صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تکلیف سهمیه ناهید کیانی چه می‌شود؟

باخت بد‌موقع

محسن وظیفه
روزنامه نگار

در بین تکواندوکاران ایران بهترین رنکینگ برای رسیدن به المپیک متعلق به ناهید کیانی است، رنک یک جهان و رده چهارم برای رسیدن به المپیک اما حالا این شرایط خوب با دو باخت بدموقع کمی به خطر افتاده و مشخص نیست که در اعلام رنکینگ جدید چه شرایطی برای او پیش می‌آید.
با سه مدال طلای قهرمانی جهان، گرندپری رم و دانشجویان جهان ناهید کیانی در شرایطی قرار گرفته بود که به سادگی می‌توانست با طلای گرندپری پاریس و طلای هانگژو جایگاه خود را برای رسیدن به سهمیه المپیک قطعی کند اما دو شکست پیاپی به فاصله کمتر از یک ماه این شرایط خوب را از او گرفته و احتمالاً با اعلام رنکینگ تکواندوکاران در ماه سپتامبر او با سقوط روبه‌رو می‌شود.
البته برد و باخت جزء لاینفک ورزش حرفه‌ای است اما مهم است که بدانند این شکست‌ها چرا به دست می‌آید. اگر فدراسیون و کادرفنی به چرایی این شکست‌ها برسند می‌توانند با تصمیمات درست برای رفع آن و ساختن پلی برای پیروزی استفاده کنند اما ظاهراً فدراسیون قرار نیست این‌جوری به ماجرا نگاه کند که اگر چنین بود هرگز هادی ساعی به عنوان رئیس فدراسیون پای داوران را به میان نمی‌کشید.
اینکه ساعی در دهکده بازی‌ها نیست و نمی‌تواند روی داوری‌ها تأثیر بگذارد دلیل ناکامی کیانی نیست. اگر حضور ساعی تا این حد تأثیرگذار بود پس چرا وقتی در پاریس به عنوان سرپرست کنار تیم بود، کیانی مسابقه خود را واگذار کرد؟
ناهید کیانی مدام در این مدت به مسابقات متعددی  اعزام شده و همین او را تحت فشار قرار داده و طبیعی است که به لحاظ جسمانی تحت فشار باشد. ساعی و البته کادرفنی باید توضیح بدهند که برای ریکاوری مناسب کیانی در این مدت چه برنامه‌ریزی کردند؟
ضمن اینکه کیانی در مبارزات خود از یک روش استفاده می‌کند و همین باعث شده تا دست او برای رقبایش رو شود. حریفانش با آنالیز مناسب به مصاف او می‌آیند و کادرفنی باید بتواند چند شیوه مناسب برای کیانی پیدا کند تا به این راحتی در مصاف با رقبای خود دچار مشکل نشود.
اینکه ناهید کیانی مقابل یک تکواندوکار گمنام ۲۰ ساله که رنک مناسبی هم ندارد شکست می‌خورد، نشان از ضعف شدید او دارد اما فدراسیون به جای پرداختن به دلیل این باخت مسائل داوری را به میان می‌کشد، در حالی‌که شاید اگر در رقابت با لیو چینی که رنک یک را در رسیدن به المپیک دارد، می‌باخت شاید می‌شد این مسائل را کمی قانع‌کننده دانست اما باخت مقابل یک جوان تازه به دوران رسیده هیچ توجیهی ندارد. لیو با طلای بازی‌های آسیایی فاصله خود را با کیانی افزایش داد و این یعنی باید منتظر روزهای سخت‌تر برای کیانی هم بود.
البته ستاره تکواندوی ایران چند مسابقه مهم دیگر در گرندپری‌ها هم دارد که اگر مشکلاتش را رفع کنند حتماً می‌تواند به سهمیه برسد اما با این فرمان او حتماً کار سخت‌تری برای رسیدن به سهمیه دارد.
ضمن اینکه فدراسیون تکواندو باید نتایج شکست را بپذیرد. ناهید کیانی تنها بازنده تکواندوی ایران در هانگژو نبوده و تکواندوکاران ایران که همیشه مدال‌های طلای مهمی را در بازی‌های آسیایی کسب کردند، این‌بار تا به اینجای کار حتی در رسیدن به فینال هم ناکام بودند چه برسد به کسب مدال طلا.

 

جستجو
آرشیو تاریخی