صفحات
شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بررسی رشته‌های جدید المپیک 2028

آمریکا و آسیا متحول می‌شوند

کمتر از یک سال تا آغاز بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس باقی مانده، مسابقاتی که تابستان سال آینده به میزبانی پاریس پایتخت فرانسه برگزار خواهد شد.
سران کمیته بین‌المللی المپیک در حال برگزاری جلسه برای مشخص کردن رشته‌های حاضر در بازی المپیک تابستانی 2028 لس‌آنجلس هستند. مرحله اول این جلسات دو سال پیش برگزار شد و کمیته بین‌المللی المپیک و ستاد بازی‌های لس‌آنجلس 2028 رشته‌های اولیه رقابت‌ها را مشخص کردند. بر این اساس رشته‌های سنتی‌ای که همواره در ادوار گذشته بازی‌ها حضور داشتند در سی و چهارمین دوره بازی‌های المپیک هم حضور خواهند داشت.
روز سه‌شنبه هفته جاری اما خبری جالب روی خروجی سایت‌های معتبر قرار گرفت مبنی بر اینکه آمریکا پنج رشته جدید از جمله بیسبال، سافتبال، فوتبال آمریکایی، کریکت، لاکروس و اسکواش را به بازی‌های المپیک اضافه می‌کند؛ رشته‌هایی که آمریکا در اغلب آنها تبحر بسیاری دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت کمیته بین‌المللی المپیک راه شورای المپیک آسیا را در این زمینه می‌رود. متولی برگزاری بازی‌های آسیایی به میزبان هر دوره مسابقات اجازه می‌دهد تا برخی از رشته‌هایی را که خودش در آنها تبحر زیادی دارد، به بازی‌ها اضافه کند. رشته‌هایی که عملاً از دوره‌های بعد حذف می‌شود، درست مانند اتفاقی که برای کاراته رخ داد.
زنگ خطر برای بوکس و وزنه‌برداری
از سال‌های گذشته خبر‌های زیادی مبنی بر حذف دو رشته بوکس و وزنه‌برداری از بازی‌های المپیک تابستانی 2028 لس‌آنجلس می‌شنیدیم. خبرهایی که همچنان تأیید نشده باقی مانده‌اند. شاید کمیته بین‌المللی المپیک و کشور میزبان می‌خواهد با اضافه کردن پنج رشته فوق راه را برای حذف بوکس و وزنه‌برداری از مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان هموار کند.

شرق آسیا رشد می‌کند؟
کریکت یکی از رشته‌هایی است که نامش برای اضافه شدن به بازی‌های المپیک به میان آمده است. رشته‌ای که بین کشورهای شرق آسیا بسیار محبوب است. بنابراین آنها می‌خواهند که برای رشد ورزش خودشان هم که شده است، کریکت در فهرست رشته‌های حاضر در المپیک 2028 قرار بگیرد. البته باید گفت اسکواش هم می‌تواند سهمیه قطر برای المپیک را افزایش بدهد. کشوری که در غرب آسیا حضور دارد و در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی ورزش اسکواش انجام داده است. این اتفاق به اندازه‌ای بوده که قطر همواره یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی در رقابت اسکواش قهرمانی آسیا است. حالا که زمزمه المپیکی شدن این رشته هم به گوش می‌رسد، این کشور حاشیه‌نشین خلیج‌فارس برنامه‌ریزی‌های خودش برای موفقیت در این رشته ورزشی را بیشتر از گذشته دنبال کند.

جستجو
آرشیو تاریخی