صفحات
شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

وضعیت صعود بازنده به خطر می‌افتد

نبرد صدرنشینی در اوسیک

 

مرحله انتخابی یورو 2024 ماه آینده به نتیجه می‌رسد و برای همین بازی امشب کرواسی و ترکیه در اوسیک اهمیت زیادی دارد. دو تیم صدرنشین گروه D 10 امتیازی هستند اما کرواسی هم یک بازی کمتر انجام داده و هم برتری روانی دارد به خاطر بردی که در ترکیه به دست آورده است.
کرواسی که بازی عقب افتاده‌اش به خاطر حضور در مرحله پایانی لیگ ملت‌های اروپا است، شانس اول صدرنشینی در گروه محسوب می‌شود و در تلاش برای ششمین صعود متوالی به یورو هنوز طعم شکست را نچشیده.
نایب قهرمان جام جهانی 2018 و آخرین دوره لیگ ملت‌های اروپا می‌خواهد سقف شیشه‌ای بالای سرش را بشکند و در آلمان به جام برسد قبل از اینکه برخی از ستارگان پا به سن گذاشته‌اش عرصه را ترک کنند. در حالی که لوکا مودریچ و ایوان پریشیچ به آخر خط نزدیک می‌شوند، یکی دیگر از «دست نزدنی ها» یعنی ماتئو کوواچیچ منچسترسیتی هر دو گل برد فروردین در ترکیه را زد اما بازنده آن روز همچنان تیم خطرناکی در این گروه سخت است.
تنها لتونی بدون امتیاز شانسی ندارد اما ارمنستان و ولز از پنج بازی هفت امتیاز گرفته‌اند و هر کدام می‌توانند جای کرواسی یا ترکیه را بگیرند اگر در بازی‌های این هفته یا ماه آینده بلغزند. کرواسی یکشنبه بازی سختی در کاردیف دارد و ماه آینده با دیدار در لتونی و میزبانی از ارمنستان به کارش در مقدماتی یورو پایان
می‌دهد.
تیم زلاتکو دالیچ که در رده ششم جهان است، در حالی میزبان ترکیه است که در هر سه بازی خانگی قبلی با این تیم مساوی کرده.
اما مربی سابق فیورنتینا وینچنزو مونتلا از سمت خود به عنوان مربی آدانا دمیر اسپور به عنوان مربی ترکیه انتخاب شد و این نخستین بازی ترکیه با مربیگری او است. بازی یکشنبه با لتونی باید آسان‌تر باشد هرچند در خرداد به گل دقیقه آخر نیاز داشتند تا تیم کوچک منطقه بالکان را شکست دهند اما توجه‌ها به نخستین بازی مهاجم سابق تیم ملی ایتالیا است.
او که جای اشتفان کونتز را گرفته، روزگاری به خاطر شادی گل با دست‌های باز لقب هواپیما را گرفته بود و حالا برای اینکه ترکیه در پرواز تابستان آینده به آلمان جایی داشته باشد، کار سختی دارد.
سه تیم بزرگ استانبول با سرمایه‌گذاری زیاد بازیکنان خوبی را آورده‌اند اما اوضاع تیم ملی ترکیه چندان خوب نیست. کونتز بعد از تساوی با رقیب همیشگی ترکیه، ارمنستان و باخت 4 بر 2 مقابل ژاپن در بازی دوستانه اخراج شد تا بردهای پشت سرهم مقابل لتونی و ولز که تیم را در مسیر صعود قرار داده بود، نادیده گرفته شود. ترکیه که در دو دهه اخیر از صعود به جام جهانی باز مانده و بعد از حضور درخشان تا نیمه نهایی یورو 2008 کار خاصی در عرصه رقابت‌های قاره‌ای نداشته می‌خواهد خودش را نشان بدهد اما شاید بازی امشب وقتش نباشد. کرواسی هرگز در خانه در مقدماتی یورو نباخته و 13 برد در 15 بازی آخرش به دست آورده.

ZOOM

اخبار تیمی
دالیچ برای بازی‌های این هفته به باتجربه‌ها تکیه کرده که شاخص‌ترین آنها مودریچ با سابقه 168 بازی ملی است. البته ایوان پریشیچ در جریان بازی برای تاتنهام دچار مصدومیت رباط صلیبی شده و نمی‌تواند مدتی بازی کند. لوکا ایوانوسچ بال فاینورد که در برد 5 بر صفر مقابل لتونی گل زد، مصدوم است بنابراین یوسیپ برکالو بازیکن فیورنتینا می‌تواند به ترکیب اصلی برسد. یوشکو گواردیولا، مدافع کلیدی کروات‌ها بازی یکشنبه با ولز را از دست می‌دهد اگر در بازی امشب اخطار بگیرد.
اما ترکیه مریح دمیرال را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و مونتلا در قلب دفاع از چاگلار سویونجو و جان آیهان استفاده می‌کند. آردا گولر بازیکن رئال مادرید بعد از جراحی زانو نمی‌تواند بازی کند و چنگیز اوندر دعوت نشده  بنابراین کریم آکتورک اوغلو منبع اصلی خلاقیت در تیم خواهد بود. کنان ییلدیز مهاجم یوونتوس که هنوز برای ترکیه بازی نکرده، دعوت شده اما احتمالاً تماشاگر خواهد بود. هاکان چالهان اوغلو کاپیتان تیم خواهد بود و آلتای باییندیر، ذخیره منچستریونایتد و اوگورجان چاکر از ترابزون اسپور برای بازی در دروازه رقابت دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی