صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و دوازده - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و دوازده - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

دی استفانو، زیدان و حالا جود بلینگهام

مرد آهنربایی

 

 

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
در یک روز تابستانی و زمانی که آنچلوتی پس از رفتن کریم بنزما به عربستان، جود بلینگهام را به عنوان بازیکن جدید خود در اختیار گرفت، فهمید که زمان تغییر سیستم فرا رسیده است. ایده ایتالیایی این بود حالا که شماره 9 ندارد، با سیستم جدید به مرد انگلیسی فضای بیشتری در تیم بدهد. هیچ کس انتظار نداشت که او در کنار شماره‌های کریستیانو رونالدو باشد، اما آنها ستاره بزرگ جدیدی را به فوتبال جهان معرفی کردند.
در بازی سه‌شنبه شب رئال در ناپل جود بار دیگر مرد اول زمین بود و در برد 3-2 این تیم در مارادونا جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد.
در رختکن رئال مادرید می‌گویند: «این مرد آهنربا دارد. برای گلزنی و همچنین در ارتباط با هواداران.» تنها دو بازیکن هستند که در 9 بازی اول خود با کهکشانی‌ها به 8 گل رسیده‌اند: کریستیانو رونالدو و جود بلینگهام.
آنچلوتی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی ناپولی - رئال مادرید گفت: «چیزی که من را بیشتر از همه در مورد او شگفت زده می‌کند این است که او 20 سال دارد اما با این شخصیت و بلوغی که دارد به نظر می‌رسد 30 ساله است.» او افزود: «به ندرت می‌توان این تداوم را در فردی به این جوانی دید. علاوه براین، او تمام کیفیت‌های جهانی، قدرت بدنی و مهارت را دارد.»
 بلینگهام، زیدان، دی استفانو
مقایسه شدن بلینگهام با زیدان واقعیتی است که نمی‌شود آن را کتمان کرد و وجه اشتراک این دو بازیکن چیزی فراتر از پوشیدن پیراهن شماره 5 است. ژست‌ها، کنترل توپ، جسارت سراسر از ظرافت، استعداد بی‌نظیر باعث شده که مرد 20 ساله اهل استوربریج با کهنه سرباز 51 ساله از مارسی مقایسه شود.
جود در مورد الگوی ورزشی خود زیدان گفت: «من بشدت زیدان و میراث او در این باشگاه را تحسین می‌کنم. سعی نمی‌کنم مثل او باشم، من متفاوت هستم، اما پوشیدن پیراهن شماره 5 برای من الهام‌بخش است. این یک مسئولیت بزرگ است. همیشه برای زیدان ارزش زیادی قائل بودم و برای من او بهترین است. امیدوارم بتوانم میراث این عدد را گسترش دهم.» او در پیش فصل جوانه زد و با شروع فصل به سرعت شروع به رشد کرد. گلی که انگلیسی در استادیوم مارادونا زد باعث شد مقایسه او با بزرگان فوتبال دوباره از سر گرفته شود. آلفردو رلانیو رئیس افتخاری روزنامه آ اس بعد از این گل گفت: «بلینگهام، بازیکنی است که به صورت جدی مرا یاد دی‌استفانو می‌اندازد. بازی او چشم‌نواز است و کنترل توپ‌های بی‌نظیری دارد. خشن و خستگی‌ناپذیر در درگیری‌ها، نیمی هنرمند و نیمی جنگجو و از همه مهم‌تر بازی هجومی حول او سازماندهی می‌شود. گلی که او به ثمر رساند گلی از جنس دی‌استفانو بود. آن گل آنقدر زیبا بود که حتی وینیسیوس هم می‌خواست از جشن بعد از گل عکس بگیرد.»
 بلینگهام نشان داد که چه ارزشی دارد
گاتزتا دلو اسپورت از ایتالیا، بازی بلینگهام را به سادگی توصیف می‌کند: «تماشایی». او در برنامه زنده اسکای اسپورت توسط دو اسطوره مورد ستایش قرار گرفت، فابیو کاپلو در مورد این بازیکن گفت: «امروز بلینگهام نشان داد که چقدر ارزش دارد. او یک بازیکن کامل است، چیزی کم ندارد. کلاس، وزن در بازی، توانایی گلزنی، کنترل توپ، همه چیزهایی که فقط قهرمانان بزرگ دارند.» بعد از تمجید کاپلو، الساندرو دل پیرو حتی نمی‌دانست چگونه او را توصیف کند: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم، چگونه می‌توان فوتبالیستی را تعریف کرد که از نظر بدنی قوی است، بازی با پایش خوب است، شخصیتی فوق‌العاده دارد و در پست هافبک گل می‌زند؟ نمی‌دانم...، اسمش را هر چه می‌خواهی بگذار!»

Zoom
آنچلوتی روی گل‌های بلینگهام شرط نبسته!
واقعیت این است که بلینگهام برای مادرید فراتر از گل و پاس گل است، آمار این را می‌گوید؛ موقعیت‌های ایجاد شده (چهار)، دریبل‌های موفق (سه، مانند وینیسیوس)، پاس‌های یک سوم پایانی (16، مانند شوآمنی)، در تکل‌ها (چهار، مانند والورده) در بازپس‌گیری توپ (چهار نفر مانند کاماویگا). آنچه که کارشناسان در مورد دی استفانو گفته بودند که در هر کجای زمین می‌تواند بازی کند حالا به خوبی همه این ویژگی‌ها در بلینگهام دیده می‌شود و همان طور که رلانیو اشاره کرده او یک هافبک فوروارد است. اگر زیدان، الگوی او، 30 بازی برای زدن 8 گل انجام داد، جود تنها به 9 بازی برای رسیدن به این تعداد گل نیاز داشت. جالب اینجاست که آنچلوتی بر خلاف وینی و فده هیچ شرطی روی گل‌های زده بلینگهام نبسته و این بازیکن فرصت اوج‌گیری تا بی‌نهایت را در اختیار دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی