صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

استعدادیابی به سبک چینی‌ها

رینگ بوکس در مترو!

سعید آقایی
روزنامه نگار

برای کشوری که قدرت اول و بلامنازع ورزش جهان است و تقریباً در همه رشته‌ها سری میان سرها دارد، در المپیک همیشه صدرنشین و قهرمان است، اینکه در رشته‌ای نتواند حرف نخست را بزند، یک افت و خلأ محسوب می‌شود؛ اینکه چرا و چگونه کشوری با یک میلیارد جمعیت، با این گستردگی و مهمتر از همه زیرساخت‌های عالی و سیطره علم و تکنولوژی نتوانسته در رشته‌ای پیشتاز و قهرمان باشد. چینی‌ها خود را حالا ابرقدرت دنیا می‌دانند و تنه به تنه آمریکا می‌زنند. از همین رو برای آنها هیچ حد و مرزی نیست. بنابراین قهرمانی در هر رشته‌ای برای آنها نه یک هدف بلکه یک امر روتین است. وقتی در رشته‌ای قهرمان نیستند و مدعی دیگری را بالای سر خود می‌بینند، برای آنها یک اتفاق غیرقابل پذیرش و باورنکردنی است. بویژه اگر این اتفاق در یک مارکت کوچکتر از المپیک یعنی در بازی‌های آسیایی باشد؛ آنچه برای چشم‌بادامی‌ها تلخ‌تر و نپذیرفتنی‌تر است. فراموش نکنیم که قاره پهناور در بسیاری از المان‌ها از جمله ورزش عقب‌تر از اروپاست و به نوعی پشت سر قاره سبز قرار دارد. از همین رو وقتی چین در بازی‌های آسیایی که خود میزبانی آن را بر عهده دارد، در رشته‌ای قافیه را به بقیه واگذار می‌کند، ابداً پذیرفتنی نیست. آنها مسیر را درست رفته‌اند.
***
بوکس یک ورزش آمریکایی است که خاستگاه و ریشه آن در ینگه دنیاست اما مدت‌هاست که کشورهای استقلال یافته از روسیه، در آن صاحب برو و بیایی هستند. منهای مشتزنان قاره سبز و البته کوبایی‌ها که در بوکس همیشه مدعی هستند، کشورهای آسیای میانه در رینگ صاحب سبک شده‌اند. قزاق‌ها و ازبک‌ها مدت‌هاست در رینگ به مدال‌های جهانی و المپیک هوک چپ و راست می‌زنند و سبب شده تا این دو کشور در آسیا بی‌رقیب باشند. براساس یک قانون نانوشته و قدیمی و البته بحث اقلیم، اما بوکسورهای آسیای میانه اغلب در اوزان سنگین و میان وزن مدعی و قهرمان هستند و اوزان سبک باز هم در تیول شرق آسیا و در رأس همه چینی‌هاست اما پر واضح است که چشم‌بادامی‌ها به این اندازه قانع نیستند و چشم به اوزان بالاتر و سنگین‌تر دارند. گام نخست برای رسیدن به این هدف، شناسایی استعدادهاست. مسیری که بالطبع از مدارس آغاز می‌شود. با وجود این چینی‌ها برای یافتن ستاره‌های دانه درشت و با فیزیک بالا تنها به همین بسنده نکرده‌اند و همه مسیرهای موجود را امتحان می‌کنند؛ حتی مسیرهای ساده و دم دستی را.
***
سالن شیک و مدرن هانگژو زیمنازیوم شهر هانگژو میزبان رقابت‌های بوکس بازیهای آسیایی است. سالنی چندمنظوره ساده اما فوق‌العاده مدرن در مرکز شهر که رینگ زیبایی در مرکز آن خودنمایی می‌کند. برای رسیدن به این سالن نزدیکترین مسیر ایستگاه ژیانگ‌لونگ واقع در خط ۲ متروست. ایستگاهی که وقتی در آن قدم می‌گذارید، یک اتفاق عجیب شما را میخکوب می‌کند. تصویر گرافیتی از ورزش بوکس بر در و دیوار ایستگاه و یک رینگ تعبیه شده روی دیوار با دو دستکش بوکس آویخته به رینگ یک خلاقیت فوق‌العاده است اما این خلاقیت تنها برای تماشا نیست. فردی که در کنار آن ایستاده از مسافران مترو درخواست می‌کند که دستکش‌ها را دست کرده و به دیوار مشت بزنند! روی دیوار یک پنل دیجیتالی قرار گرفته که میزان قدرت مشت شما را اندازه‌گیری می‌کند. اگر قدرت ضربه از یک استاندارد مشخص بالاتر باشد، مسئول رینگ نام و شماره تلفن فرد را یادداشت می‌کند تا در یک فضای حرفه‌ای و با استعدادیاب‌های حرفه‌ای تست بدهد. یک استعدادیابی آسان و کاربردی آن هم در ایستگاه مترو با یک خلاقیت ساده و کاربردی. چشم‌بادامی‌ها از همه مسیرها و ساده‌ترین روش‌ها برای موفقیت استفاده می‌کنند و همین رمز موفقیت آنهاست. استفاده از همه فرصت‌ها همیشه و همه جا. به همین سادگی!

جستجو
آرشیو تاریخی