صفحات
شماره هفت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کلوین کیپتوم قهرمان جدید ماراتن جهان

تاریخ‌سازی و رکوردشکنی پدیده کنیایی

رقابت‌های دوی ماراتن شیکاگو ایالات متحده روز یکشنبه هفته جاری به میزبانی این شهر برگزار شد و یک دونده نوظهور به نام کلوین کیپتوم که تنها 23 سال سن دارد، به عنوان قهرمانی رسید. بدین ترتیب پس از مدت‌ها یک دونده جدید جای کیپچوگه (دونده کهنه‌کار کنیایی) را گرفت و با ثبت زمان دو ساعت و 35 ثانیه به مقام قهرمانی رسید.
 
رکورد در طول یک هفته شکست
هفته گذشته رقابت‌های معتبر ماراتن برلین در پایتخت آلمان برگزار شد و کیپچوگه که یکی از برترین نفرات تاریخ این ماده در دوومیدانی جهان است موفق شد رکورد 2 ساعت و یک دقیقه و 39 ثانیه را برجا بگذارد. رکوردی که برترین رکورد ماراتن جهان شناخته می‌شد. حالا اما کلوین تنها یک هفته پس از رقم خوردن این اتفاق رکورد را شکست و حد نصاب کلوین فاصله زیادی با رکورد کیپچوگه دارد و این یعنی رکورد ماراتن جهان تا سالیان سال دست کلوین کیپتوم می‌ماند. به هر روی روز 8 آگوست 2023 برای دوومیدانی جهان و بخصوص ماده ماراتن روز ویژه‌ای بود. چرا که ثبت رکورد کمتر از دو ساعت و یک دقیقه برای ماراتن‌بازان جهان یک آرزو بود. کلوین روز گذشته از رکورد اسطوره‌اش عبور کرده است.

کلوین در مسیر موندو
دوومیدانی جهان پس از خداحافظی یوسین بولت جامائیکایی و سایر دونده‌های مطرح در حال پوست‌اندازی است. یکی از این ستاره‌های جوان که عملکرد فوق‌العاده‌ای در مسابقات مختلف داشته، آرماندو دوپلانتیس سوئدی آمریکایی الاصل است. پرنده‌ای که تنها 23 سال سن دارد و قهرمانی‌های متعدد. حالا پس از چند سال از ظهور موندو، در دنیای دوومیدانی کلوین در ماراتن ظهور کرد تا بار دیگر جامعه دوومیدانی جهان را متحیر کند. این را از مصاحبه‌ای که کلوین پس از اتمام رقابت‌های شیکاگو انجام داد، متوجه شدیم. او پس از پایان مسابقه گفت: «می‌دانستم در شیکاگو رکورد جدید ثبت می‌کنم و از این رکورد جهانی بسیار خوشحالم اما تصور نمی‌کردم در این مسابقات رکوردشکنی کنم.» کلوین برای حفظ این رکورد و جایگاه کار سختی دارد. چرا که مرد کهنه‌کار کنیایی تلاش خودش را برای پس گرفتن عنوان قهرمانی در مراحل آینده رقابت‌های معتبر ماراتن جهان می‌کند. مرحله بعدی رقابت‌های ماراتن قهرمانی جهان در لندن پایتخت انگلستان برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی