نقطه عطف تاریخی دوی ماراتن

دوی ماراتن جهان اکنون به تسخیر کنیایی‌ها در آمده و با توجه به نتایج برندگان ماراتن واشنگتن به نظر می‌رسد که یک دونده جوان قادر به عبور از دیگر هموطنش یعنی الیود کیپچوگه است. در ماراتن شیکاگو، یک جوان کنیایی 23 ساله با ثبت زمان شگفت‌انگیز 2 ساعت و 35 ثانیه رکورد جهانی را به‌روز کرد. الیود کیپچوگه، کنیایی شکست‌ناپذیر اکنون حریف قدرتمندی برای کسب طلای المپیک و دویدن ماراتن در مدت زمان کمتر از 2 ساعت خواهد داشت. در خط پایان ماراتن شیکاگو، کلوین کیپتوم متوجه شد که معجزه‌ای خلق کرده است.
در مترهای پایانی مسابقه لبخند از لبانش پاک نشد، بوسه‌هایی را برای هواداران فرستاد و با دستان بلند از خط پایان گذشت.
به نظر می‌رسید که کلوین به سختی می‌توانست بایستد اما به سرعت خود را جمع کرد و به سمت هواداران دوید و آنها پرچم کشور را به او هدیه کردند. به همراه پرچم، دونده کنیایی دوباره از خط پایان گذشت.
کلوین کیپتوم تنها به سه شروع رسمی نیاز داشت تا نام خود را برای همیشه در تاریخ دوی ماراتن بنویسد. رکورد قبلی متعلق به هموطنش الیود کیپچوگه بود.
در سال 2022 در برلین او مسافت مسابقه را در 2 ساعت و یک دقیقه و 9 ثانیه دوید. کیپچوگه شاید افسانه‌ای‌ترین دونده ماراتن تمام دوران باشد. این ورزشکار 38 ساله دارای دو مدال طلای المپیک در ماراتن‌های ریودوژانیرو و توکیو است. او تنها ورزشکاری است که توانسته در 12 ماراتن در سری معتبر جهانی ماراتن برنده شود.
نخستین کسی که ماراتن را در کمتر از دو ساعت طی کند؛ برای همیشه در تاریخ خواهد ماند. این یک دستاورد ورزشی برجسته خواهد بود! باید گفت که الیود یک بار توانست زمان کمتر از دو ساعت را نشان دهد. در وین در سال 2019، مرد کنیایی ماراتن را در 59:40. 1 دوید اما نتیجه به عنوان یک رکورد در نظر گرفته نشد. واقعیت این است که این یک مسابقه تحت نظارت انجمن بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی نبود، بلکه یک رویداد ویژه با هدف ثبت رکورد بود. شرایط ایده‌آل برای کیپچوگه انتخاب شد و ضربان‌سازها به او در مسیر کمک کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی