صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفت - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

قصه عملکرد پرچمداران ایران در بازی‌های آسیایی

پرچم بالای پرچمدارها

پرمدال و پر افتخار مثل آقا‌رضا سوخته‌سرایی

قصه متفاوتی داشته‌اند هر کدام از ورزشکارانی که پرچم ایران را حمل کرده‌اند؛ اصلاً از سال‌های دور از وقتی که تکه پارچه‌ای، پرچم نام گرفته همواره همین تکه پارچه برای سرزمین‌ها مهم بوده؛ برای مردم، برای سیاسی‌ها، برای عام و خاص و برای نظامی‌ها. این وسط البته که ورزش نقش پررنگ‌تری را در خیلی از سال‌ها داشته است؛ گاهی حتی همه آنچه که گفته شد؛ در بالا رفتن پرچمی در مسابقه‌ای ورزشی خلاصه می‌شود و تأثیرش را می‌گذارد.
 گاهی ورزش آنقدر مهم می‌شود که سیاسیون را هم به سمت خودش می‌کشاند و گاهی اصلاً این سیاسیون هستند که در خفا، برای پرچمداران رشته‌های ورزشی تصمیم می‌گیرند و با فشاری که می‌آورند، حرف خودشان را به کرسی می‌نشانند. همه آنها قصه‌های متفاوتی دارند و اگر پای حرف‌شان بنشینید؛ تا سال‌ها سال بعد از اینکه نوک پیکان کاروان ایران بوده‌اند و با پرچمش در المپیک، بازی‌های آسیایی و… رژه رفته‌اند به خودشان می‌بالند. بعید است پرچمداری را پیدا کنید که عکس مراسم افتتاحیه یا اختتامیه را قاب شده گوشه خانه‌اش نداشته باشد.
این‌ها را گفتیم تا برسیم به نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی. جایی که جواد فروغی و ناهید کیانی دو پرچمدار کاروان ایران بودند که البته یکی از آنها در همان ابتدای کار حذف شد و شوک بزرگی را به کاروان وارد کرد. اصلاً بهانه نوشتن این گزارش هم همین شد تا بررسی کنیم و ببینیم که عملکرد همه آنهایی که در بازی‌های آسیایی پرچم ایران را حمل کرده‌اند، چطور بوده است؟
وداع زودهنگام پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی، اتفاق پرتکراری نیست اما حالا برای دومین دوره متوالی دارد تکرار می‌شود. چهار سال پیش الهه احمدی پرچمدار کاروان ایران در اندونزی بود، اما با ایستادن در رده هفتم رقابت‌های تیراندازی دستش از مدال کوتاه ماند. الهه احمدی تا قبل از آنکه به عنوان پرچمدار در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی جاکارتا راه برود، دو‌ مدال نقره از دو دوره قبلی بازی‌های آسیایی داشت و البته قهرمانی در جام جهانی هم در کلکسیون افتخاراتش دیده می‌شود اما درست در دوره‌ای که پرچمدار شد از مدال فاصله گرفت و حالا ناهید کیانی هم به عنوان قهرمان تکواندوی جهان در همان مسیر گام برداشت و شکستی به مراتب تلخ‌تر از آنچه الهه احمدی در جاکارتا تجربه کرد را لمس کرد.  البته این ناکامی دو دوره‌ای درحالی است که از نخستین دوره بازی‌های آسیایی همواره پرچمداران کاروان جزو نفرات شاخص و مدال‌آور کاروان بوده‌اند و در ۱۲ مورد افتخار پرچمداری کاروان ایران را با کسب مدال طلای بازی‌ها تکمیل کرده‌اند.
حالا باید منتظر ماند و دید جواد فروغی به عنوان دیگر پرچمدار کاروان ایران در خط تیراندازی هانگژو چه عملکردی خواهد داشت.

‌عملکرد پرچمداران ایران
در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی

 ۱۹۵۱: محمود نامجو
(وزنه‌برداری) -مدال طلا
 ۱۹۵۸: محمود نامجو
(وزنه‌برداری) -مدال نقره
 ۱۹۶۶: منصور مهدی‌زاده
(کشتی آزاد) -مدال طلا
 ۱۹۷۰: عبدالله موحد
(کشتی آزاد) -مدال طلا
 ۱۹۷۴: مسلم اسکندر فیلابی
(کشتی آزاد)-مدال طلا
 ۱۹۸۲: رضا سوخته‌سرایی
(کشتی آزاد)-مدال طلا
 ۱۹۸۶: رضا سوخته‌سرایی
(کشتی فرنگی) -مدال طلا
 ۱۹۹۰: رضا سوخته‌سرایی
(کشتی آزاد)-مدال طلا
 ۱۹۹۴: امیررضا خادم
(کشتی آزاد)-مدال طلا

 ۱۹۹۸: آرش میراسماعیلی
(جودو)-مدال برنز
 ۲۰۰۲: علی دایی
(فوتبال) -مدال طلا
دایی به دلیل درگذشت پدرش به اردبیل برگشت و تیم ملی بدون او قهرمان بازی‌های آسیایی شد.
 ۲۰۰۶: حسین رضازاده
(وزنه‌برداری)-مدال طلا
 ۲۰۱۰: صمد نیکخواه بهرامی
(بسکتبال)-طلا
 ۲۰۱۴: بهداد سلیمی
(وزنه‌برداری)-طلا
 ۲۰۱۸: الهه احمدی (تیراندازی)
به فینال صعود کرد اما هفتم شد.
 ۲۰۲۲: ناهید کیانی (تکواندو)
و جواد فروغی (تیراندازی)
ناهید کیانی در دور اول حذف شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی