با این شرایط به جایی نمی‌رسیم

تفتیان: تفکر دوستان کسب موفقیت با شانس است

مهری رنجبر
روزنامه نگار

حسن تفتیان، رکورددار 100 متر ایران، این روزها با انتقاداتش به سرپرست فدراسیون سوژه داغ رسانه‌ها شده است. مجادله او با سرپرست فدراسیون دوومیدانی روی خط یکی از برنامه‌های ورزشی هم جالب بود. تفتیان منکر مدال نگرفتن در بازی‌های آسیایی نیست اما عملکردش را قابل قبول می‌داند: «با اینکه مدال نگرفتم، اما نمی‌شود گفت من هیچ کاری نکرده‌ام. اگر من با رکورد 10 ثانیه و 19 صدم ثانیه در هانگژو مدال می‌گرفتم، آیا  نمی‌شد اوج عملکرد تفتیان؟ موفقیت و عدم موفقیت نسبی است. من امسال در اکثر مسابقات نتایج قابل قبولی گرفتم، در قهرمانی آسیا با اختلاف چند صدم مدال برنز گرفتم و در قهرمانی جهان با بدشانسی به نیمه نهایی نرسیدم، اما همیشه جزو مدعیان 100 متر بوده‌ام. در فاصله دو ساعته بین نیمه نهایی و فینال وقتی مربی‌ات نباشد تا از نظر ذهنی آماده‌ات کند، تأثیر می‌گذارد. آن هم در 100 متر که ما با صدم ثانیه و یک گام سر و کار داریم. البته من چند روز قبل از مسابقه را هم خوب مدیریت نکردم. از طرف دیگر 25 روز قبل از بازی‌ها هم به ایران برگشتم و بدون مربی بودم. شاید همه این مسائل باعث شد تا مدال نگیرم. وقتی مدال نگیری هم در سیستم نتیجه‌گرا می‌شود ناکامی. اما امسال من 10 ثانیه و 5 صدم ثانیه، مدال قهرمانی آسیا گرفتم و تنها دونده مرد ایران در قهرمانی جهان بودم. پس عملکرد قابل قبولی داشتم.»
او معتقد است با تفکر شانسی شانسی، نتیجه بهتر از این رقم نمی‌خورد: «برای 100 متر بازی‌های آسیایی، 80 هزار تماشاگر می‌آیند. دونده چینی رقیب اصلی من در هانگژو و پرچمدار کشورش بود. حساسیت بالای کار و جذابیت نیاز به انرژی خیلی زیادی دارد. اما وقتی دوستان می‌گویند 100 متر برود، بگیرد یا نگیرد، یعنی خیلی شانسی برخورد می‌کنند، در حالی که مدال 100 متر اصلاً شانسی نیست و آنها در واقع علم دنیا را زیر سؤال می‌برند.»
به نظر رکورددار 100 متر ایران، دویدن زیر 10 ثانیه غیرممکن نیست: «اتفاق تاریخی دویدن زیر 10 ثانیه، رقم می‌خورد، به شرطی که هزینه شود. قبلاً دونده‌های 100 متر خودشان را رسانده‌اند اما فدراسیون برای ثبت رکوردهای بهتر حمایت نکرد. من هم با هزینه شخصی مسیری را طی کردم اما هنوز افتخار ثبت رکورد تاریخی نصیبم نشده است. با این حال مسیر را ادامه می‌دهم. هر چند دوستان درکی از این قضیه ندارند.»
حسن تفتیان ادعای سرپرست فدراسیون برای پرداخت ماهیانه 80 میلیون تومان را قبول ندارد: «آقای داوری برای 80 میلیون تومان، بلیت پاریس به تایلند، پاداش 50 میلیونی قهرمانی آسیا را هم با پول هتل بچه‌ها در تهران و تغذیه به پای هزینه ماهیانه 80 میلیونی حساب کرده است. از طرف دیگر برای مربی من 5 میلیون هزینه کردند، اما برای مربی ایرانی بچه‌ها ماهی 15 میلیون. آن وقت آقای داوری که مصاحبه می‌کند ما X تومان هزینه کرده‌ایم، باید بداند رکورد زیر 10 ثانیه‌، مدال و موفقیت در المپیک با این شرایط به جایی نمی‌رسد.»
همه خواسته او برای تمرین بدون حاشیه در یک سال تا المپیک است: «‌کاش یک سال مانده به المپیک، کمتر به حاشیه برویم. به جای اینکه بگویند تفتیان نباید به جامائیکا برود یا با مربی خارجی تمرین کند. همین حالا باید فکر کنیم چرا در دوی سرعت مدال نگرفته‌ایم. چرا که در بازی‌های آسیایی و المپیک تیم موفق می‌شود، نه فرد. احسان حدادی اگر تا به حال موفق بوده چون ماساژور، مربی و اردوها طبق برنامه‌اش پیش رفته است؛ اما وقتی ورزشکار بدون مربی، فیزیوتراپ و برنامه باشد، باید بگویم مدال نگرفتم. ما اگر کار حرفه‌ای می‌خواهیم باید بعد از برنامه‌ریزی به جمع‌بندی برسیم و حمایت معنوی و مالی هم در کار باشد و اگر نتیجه نباشد، بازخواست کنیم. کاش افتخارآفرینی را با کج‌سلیقگی‌ها زیر سؤال نبریم و با حاشیه‌سازی کار را خراب نکنیم.»
به نظر رکورددار 100 متر ایران، عدم شناخت باعث شده تا کارش بی‌ارزش جلوه داده شود: «حسن تفتیان اگر کاری کرده در این 10 ماه به خاطر دلش و هدف بزرگی که دارد از جیب هزینه کرده. او می‌خواست اولین دونده‌ای باشد که زیر 10 ثانیه در بازی‌های آسیایی می‌دود و همه تلاشش را کرد اما متأسفانه دوستان به دلیل اینکه شناختی از این کار ندارند، با حاشیه‌سازی می‌خواهند کارم را کمرنگ و بی‌ارزش جلوه دهند. مهم این است که مردم ببینند و قضاوت کنند که من این کار را به خاطر کشورم انجام دادم. حتی اگر حمایت هم نشوم بازهم کارم را ادامه می‌دهم و برای کشورم تلاش می‌کنم تا در المپیک موفق شوم. این تنها کاری است که از دستم برمی‌آید. من در رسانه‌ها اعلام می‌کنم برای سال آینده نیاز به کمک و حمایت دارم تا در 100 متر موفقیت به دست آورم.»

باید رتبه رنکینگم را حفظ کنم
حسن تفتیان معتقد است برای حضور در المپیک 2024 از حالا باید به فکر حفظ رتبه‌اش در رنکینگ جهانی باشد: «رکوردهای ورودی خیلی بالاست و گرفتن سهمیه از آن خیلی سخت است. طوری که پرتابگران دیسک باید پرتاب 66 متری داشته باشند. بنابراین تصاحب سهمیه از رنکینگ جهانی راحت‌تر است. در ماده 100 متر 48 نفر اول سهمیه می‌گیرند، من هم با سی و نهمی جایگاه خوبی در رنکینگ جهانی دارم و باید آن را حفظ کنم. البته با تمرین خوب باید روی موفقیت در پاریس تمرکز کنم. به خاطر همین بعد از استراحت دو هفته‌ای، از هفته آینده تمرینم را شروع می‌کنم. البته در اولین فرصت با فدراسیون صحبت می‌کنم و برنامه‌ام را کتبی به آنها می‌دهم تا بعد ببینم چه تصمیمی می‌گیرند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی