صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شطرنج ایران بر مدار افتخار

ماجرای یک شب طلایی

 

سعید آقایی
روزنامه نگار
روز آخر مسابقات شطرنج بازی‌های آسیایی هانگژو در برج بازی‌های فکری یک روز خاص بود. نبرد ایران صدرنشین رقابت‌ها با کره جنوبی مهمترین بازی روز بود که تکلیف قهرمانی را روشن می‌کرد. همزمان با روز آخر بازی‌های شطرنج، روز آخر دیگر مسابقات فکری نیز در طبقه‌ای دیگر در جریان بود و همین سبب شده بود تا برج بازی‌های فکری هانگژو شلوغ‌ترین روز را تجربه کند.
پیش از آغاز بازی دور نهم و پایانی مسابقات و پیش از حضور تیم‌ها، یک اتفاق جالب و عجیب در سالن خودنمایی می‌کرد. روی میز 1 قرار بود بازی ایران و کره جنوبی برگزار شود اما در سوی دیگر سالن و در محوطه اختصاصی یک میز شطرنج تعبیه شده بود که دو پرچم ایران و کره جنوبی روی آن قرار داشت و شماره 1 زیر آن به چشم می‌خورد. برگزارکنندگان مسابقه با توجه به اینکه ایران شانس نخست قهرمانی محسوب می‌شد، تصمیم گرفته بودند مهمترین بازی این مسابقه در میز یک میان پرهام مقصودلو و «لی» در فضایی مخصوص و در یک میز جداگانه برگزار شود تا پخش تلویزیونی نیز داشته باشد. تصمیمی که ظاهراً در منیجر میتینگ مسابقه دور پایانی صحبتی از آن نشده بود و همین سبب شد تا شطرنجبازان ایران پس از ورود به سالن غافلگیر شوند. پرهام مقصودلو که باید در میز 1 با لی روبه‌رو می‌شد، اعتراضی شدید به این تصمیم داشت و اعلام کرد که حاضر نیست جدا از تیم ایران و در یک میز جداگانه به میدان برود. اعتراض شدید مربیان ایران به مسئولین برگزاری نتیجه‌ای در بر نداشت و در نهایت با صحبت‌های محمدامین طباطبایی مرد شماره 2 ایران با پرهام، این شطرنج‌باز با اکراه حاضر شد در میز 1 مسابقه دهد.
***
در پایان بازی و پس از قهرمانی ایران در سالن انتظار غوغایی برپا بود. در ابتدا با انتخاب مسئولان کمیته برگزاری مسابقات بردیا دانشور شطرنجباز 17 ساله ایران برای تست دوپینگ انتخاب شد و در ادامه تمامی اهالی حاضر در سالن از کمیته برگزاری مسابقات گرفته تا شطرنجبازان سایر تیم‌ها به ایران تبریک می‌گفتند. شاید جالب‌ترین تبریک را هندی‌ها داشتند؛ تیمی که تمامی نفرات اصلی و استاد بزرگان خود را به مسابقات آورده بود و شانس نخست طلا محسوب می‌شد اما در برابر ایران به تساوی رسید و قهرمانی را از دست داد. تمامی شطرنجبازان بزرگ هندی به تیم ایران تبریک گفتند و برای بچه‌های ایران آرزوی موفقیت کردند. تبریک ویژه اما از سوی آرکای دورکووویچ رئیس فیده بود که به سرپرست فدراسیون شطرنج ایران این قهرمانی را تبریک گفت. عظیمی هم ضمن تشکر از رئیس فدراسیون جهانی شطرنج از او خواست در اولین فرصت به ایران سفر کند.
در ادامه شاهد یک صحنه جذاب در سالن انتظار بودیم. لی شطرنجباز کره‌ای که در این بازی مغلوب پرهام شد، سر میز ایران رفت و از مقصودلو خواست تا تاکتیک‌های پیروزی‌اش مقابل وی را به او آموزش دهد. پرهام نیز با آغوشی باز درخواست لی را پذیرفت و همچون یک مربی و استاد روی صفحه شطرنج اشتباهات لی را به او گوشزد کرد و تاکتیک پیروزی‌اش را به او نشان داد. لی اعلام کرد که در شطرنج، پرهام مقصودلو یکی از الگوهای وی محسوب می‌شود و وی همیشه می‌کوشد که از ستاره ایرانی الگوبرداری کند؛ آنچه تا به امروز در شطرنج ایران نظیر نداشته؛ اینکه یک ستاره خارجی از یک شطرنجباز ایرانی پیروی و تقلید کند.
***
ساعت‌های طولانی در سالن انتظار شطرنج حوصله همه را سر برده بود. از همین رو پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی دو مرد شماره یک و 2 ایران روبه‌روی هم نشستند تا این ساعات حوصله سربر را با شطرنج بگذرانند. تقابل دوستانه دو ستاره ایرانی توجه اغلب حاضرین در سالن انتظار را برانگیخت و شطرنجبازان کره، ازبک، قزاقستان، هند و... جملگی با حضور بر سر میز ایران شاهد این مسابقه دوستانه بودند. سورپرایز بزرگ اما حضور ناگهانی و غافلگیرکننده آرکای دورکوویچ رئیس فیده بر سر این میز بود. دورکوویچ با حضور در سر میز ستاره‌های ایران ابتدا به آنها بابت قهرمانی تبریک گفت و در ادامه دست به مهره شد و از محمدامین و پرهام درباره موقعیت بازی پرسید. او حتی چند حرکت نیز انجام داد و در نهایت پس از خوش و بشی دوستانه و قهقهه‌های بلند که محصول شوخی پرهام با او بود، میز ایران را ترک کرد.

ZOOM

پس از چند ساعت انتظار بالاخره با بازگشت بردیا دانشور از تست دوپینگ، تیم ایران آماده رفتن به مراسم اهدای مدال شد. مراسمی که با شکوه هر چه بیشتر برگزار شد و پرچم ایران در سالن مجلل بازی‌های فکری هانگژو با تشریفات ویژه بالا رفت. پس از برگزاری مراسم، دوربین شبکه‌های مختلف تلویزیونی روبه‌روی ستاره‌های ایران قرار گرفتند و بساط مصاحبه داغ بود. جالب‌ترین بخش مراسم پایانی گرفتن امضا از ستاره‌های ایران بود. تعدادی از مسئولان برگزاری رقابت‌ها و حتی شطرنجبازان سایر کشورها از جمله کره جنوبی، فیلیپین و ویتنام از پرهام امضا گرفته و با او عکس یادگاری گرفتند تا ثابت شود شطرنج ایران هم یک ستاره بین‌المللی دارد؛ ستاره‌ای که مورد توجه همه است.

جستجو
آرشیو تاریخی