صفحات
شماره هفت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کامبک نیمه‌کاره با تاریخ‌سازی؛

یامال؛ جوان و جویای رکورد

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
در آخرین بازی بارسلونا قبل از فیفا دی، این تیم در هفته نهم مسابقات لالیگا میهمان تیم ته جدولی گرانادا بود. ژاوی و شاگردانش شب بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. میزبان بازی را خیلی خوب آغاز کرد و فقط 17 ثانیه پس از شروع بازی برایان زاراگوزا گل اول را وارد دروازه بلوگرانا کرد و حدود 30 دقیقه بعد همین بازیکن اختلاف را به 2 گل افزایش داد. شاگردان ژاوی درست یک دقیقه قبل از سوت پایان نیمه اول یکی از گل‌های خورده را توسط بازیکن جوانش یامین لامان جبران کرد تا با حداقل اختلاف به رختکن بروند. نیمه دوم گرانادا هر چه داشت در زمین گذاشت تا از برتری یک گله خودش دفاع کند اما این سرخی روبرتو بود که 5 دقیقه قبل از سوت پایان بازی به مقاومت گرانادا پایان داد و اجازه نداد تیمش بدون امتیاز زمین بازی را ترک کند. این یک امتیاز باعث شد بارسلونا با سه امتیاز کمتر از رئال مادرید صدرنشین و یک امتیاز کمتر نسبت به خیرونا در رتبه سوم قرار بگیرد و بازیکنانش حالا آماده رفتن به تعطیلات فیفا دی باشند.
 
رکوردشکنی مرد جوان
یامال، محصول آکادمی لاماسیا، که پدر و مادری مراکشی از گینه استوایی دارد، در 13 جولای 2007 به دنیا آمد و از پنج سالگی در بارسا فوتبالش را آغاز کرد. وینگر اسپانیایی بارسلونا پس از اینکه یکشنبه در گرانادا از فاصله نزدیک توپ را وارد دروازه حریف کرد، با 16 سال و 87 روز سن، جوان‌ترین تاریخ گلزن لالیگا شد. او مقابل گرانادا در حالی گلزنی کرد که مدافع عنوان قهرمانی 2-0 از میزبان عقب بود و موفق شد زمینه‌ساز بازگشت تیمش در این بازی شود. یامال با این گل رکورد فابریس اولینگا از مالاگا را شکست که در سال 2012 مقابل سلتاویگو در سن 16 سال و 98 روز گلزنی کرده بود. ایکر مونیان، آنسو فاتی و شیسکو نادال دیگر بازیکنانی هستند که تا قبل از 17 سالگی موفق به گلزنی در لالیگا شده‌اند. یامال همچنین با بازی در ماه آپریل مقابل بتیس به یکی از 5 بازیکن تاریخ لالیگا تبدیل شد که اولین بازی خود را در 15 سالگی انجام دادند. با این حال، لوکا رومرو، مهاجم سابق مایورکا که اکنون در میلان حضور دارد، جوان‌ترین بازیکنی است که تا به حال در لالیگا بازی کرده
است.
یامال، که پدری مراکشی دارد، در اسپانیا به دنیا آمده و بزرگ شده و به یکی از اعضای اصلی خط حمله بارسا تبدیل شده است و با جواب مثبت به اسپانیا و دعوت شدن به تیم اصلی این کشور به رویای مراکشی‌ها برای داشتن او در ترکیب پایان داد.
  
سال خوب یامال
وینگر با 15 سال و 290 روز به عنوان بازیکن تعویضی مقابل رئال بتیس در ماه آوریل به جوانترین بازیکن تاریخ بارسلونا تبدیل شد. او سپس در برد 7-1 مقدماتی یورو 2024 مقابل گرجستان در سپتامبر به جوانترین بازیکن - و گلزن تیم ملی اسپانیا تبدیل شد و روز یکشنبه در بازی مقابل گرانادا عنوان جوانترین گلزن لالیگا را به فهرست دستاوردهای خود در سال 2023 اضافه کرد.
یامال در تمام 9 بازی بارسلونا در لیگ این فصل حضور داشته است که در پنج بازی از جمله دو بازی آخر به عنوان بازیکن فیکس در ترکیب حضور داشته است.
جوانترین بازیکنی که تا به حال به تیم بزرگسالان اسپانیا دعوت شده است گلزنی خود را برای ماتادورها از بازی مقابل گرجستان آغاز کرده است و به دلیل درخششی که داشته است برای بازی‌های ملی پیش رو مقابل اسکاتلند و نروژ در لیست تیم ملی حضور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی