقدماتی یورو 7 گل
زده است.
وضعیت گروه
پرتغال صعود به یورو 2024 را با پیروزی 3 بر 2 مقابل اسلواکی قطعی کرد. گونچالو راموس گل اول بازی را با پاس عالی برونو فرناندز زد قبل از اینکه کریستیانو رونالدو گل دوم را از روی نقطه پنالتی بزند. فوق ستاره تیم ملی پرتغال می‌توانست در آخرین لحظات نیمه اول گل دوم خودش را بزند اما از محوطه شش قدم توپ را خراب کرد.
با شدت باران بازی سخت شد و داوید هانکو یکی از گل‌ها را برای میهمان جبران کرد، این اولین گلی بود که پرتغال در مقدماتی یورو دریافت کرد اما سه دقیقه بعد رونالدو روی پاس دیگری از فرناندز گل سوم تیمش را زد. گل زیبای استانیسلاو لوبوتکا پایان بازی را برای پرتغال کمی سخت کرد.
پرتغال هر هفت بازی خود را در گروه J مقدماتی یورو 2024 را برده و با این پیروزی صعود به تورنمنت آلمان را قطعی کرده است. سلسائو که بعد از ناکامی در جام جهانی 2022 روبرتو مارتینس اسپانیایی را به عنوان جانشین فرناندو سانتوس انتخاب کرده، با یک امتیاز دیگر از سه بازی باقیمانده از صدرنشینی در گروه مطمئن می‌شود. اسلواکی با 13 امتیاز تیم دوم گروه است و لوکزامبورگ تیم سوم با 11 امتیاز است، این دو تیم دوشنبه با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند. بوسنی با 9، ایسلند با 7 و لیختن اشتاین بدون امتیاز تیم‌های بعدی هستند.
 
شرایط عالی
7 بازی، 7 پیروزی، 27 گل زده و تنها 2 گل خورده. می‌توان انتظار داشت این تیم کار صعودش را یکسره می‌کند. در گذشته بارها کار پرتغال در مراحل مقدماتی یورو و جام جهانی گره خورده اما کسی که شش سال مربی بلژیک بود و با ستاره‌های این تیم نتوانست رویای قهرمانی شیاطین سرخ را محقق کند، کارش را در پرتغال خوب شروع کرده است.
پرتغال در مقدماتی یورو 2008 در گروهش دوم شد، همینطور در سال‌های 2012 و 2020. یعنی خیلی وقت‌ها این تیم به اندازه‌ای خوب بود که به عنوان تیم دوم از گروهش بالا برود اما این بار درخشان و حرفه‌ای عمل کرده‌اند. پرتغال با 27 گل زده بهترین خط حمله را در مقدماتی یورو 2024 به خود اختصاص داده است.
 
بهترین بازیکن زمین
فرناندز و رونالدو بازی خیلی خوبی در این مسابقه انجام دادند اما اولی را باید بهتر دانست. پاس هوشمندانه کات بک او برای گل اول باعث شد فشار از روی تیم برداشته شود و پاس گل دوم او در این بازی به رونالدو بود که باعث شد خیلی زود برتری دو گله پرتغال بازگردد. فرناندز در همه کارهای مهم پرتغال مشارکت داشت، پنج پاس کلیدی داد، سه موقعیت خوب ایجاد کرد ضمن اینکه در چهار دوئل برنده شد و دو تکل موفق داشت. او بهترین بازیکن زمین بود. فرناندز بعد از بازی گفت: «ما به هدف خود رسیدیم، نیمه اول عالی بود و در نیمه دوم می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم. رسیدن به یورو موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی