صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

افشاردوست: کسب سهمیه المپیک در ریو خیلی سخت است

باید واقعیت‌های والیبال ایران را دید

آرش عبدی
روزنامه نگار

تیم ملی والیبال ایران از ساعت 23 امشب در اولین بازی خود در انتخابی المپیک به مصاف تیم ملی آلمان خواهد رفت. این تیم همین چند روز پیش توانست در بازی‌های آسیایی قهرمان شود و با روحیه‌ای مناسب راهی ریو شد تا به مصاف تیم‌های قدرتمندی همچون برزیل و ایتالیا و... برود. با محمود افشاردوست که تا اواسط لیگ ملت‌ها در کادرفنی تیم ملی حضور داشت در خصوص اینکه این تیم چقدر شانس کسب سهمیه المپیک را در این رقابت‌ها دارد به گفت‌وگو پرداختیم.
 ‌تیم ملی والیبال توانست در بازی‌های آسیایی قهرمان شود. این قهرمانی چقدر به روحیه این تیم پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک کمک  می‌کند؟
ابتدا باید کسب مدال طلای هانگژو را تبریک بگویم. البته این مدال قابل پیش‌بینی بود. اما در هر صورت موفقیت شیرینی است. از امشب هم تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک که در برزیل برگزار می‌شود کار خود را آغاز می‌کند.
 چقدر شانس کسب سهمیه المپیک در این رقابت‌ها وجود دارد؟
مسابقات انتخابی المپیک مسابقات بسیار سختی است. از طرفی تیم ملی بیش از 50 ساعت در سفر بود تا به برزیل برسد. البته فدراسیون تلاش کرد تیم ملی با هواپیمای بیزینس کلاس به برزیل برود اما به هر حال تیم خسته است. مسابقات هم سطح بسیار بالایی دارد چون همه تیم‌ها دوست دارند از همین رقابت‌ها سهمیه بگیرند. تیم‌های بزرگی مثل ایتالیا و برزیل حضور دارند و امتیاز گرفتن از این تیم‌ها اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت است اما ما به تیم‌های دیگر که در رنکینگ پایین‌تر از ما هستند نباید ببازیم. چک، آلمان و اوکراین تیم‌های خطرناکی هستند. امتیاز این مسابقات در رنکینگ اعمال می‌شود و پیروزی مقابل این تیم‌ها برای ما بسیار مهم است. حتی بازی با قطر هم آسان نیست. مطمئن هستم که تیم ملی روزهای سختی در پیش دارد. البته بازیکنان هم‌قسم شدند. کسب سهمیه در ریو سخت است اما غیرقابل تصور نیست.
بازی امشب مقابل آلمان را چطور می‌بینید؟
تیم ملی پس از دو ناکامی توانست در هانگژو طلا بگیرد. همین طلا باعث بازسازی روحی بازیکنان شد. نکته مهم که باید به آن دقت کنیم این است که هر نتیجه‌ای که در بازی اول کسب شد باید فراموش شود و کادرفنی و بازیکنان روی بازی بعدی تمرکز کنند. اگر آلمان را بردیم و یا حتی مقابل این تیم شکست بخوریم باید نتیجه را فرمواش کنیم.
 ‌یکی از انتقادهایی که به تیم ملی می‌شود این است که این تیم جنگندگی لازم را ندارد. چقدر موافق این مسأله هستی؟
بازیکنان ما بیش از اندازه از باخت می‌ترسند و تحت فشار هستند. همین ترس از باخت باعث استرس می‌شود. وقتی تیم ملی از حریفش عقب می‌افتد چهره بازیکنان نشان می‌دهد که تا چه حد ناراحت هستند.
 ‌به نظر می‌رسد بهروز عطایی هم در شرایط پرفشار نمی‌تواند خودش را مدیریت کند و هجمه‌ها روی او تأثیر منفی می‌گذارد.
وقتی هجمه‌ای علیه تیم ملی شکل می‌گیرد، کادرفنی هم تحت تأثیر این مسأله قرار می‌گیرد. همه مردم دوست دارند تیم ملی والیبال همیشه پیروز باشد اما واقعیت‌هایی وجود دارد که هواداران از آنها بی‌خبر هستند.
 قبول دارید عطایی نتوانست این هجمه‌ها را مدیریت کند؟
بخش مدیا و فضای مجازی مهم است و ما هم در کلاس‌های بین‌المللی این مسائل را‌ آموزش می‌دهیم. نمی‌گویم در تورنمنت‌ها مدیا را کنار گذاشت اما باید استفاده از آن را مدیریت کرد. نمی‌دانم عطایی چقدر فضای مدیا را مدیریت می‌کند؛ اما همه بازیکنان و مربیان تاپ دنیا در تورنمنت‌ها کمتر وارد مدیا و صفحات مجازی می‌شوند.
 رفت و آمد عبادی‌پور به تیم ملی را چطور می‌بینید؟
وقتی تیم ملی نتوانست در لیگ ملت‌ها نتیجه بگیرد، کارشناسان و هواداران عنوان کردند که برخی بازیکنان که غایب بودند، می‌توانستند به تیم ملی کمک کنند اما من همان موقع گفتم که والیبال ایران دارای مشکلات ریشه‌ای است. دیدیم که در قهرمانی آسیا میلاد نتوانست به تیم ملی کمک کند. البته از میزان آمادگی او در این رقابت‌ها خبر ندارم. اما در ظاهر آمادگی لازم را نداشت. تصمیم کادرفنی این شد که این بازیکن در انتخابی المپیک حضور نداشته باشد و من هم نمی‌دانم دلیل این اتفاق چه چیزی بود اما ممکن است عملکرد میلاد در قهرمانی آسیا باعث شده باشد تا او از تیم کنار گذاشته شود.
 ‌و صحبت پایانی.
امیدوارم تیم ملی والیبال در انتخابی المپیک نتیجه بگیرد. باید واقعیت‌های والیبال ایران را دید. ما والیبال خوبی داریم اما قابل مقایسه با تیم‌های بزرگ دنیا نیستیم. کادرفنی تیم ملی تلاش خود را می‌کند و متوجه ضعف‌ها است. قبلاً هم از طریق مسابقات انتخابی المپیک نتوانستیم صعود کنیم. اگر از این رقابت‌ها سهمیه نگرفتیم باید همه کمک کنند تا از طریق رنکینگ سهمیه بگیریم. مهم نیست چه کسی سرمربی و مربی است، مهم این است که تیم ملی صعود کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی