صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آمار خیره‌کننده زوج خط حمله؛ 88 گل و 13 پاس گل

سردار- مهدی طلایی‌تر از دایی- خداداد

امیر اسدی
روزنامه نگار
 اگر سردار آزمون و مهدی طارمی را در تیم ملی نداشته باشیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ حتی فکر کردن به این مسأله هم ذهن هر فوتبال‌دوست ایرانی را مشغول می‌کند. مقابل اردن، سردار گل اول را زد و طارمی هم دومی را. پاس گل اول را هم ستاره پورتو به مهاجم رم داد تا یک بار دیگر هماهنگی بالای این دو چشم‌ها را خیره کند. اگر این دو را از تیم ملی بگیریم، چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود؟ آیا با فاجعه‌ای مواجه نخواهیم شد؟

4 گل تا کریم باقری
سردار یکی از بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی است. او برابر اردن چهل و ششمین گل ملی خود را به ثمر رساند تا یک گام دیگر به کریم باقری نزدیک شود. سردار اگر 4 گل دیگر بزند، به رکورد 50 گل باقری می‌رسد و می‌تواند به دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی تبدیل شود؛ اتفاقی که وقوع آن خیلی هم بعید نیست. بخصوص که سردار 28 ساله است و می‌تواند همچنان در ترکیب تیم ملی یک بازیکن مؤثر، گلزن و کلیدی باشد.

4 گل تا آزمون
مهدی طارمی بخصوص در تورنمنت کافا توانست آمار گل‌های ملی خود را بهبود ببخشد. او مقابل افغانستان و قرقیزستان هت‌تریک کرد و سپس برابر آنگولا هم دو گل زد تا به سردار آزمون نزدیک‌تر شود. طارمی مقابل اردن چهل و دومین گل ملی خود را جشن گرفت. او حالا تنها 4 گل تا رسیدن به آزمون فاصله دارد. شاید اگر سردار در اردوهای فروردین و مهر ماه تیم ملی حضور داشت و مقابل کنیا، آنگولا و حتی بلغارستان بازی می‌کرد، آمار او هم بهتر از حالا می‌شد.  

بهتر از دایی و خداداد
سردار و طارمی سهم بالایی از گل‌های یکدیگر دارند. آزمون 7 پاس گل از طارمی دریافت کرده و هیچ بازیکنی بیشتر از طارمی در گل‌های سردار تأثیرگذار نبوده است. آزمون هم وضعیت مشابهی نسبت به طارمی دارد. این بازیکن 6 پاس گل به مهدی داده و طارمی بیشترین پاس گل خود را از آزمون گرفته است. این دو بازیکن در مجموع 13 بار با پاس گل به هم موفق به گلزنی شدند و از این نظر بهترین آمار را در تاریخ فوتبال ایران دارند. ازجمله گل‌های معروف این دو بازیکن به گلزنی طارمی برابر ازبکستان با پاس گل سردار در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ می‌توان اشاره کرد که منجر به صعود ایران به این مسابقات شد. آنها حتی طلایی‌تر از دایی و خداداد عزیزی بوده‌اند.

تأثیر روی 65 درصد گل‌ها
از زمانی که امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته، ایران روی هم 23 گل زده که سهم آزمون و طارمی 15 گل بوده. یعنی 65 درصد گل‌های تیم ملی توسط این دو بازیکن به ثمر رسیده. باز هم تأکید می‌کنیم که اگر آزمون در دیدارهایی نظیر کنیا و آنگولا نیز حضور داشت، این آمار بهتر از این هم می‌شد.

امیدوار به این زوج
برای جام ملت‌های آسیا نقطه قوت تیم ملی، زوج خط حمله است. البته نباید حضور بازیکنانی نظیر علیرضا جهانبخش و سامان قدوس را هم نادیده گرفت. بازیکنی چون جهانبخش کمی عقب‌تر تلاش می‌کند تا توپ‌‌رسانی به سردار و مهدی بهتر انجام شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نقطه قوت تیم ملی در قطر، خط حمله پرقدرتی است که بازیکنانش در بهترین فرم خود قرار دارند و البته چشم‌بسته یکدیگر را در زمین پیدا می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی