صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نگاهی به اتفاقات عجیب هانگژو 2022

از مدال نوبرانه میزبان تا سیلی زدن

امیررضا همایون
خبرنگار
نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی از روز شنبه هفته جاری با برگزاری مراسم افتتاحیه در ورزشگاه المپیک شهر هانگژو به صورت رسمی آغاز شد. میزبان تا پایان مسابقات روز سوم موفق به کسب 53 مدال طلا، 29 نقره و 13 برنز (در مجموع 95 مدال) شد و با اختلاف بسیار زیادی نسبت به کاروان کره جنوبی در رتبه اول قرار گرفته است. رقابت‌های هانگژو 2022 دو اتفاق عجیب را تجربه می‌کنند. اول اینکه ورزشکاران جوان هم برای چین مدال‌آوری می‌کنند و دوم هم اینکه حاشیه این رقابت‌ها بیشتر از متن آن است. دو اتفاقی که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد.
 
کسب مدال با رکوردشکنی
پان ژانله، شناگر 19 ساله کاروان چین در این مسابقه با یک رکورد فوق‌العاده کشورش را به مدال طلای ماده 4 در صد متر مختلط بازی‌های آسیایی رساند. پان که در 100 متر آزاد هم برای چین به آب زد، با حد نصاب 47 ثانیه مدال طلای این ماده را هم به دست آورد. رکورد جهانی 100 متر آزاد مردان با حد نصاب 65/46 در اختیار ایالات متحده آمریکا است. این نوجوان 19 ساله مهم‌ترین تهدیدکننده رکورد منحصر به فرد آمریکایی‌ها است.

کسب اولین مدال بازی‌های الکترونیک
بازی‌های الکترونیک یا پلی‌استیشن یکی از ورزش‌هایی است که از دوره قبل بازی‌های آسیایی به صورت غیر رسمی به جاکارتا 2018 اضافه شد و در این دوره هم اولین حضور رسمی‌اش در مهم‌ترین رویداد ورزشی قاره کهن را جشن گرفت. اولین مدال این رشته در تاریخ به چینی‌ها رسید. بدین ترتیب آنها تاریخ‌ساز شده‌اند. البته باید گفت بازی‌های الکترونیک در چند ماده مختلف در بازی‌های آسیایی حضور دارد. چین میزبان روز سه‌شنبه در شرایطی که مقامات کمیته بین‌المللی المپیک در سالن حضور داشتند، اولین مدال ورزش‌های الکترونیکی را کسب کرد تا از این حیث تاریخ‌ساز شود. نکته جالب‌تر اینکه چینی‌ها تلاش می‌کنند ورزش‌های الکترونیک در بازی‌های المپیک هم حضور داشته باشد. مسابقه‌ای که چین در آن به مدال رسید، برای تماشاگران حاضر در محل برگزاری مسابقه اتفاقات عجیبی را رقم زد. زیرا بازیکنان در این بازی باید با ضربه زدن روی گوشی‌های موبایل مقابل حریف به پیروزی برسند. آنچه که باعث شد، صدای گوشخراش و آلودگی صوتی بیش از اندازه‌ای تولید شود. به هر روی باید دید با تمام این اتفاقات ورزش‌های الکترونیک به بازی‌های المپیک می‌رسد یا اینکه این رؤیا هم مانند حضور ووشو در بازی‌های المپیک تابستانی دست نیافتنی باقی می‌ماند.
 
سیلی به صورت حریف
یکی از این اتفاقات عجیب بازی‌های آسیایی در رقابت‌های جودوی زنان رقم خورد. جایی که جودوکا کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی وزن 48- کیلوگرم به صورت حریف قزاق سیلی زد. اتفاقی که باعث شد او از رقابت روز دوشنبه محروم شود. یکی دیگر از حاشیه‌های کره جنوبی در تنیس رخ داد. زمانی که کوون سو وو، تنیس‌باز کاروان کره جنوبی پس از شکست مقابل نماینده تایلند راکتش را روی زمین کوبید و شکست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی