صفحات
شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هجده - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اسکاتلند کار صعود را تمام می‌کند؟

اسپانیا تشنه انتقام

اسپانیا در بازی امشب مقابل اسکاتلند در مقدماتی یورو 2024 در استادیو دلا کارتوخا در سویل به دنبال انتقام است. لا روخا در دور دوم بازی‌ها در همپدن پارک با دو گل اسکات مک تأمینای شکست خورد.
بعد از باخت در گلاسکو، نخستین شکست زیر نظر مربی جدید، لوییس دلافوئنته، اسپانیا واکنش خوبی نشان داده و چهار برد پیاپی داشته که در این میان نخستین قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا را به دست آورده است. این تیم در نیمه نهایی لیگ ملت‌ها 2 بر یک ایتالیا را برد و در فینال در ضربات پنالتی از سد کرواسی گذشت ضمن اینکه در مقدماتی یورو، گرجستان و قبرس را شکست داد. ماه گذشته با هت‌تریک کاپیتان آلوارو موراتا گرجستان را 7 بر یک شکست دادند و چهار روز بعد شش گل بدون جواب به قبرس زدند تا شانس خود برای صدرنشینی در گروه A را حفظ کنند.
اما کار تیم دلافوئنته برای کنار زدن اسکاتلند از صدر آسان نیست چون با یک بازی کمتر شش امتیاز از حریف امشب عقب هستند و پیروزی در این بازی اسپانیا را به صدر جدول نزدیک می‌کند. اسپانیا تیم دهم رنکینگ فیفا درست در 20 سال اخیر هر بار در مقدماتی یورو در خانه بازی کرده‌اند، برنده شده‌اند از جمله 12 سال قبل که 3 بر یک اسکاتلند را شکست دادند.
اسکاتلند اما همچنان سرمست پیروزی هفت ماه قبل برابر اسپانیا است که نخستین بردش در 39 سال اخیر بود. آنها نروژ را در حالی 2 بر یک شکست دادند که سه دقیقه مانده به پایان بازنده بودند و بعد از سد گرجستان و قبرس گذشتند، حالا با 15 امتیاز از 9 بازی فاصله‌ای تا دومین صعود متوالی به یورو
ندارند.
تیم استیو کلارک که در رده سی و یکم جهان است، اگر امشب نبازند به تورنمنت آلمان صعود می‌کند و اگر در این بازی و دو بازی آخرش شش امتیاز بگیرد از صدرنشینی گروه مطمئن می‌شود.
تیم اسکاتلند باروحیه است اگر چه ماه گذشته در دیداری دوستانه 3 بر یک به رقیب همیشگی‌اش، انگلیس باخت. اسکاتلند دو بازی قبلی‌اش در سویل را باخته، یکی شکست 4 بر یک مقابل برزیل در جام جهانی 1982 و دیگری شکست یک بر صفر مقابل اسپانیا در مقدماتی جام جهانی در سال 1985. تنها برد اسکاتلند در اسپانیا به 60 سال قبل برمی‌گردد که در یک بازی به یادماندنی در سانتیاگو برنابئو 6 بر 2 پیروز شدند.

ZOOM
اخبار تیمی
ستاره آینده‌دار بارسلونا، لامینه یامال که ماه گذشته در دیدار با گرجستان با 16 سال سن جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد، به دلیل مصدومیت از اردوی این تیم کنار کشید. یرمی پینو، بال ویارئال هم مجبور شد با آسیب‌دیدگی همسترینگ اردو را ترک کند ضمن اینکه دنی اولمو، پدری، مارکو آسنسیو و خوسه گایا دیگر بازیکنان قابل توجه اسپانیا هستند که دوران ریکاوری را طی می‌کنند.
برایان ساراگوسا که این هفته برای گرانادا دو گل به بارسلونا زد به جای پینو برای اولین بار به تیم ملی بزرگسالان کشورش دعوت شده ضمن اینکه آنسو فاتی، بازیکن قرضی برایتون که ماه گذشته بازی نکرده فراخوانده شده و با هم رقابت دارند.
نبو یامال می‌تواند به حضور هم تیمی‌اش، فران تورس که ماه گذشته دو گل به قبرس زد، در خط حمله در کنار موراتا و نیکو ویلیامز در ترکیب اصلی باشد؛ آلخاندرو بالده هم در دفاع چپ جای گایا را می‌گیرد.
اسکاتلند رایان جک و کوین نیسبت را به همراه بازیکن قرضی سوسیداد، کایران تیرنی در اختیار ندارد، الیوت اندرسون نیوکاسل هم هنوز تصمیم نگرفته برای انگلیس بازی کند یا اسکاتلند. در نبود تیرنی بازی در سمت چپ دفاع سه نفره به اندرو رابرتسون لیورپول یا لیام کوپر می‌رسد. کلارک برای بازی در نوک خط حمله از بین لیندون دایکس یا چه آدامز یکی را انتخاب می‌کند و جان مک گین و مک تأمینای که در پنج بازی مقدماتی یورو شش گل زده و با دو گل نجات‌بخش این هفته برای منچستریونایتد روحیه خیلی بالایی دارد، در نقش هافبک‌های پیشرفته به خط حمله کمک می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی