صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نه - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نه - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

شطرنج‌بازان به دنبال گرفتن مدال تیمی درهانگژو

زور آخر برای بازیابی اعتبار از دست رفته

رضا عباسپور
روزنامه نگار

تیم ملی شطرنج کشورمان اگرچه در بخش انفرادی هم شانس رسیدن به مدال‌های خوشرنگ بازی‌های آسیایی 2022 هانگژوی چین را داشت اما به خاطر اتفاق‌های عجیب و غریبی که در دل این تیم رخ داد، دست بچه‌های شطرنج ایران در این بخش به مدال نرسید تا کاروان ایران از مدال‌آوری در این بخش ناامید شود. البته هنوز در بخش تیمی نماینده‌های شطرنج ایران یعنی پرهام مقصودلو، بردیا دانشور، سیدمحمد امین طباطبایی، امیررضا پور آقا بالا و پویا ایدنی شانس رسیدن به مدال در بازی‌های آسیایی را دارند. اما رقبای قدرتمندی در این بخش پیش روی آنها قرار دارند که این موضوع مسیر را مثل رقابت در بخش انفرادی برای ملی‌پوشان شطرنج سخت و دشوار می‌کند.

دوئل نفسگیر شطرنج
تا روز آخر
مسابقات شطرنج در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2022، اینجا در هانگژوی چین در آسمانخراشی بلند و بالا به نام (هانگژو کیو جی) برگزار می‌شود که چینی‌ها آن را مختص بازی‌های فکری و تمرکزی ساختند. این ساختمان به قدری زیبا و مجهز است که حتی ژاپنی‌ها هم وقتی واردش می‌شوند، از جذابیت و به روز بودن آن متحیر می‌شوند. بازی‌های تیم ملی شطرنج کشورمان نیز از ابتدا تا کنون در همین مرکز برگزار می‌شود. قطعاً بازی تیم به تیم یکی از سخت‌ترین بازی‌های شطرنج در مسابقات بین‌المللی است که حدوداً تیم‌ها در رویارویی با هم چیزی حدود 5 تا 9 ساعت ممکن است مقابل هم نشسته و با حرکت مهره‌ها به فکر خواباندن مچ رقبا باشند. همین زمان عجیب و غریب که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود، می‌تواند سختی کار شطرنج‌بازان حرفه‌ای را در کورس مسابقات مختلف و آوردگاه بزرگی همچون بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو نمایان کند. تیم ملی شطرنج ایران با ازدست دادن شانس مدال‌آوری در بخش انفرادی، حالا در هانگژو وارد فاز جدید رقابت در بخش تیمی شده است. ملی‌پوشان شطرنج در این دوره از بازی‌ها در بخش تیمی با 12 تیم قدرتمند آسیایی (قزاقستان، چین، ازبکستان، مغولستان، کره‌جنوبی، تایلند، هند، ویتنام، هنگ‌کنک، فیلیپین و قرقیزستان) همگروه هستند. شطرنج‌بازان ایران تقریباً همه جزو استادبزرگان شطرنج دنیا به شمار می‌روند اما رقبای آنها نیز ستاره‌های نام‌آشنایی از دنیای شطرنج هستند که این موضوع کار را برای مدال‌آوری در این رویداد بزرگ سخت و نفسگیر می‌کند اما هم سرمربی تیم ملی و هم سایر مسئولین این مجموعه معتقدند اگر بچه‌ها روی کار و بازی‌شان خوب تمرکز کنند، ما می‌توانیم به مدال‌آوری شطرنج در این دوره از بازی‌ها و در بخش تیمی حساب ویژه‌ای باز کنیم. رقابت‌های تیمی شطرنج تا روز 7 اکتبر یعنی حدوداً روز 15 مهرماه (یک روز قبل از پایان بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو) ادامه دارد و در نهایت تیم‌هایی که بتوانند بیشترین برد را در رقابت رودررو با رقبای خود به دست بیاورند، شانس مسلم کسب مدال‌های سه‌گانه (طلا، نقره و برنز) بازی‌های آسیایی هانگژو به شمار می‌روند. این رقابت‌ها هر روز بعدازظهر در سالن اختصاصی هانگژو کیو جی حدوداً به وقت محلی اینجا در هانگژو از ساعت 15 عصر آغاز می‌شود و تقریباً حول و حوش ساعت 21 شب با معرفی تیم‌های برتر به پایان می‌رسد.

ZOOM

شطرنج ایران در هر دو بخش مردان و زنان ستاره‌های نامداری دارد که همگی جزو استادبزرگان این رشته در دنیای شطرنج هستند. اما اینکه ما چقدر بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل فراوان موجود در این ورزشکاران و قهرمانان بهره برده و استفاده نماییم، این خود به تنهایی یک پروسه مهم و حساس است که در بازگشت به کشور قطعاً باید بررسی و تحلیل شود زیرا اگر همینطور ستاره‌های جوان و خوش‌آتیه شطرنج ایران به حال خود رها شوند، شاید در بازی‌های آسیایی آینده یا حتی در مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک 2024 پاریس، دیگر حتی همین نیروی انسانی خلاق و توانمند معدودی که در اختیار داریم را هم نداشته باشیم. بنابر این بهتر است از ناکامی و شکست‌های بازی‌های آسیایی درس گرفته و از آنها برای ترمیم نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود استفاده و بهره‌برداری کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی