صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

یحیی به ترکیب برنده دست می‌زند؟

بازگشت 10؛ چالش بزرگ پرسپولیس

محمد قراگزلو
خبر‌نگار
پرسپولیس بعد از 40 روز دوباره در لیگ برتر بازی خواهد کرد و آنقدر فاصله بازی‌ها از هم زیاد شده که انگار قرار است اتفاق عجیبی رخ دهد. در واقع با طولانی شدن فاصله بین بازی‌ها و لغو هفته‌های پنجم و ششم، اینکه قرار است بازی‌ها از هفته هفتم پیگیری شود کمی عجیب به نظر می‌رسد چرا که صحبت از لغو بازی‌های این هفته هم بود. در عین حال قرار است بعد از این بازی باز هم مسابقات لیگ این بار به خاطر فیفادی اکتبر و حضور تیم ملی در اردن تعطیل شود و از فردا که پرسپولیس در لیگ بازی خواهد کرد تا دیدار بعدی‌اش در این رقابت‌ها که 8 آبان مقابل ملوان برگزار خواهد شد دوباره سه هفته فاصله خواهد افتاد که این اصلاً خوب نیست چرا که تیم یحیی گل‌محمدی دوباره از فرم مسابقه خارج شده و در شرایطی باید مقابل استقلال تاجیکستان قرار بگیرد که ملی‌پوشانش در تمرین حضور نداشته‌اند.
به هر حال پرسپولیس فردا در شرایطی مقابل گل‌گهر قرار خواهد گرفت که به نظر می‌رسد بعد از برد فوق‌العاده در دوحه که همراه با نمایشی برتر و دلپذیر بوده به لحاظ روانی شرایط خوبی دارد و آماده پیروزی است.
پرسپولیس به احتمال بسیار زیاد برای این مسابقه مهدی ترابی و وحید امیری را در اختیار نخواهد داشت. البته احتمال دارد ترابی در لیست قرار بگیرد اما به میدان نرود. با این وجود میلاد سرلک که مقابل الدحیل محروم بود می‌تواند به ترکیب تیمش برگردد اما سؤال اینجاست که آیا یحیی به ترکیب برنده‌اش مقابل الدحیل که نمایشی کم‌نقص ارائه داد دست خواهد زد؟
یحیی با وجود محدودیت‌هایش در دوحه و در اختیار نداشتن سه بازیکن اصلی و ملی‌پوش خود در فاز حمله تیم برتر میدان بود و از ابتدا تا انتهای مسابقه فوتبالش را به رخ الدحیل پرستاره کشید.
 نکته جالب آنجا بود که فشار پرسپولیس و میدانداری‌اش مقابل آن حریف کم و ضعیف نشد و حتی بعد از گل برتری عطش این تیم برای رسیدن به گل دوم مشهود بود. با در نظر گرفتن این شرایط قاعدتاً دست زدن به ترکیب برنده دوحه منطقی نخواهد بود اما مگر می‌توان از بازیکن باکیفیت و مؤثری مثل میلاد سرلک گذشت؟
در واقع حتی اگر امیری و ترابی در دسترس نباشند بازی ندادن به سرلک که همیشه از بازیکنان اصلی یحیی بوده بعید است و با این شرایط حداقل یک تغییر در ارنج بازی با الدحیل اعمال خواهد شد. سوال مهم اینجاست که سرلک در صورت بازی کردن، جای کدام نفر را می‌گیرد؟ سروش رفیعی در آن بازی فوق‌العاده بود و ثابت کرد پرسپولیس همواره به یک بازیگردان نیاز دارد که فضاها را خوب می‌شناسد، از آن سو ریگی بازیکنی است که در عین ساده بازی کردن خیلی زود تبدیل به مهره‌ای غیرقابل چشم‌پوشی شده است. با این حساب شاید یحیی مجبور به یک جابجایی یا حتی تغییر سیستم نسبت به بازی با الدحیل شود.
در واقع اگر گل‌محمدی نخواهد سروش رفیعی یا مسعود ریگی را از ترکیب بیرون بیاورد تنها یک گزینه دیگر برای تغییر خواهد داشت و آن کسی نیست جز یاسین سلمانی. اگر یحیی بخواهد به جای سیستم 1-1-4-4 از سیستم 1-3-2-4 استفاده کند می‌تواند زوج سرلک – ریگی را در مرکز میدان به عنوان هافبک‌های دفاعی به میدان بفرستد و در مقابل آنها از مثلث متشکل از سعید صادقی (راست)، رفیعی (مرکز) و عالیشاه (چپ) بهره ببرد که احتمالش کم نیست.
اگر قرار به تغییر سیستم نباشد اما ماجرا کمی پیچیده می‌شود چرا که یا سروش باید مهاجم سایه پشت مهاجم نوک باشد یا با حضور عالیشاه در آن پست، رفیعی به کناره‌های خط میانی برود که کمی عجیب و غیرمعقول خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی