صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و دو - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و دو - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

با جلود صحبت کردم، به چرخه گزینشی برمی‌گردم

کیانوش رستمی: نمی‌گذارم حقم ضایع شود!

رضا عباسپور
روزنامه‌نگار

میرمصطفی جوادی نماینده شایسته وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 89 کیلوگرم (وزن المپیکی) در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان عالی کار کرد و با کسب 2 نشان طلای دوضرب و مجموع موفق شد با 384 کیلوگرم نامش را بین گزینه‌های ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس تقریباً تثبیت کند. اما حقیقتاً در آوردگاه جهانی عربستان جای خالی کیانوش رستمی، ستاره عنواندار وزنه‌برداری ایران نیز کاملاً مشهود بود. قطعاً اگر کیانوش رستمی هم کنار مصطفی جوادی در دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم رودرروی مدعیان این دسته وزنی روی تخته حاضر می‌شد می‌توانستیم شاهد درخشش او و کسب مدال‌های خوشرنگ‌تر بیشتری برای کاروان وزنه‌برداری ایران باشیم. اما این اتفاق به هر دلیل در ریاض برای وزنه‌برداری ایران رخ نداد تا کیانوش رستمی همچنان برای رسیدن به سهمیه ورودی المپیک مثل بازی‌های المپیک 2021 توکیو بین زمین و آسمان معلق باشد! حالا و بعد از پایان رقابت‌های جهانی عربستان، با قهرمان بازی‌های المپیک 2016 ریو همکلام شدیم تا بپرسیم شرایطش برای بازگشت به مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک چیست؟ آیا هنوز برای کیانوش رستمی زمان بازگشت به گردونه مدعیان المپیکی باقی است یا اینکه به‌خاطر عدم حضور در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض فرصت کسب سهمیه المپیک برای این ملی‌پوش تمام شده است.

تمرین دارم و سرحالم
کیانوش رستمی دارنده نشان نقره و طلای بازی‌های المپیک 2012 و 2016 لندن و ریو با بیان این مطلب که هر روز حتی بعد از اینکه او را به ناحق از گردونه رقابت‌های جهانی کنار زدند تمرینش را دارد در این خصوص می‌گوید: «من یک نکته را از زمانی که آموختم وزنه را چگونه دست بگیرم همیشه در ذهن دارم. قطعاً من چه زمانی که در مسیر موفقیت قدم برمی‌دارم و چه وقتی که مشکل یا گره‌ای در کارم پیش می‌آید، هیچ وقت تمریناتم را کنار نمی‌گذارم و سعی می‌کنم همواره در فرم ایده‌آل بدنی و رکوردی باشم. کیانوش رستمی وزنه‌بردار مبتدی نیست که نداند چه می‌کند و چه برنامه‌ای برای آینده خود پیش رو دارد. این درست که شرایط خوبی برایم رقم نخورد، اما من حتی الان که همه چیز در مسیر المپیک به ظاهر به ضررم ترسیم شده، برنامه تمرینی و ورزشی‌ام را با دقت انجام می‌دهم. الان شرایط رکوردی خوبی دارم و سرحال مشغول انجام برنامه‌هایی هستم که برای رسیدن به هدف بزرگی که دارم خیلی کمکم می‌کند.
 
نظری در مورد عملکرد کاروان ایران ندارم
قهرمان و رکورددار وزنه‌برداری جهان که معتقد است سطح کیفی مسابقات جهانی همیشه سال قبل از بازی‌های المپیک بالا است در خصوص عملکرد وزنه‌برداران ایران در رقابت‌های جهانی عربستان می‌گوید: «حقیقت این است که اغلب سال قبل از برگزاری بازی‌های المپیک، سطح کیفی مسابقات جهانی بالا است و تمامی مدعیان جهانی روی تخته با تمام قدرت می‌آیند تا هم بهترین مدال‌ها را از آن خود کنند، هم اینکه آمادگی رکوردی و انگیزشی خود را به رخ رقبا بکشند. من خیلی نظری در مورد عملکرد وزنه‌برداران ایران در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان ندارم. به نظرم نیم نگاهی به آمار و رکوردهای ثبت شده در اوزانی که ما در آن وزنه‌بردار داشتیم، به تنهایی می‌تواند گواه عملکرد ملی‌پوشان ایران در این دوره از رقابت‌ها باشد. فقط چیزی را که از مدعیان و رقبای جهانی نسبت به شرایط خودمان دیدم این بود که ما اصلاً وضعیت خوبی به نسبت رقبا نداریم و برای المپیک و کسب مدال در این آوردگاه بزرگ کار و مسیر سختی پیش رو داریم.»


چراغ سبز را از جلود گرفتم
قهرمان وزنه‌برداری جهان درخصوص اینکه گفته می‌شود سفت و سخت دنبال احقاق حق ضایع شده خود است و گویا در این مسیر رایزنی‌هایی را نیز داشته است تأکید دارد: «خدا شاهد است که من قبل از رکوردگیری تیم ملی هم به سرمربی تیم ملی شرایط و مصدومیتم را خبر دادم و وضعیتم را مکتوب برای انوشیروانی رئیس فدراسیون ارسال کرده بودم. اما دوستان خیلی نسبت به من کم لطفی کردند و درعمل نشان دادند که عمداً دنبال حذف من از گردونه کسب سهمیه ورودی به المپیک هستند! زیرا من از ناحیه زانو بشدت آسیب دیده بودم و این را هم خود رئیس فدراسیون تأیید کرد و هم نصیرشلال سرمربی تیم ملی. از آن مهمتر پزشک کمیته ملی المپیک که با فدراسیون نیز ارتباط دارد هم کاملاً آسیب‌دیدگی‌ام را تأیید کرده بود. به همین دلیل با توجه به تبصره‌ای که فدراسیون جهانی برای وزنه‌بردارانی که مدعی کسب سهمیه هستند ولی به خاطر آسیب‌دیدگی از حضور در رقابت‌های جهانی عربستان (گزینشی اجباری المپیک) انصراف دادند قرار داده است، من هم می‌توانم با تأیید آسیب‌دیدگی‌ام از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون وزنه‌برداری ایران، دوباره به چرخه گزینشی برگردم و در مسابقات باقیمانده شانسم را برای تثبیت سهمیه ورودی امتحان کنم. به همین علت شخصاً با رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ارتباط گرفتم و بعد از تشریح شرایط ویژه‌ای که داشتم از او تقاضا کردم که پس از تأیید مصدومیتم با حضورم در رویدادهای گزینشی آینده موافقت شود. او چراغ سبز به من نشان داد و تأیید کرد که پس از انجام این مراحل می‌توانم دوباره به سیستم کسب سهمیه برگردم.»

نمی‌گذارم مثل توکیو، سهمیه پاریس را هم از دستم درآورند!
کیانوش رستمی با بیان این مطلب که برای احقاق حقش نیازمند همراهی و حمایت کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، همینطور رئیس کمیته ملی المپیک و نمایندگان مجلس است در این خصوص تأکید دارد: «اگر حقم را ضایع نمی‌کردند من الان باید 4 مدال المپیک به جای دو مدال المپیک داشته باشم. امروز هم دوباره در سیستم جدید مدیریتی وزنه‌برداری همان ماجرای تلخ به شکل و شمایل جدیدی دارد برایم تکرار می‌شود. اما این بار هر کاری بتوانم می‌کنم تا اجازه ندهم حقم را به همین راحتی ضایع کنند. اما در این مسیر قطعاً نیازمند حمایت کیومرث هاشمی وزیر ورزشی و عدالت محور جدید ورزش و جوانان، همینطور حاج‌محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستم. من بجز حقم که بازگشت به چرخه کسب سهمیه ورودی المپیک است، هیچ چیز اضافه یا بیشتری از مسئولین وزنه‌برداری و ورزش کشور نمی‌خواهم. به همین دلیل هم هر چه در توان دارم می‌گذارم تا این اتفاق برایم رقم بخورد. قطعاً برای اینکه بتوانم دوباره به چرخه امتیازی و گزینشی بازی‌های المپیک برگردم، باید نامه رسمی و تأییدیه پزشکی بابت آسیب‌دیدگی‌ام قبل از رقابت‌های جهانی به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ارسال شود تا بتوانم دوباره برگردم به مسیری که در آن بودم.»

جوادی در ریاض عملکرد خوبی داشت
ملی‌پوش دسته وزنی 89 کیلوگرم وزنه‌برداری ایران در خصوص رقابت دسته وزنی 89 کیلوگرم و عملکرد مصطفی جوادی مقابل رقبای قدرتمند چینی و کسب نشان ارزشمند طلا در این دسته وزنی المپیکی معتقد است: «من همیشه مصطفی جوادی و اراده و توانمندی او را تحسین کردم. جوادی یک جوان خوش‌اخلاق و قهرمان آینده‌‌‌دار است. عنوان قهرمانی‌ای که او در رقابت‌های جهانی برای وزنه‌برداری ایران کسب کرد بسیار عالی و قابل تحسین بود.
او رکوردهای خوبی ثبت کرد، اما قطعاً برای مقابله و برتری بر رقبای قدرتمند حاضر در این دسته وزنی خصوصاً وزنه‌برداران چینی نیاز دارد رکوردهایش را افزایش دهد. البته معتقدم چینی‌ها در عربستان خیلی با شرایط آرمانی و آمادگی صدرصدی روی تخته نیامدند زیرا اعتقاد دارم آنها صدشان را گذاشتند برای المپیک و بازی‌های آسیایی چین. در کل من هم برای سهمیه المپیکی این دسته وزنی برنامه دارم و قطعاً با شرایط ایده‌آلی دوباره روی تخته مسابقه برمی‌گردم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی