تعمیرکار بنز نمی‌تواند پیکان تعمیرکند

پطروسیــــان: فوتبــــــــال ایـــــران از ژاپن و عربستان فاصله گرفته

ناصر قراگزلو
روزنامه‌نگار
این روزها پرسپولیس به دلیل داشتن تنها یک دروازه‌بان بزرگ با مشکلاتی مواجه شده. در این رابطه چه نظری دارید؟
به هر حال همیشه در یک تیم باید دو دروازه‌بان خوب و قابل اتکا وجود داشته باشند که شاید در این بین همیشه یکی از دیگری کمی بهتر باشد و این موضوع در همه تیم‌های دنیا کم و بیش دیده می‌شود. در دل این نکته هم البته همیشه یک مسأله مهم وجود دارد که در یک تیم دو دروازه‌بان خوب به همدیگر کمک چندانی نمی‌کنند و به هر حال منتظر اشتباه دروازه‌بان دیگر هستند تا به قولی خودشان در درون دروازه کار را بگیرند.
اما بر خلاف نظر شما کارشناسان دروازه‌بانی هم در ایران هستند که معتقدند دو دروازه‌بان خوب به دلیل فنی و رقابتی به هم کمک می‌کنند!
به هر حال هر دو دروازه‌بان با باشگاه قرار‌داد می‌بندند و همه آنها هم سعی می‌کنند فیکس باشند مضاف بر اینکه هر دروازه‌بانی هم خوب می‌داند که اگر ذخیره شود، سال بعد قطعاً با او قرارداد کمتری بسته می‌شود. به همین دلیل اگر بازیکنی ذخیره بنشیند حتماً می‌گوید و پنهان و آشکار از این نکته حرف می‌زند که چرا من نیستم و دروازه‌بان دیگر بازی می‌کند و آنجا دیگر حرف از پرسپولیس و استقلال نیست و برای همه تیم‌ها در سطح اول این قضیه صدق می‌کند.
بعضی‌ها هم معتقدند باید در مورد دو دروازه‌بان خوب سیستم نوبتی را به کار گرفت!
نه من سیستم دروازه‌بان نوبتی را قبول ندارم و معتقدم دروازه‌بان اگر اشتباه نکند یا کم اشتباه هم باشد باید بازی کند.
در خصوص خود شما هم این مسأله صدق می‌کرد؟!
من هم اشتباه می‌کردم اما اشتباه من کم بود و به قولی خیلی کم پیش آمده بود که گل بد بخورم. از این رو بود که چون کم اشتباه می‌کردم سر‌مربی تیم‌مان همیشه مرا درون چهار‌چوب قرار می‌داد. الان هم که شما بحث دروازه‌بان خوب دوم را مطرح می‌کنید باید دو، سه گلر باشند چون بالاخره برای دروازه‌بان اول ممکن است مصدومیتی وجود بیاید.
اما اعتماد کردن به دروازه‌بان جوان در تیم‌های بزرگ ایرانی بسیار سخت است؟
نه من این حرف را قبول ندارم چون بالاخره شما یک دروازه‌بان جوان را بیست دقیقه یا نیم ساعت در بازی اول امتحان می‌کنید که اگر از این آزمایش سر‌بلند بیرون آمد شما سعی می‌کنید این مدت را به یک نیمه ارتقا دهید و کم کم او را هم به یک دروازه‌بان قابل اعتماد تبدیل سازید.
به نظر بعد از پایان فوتبال‌تان خیلی از جهان فوتبال فاصله گرفتید؟
من تیم ملی کشورم را دوست دارم و بازی‌های جام جهانی را هم تماشا کردم. جدا از این بازی‌های تیم ملی ایران را هم در جام جهانی دیدم اما اینکه بگویم واقعاً یک تیم باشگاهی خاص را دوست دارم چنین چیزی در مورد من وجود ندارد.
دوست صمیمی شما نوید‌کیا بود اما به نظر الان خبر ندارید که دو سالی می‌شود که مورایس دستیار سابق مورینیو سر‌مربی سپاهان شده!
مهم نیست یک مربی دستیار یا رفیق چه کسی بوده و نکته مهم این است که بتواند سپاهان را قهرمان کند.
به نظر الان چون بیزینس می‌کنید دیگر دور و بر فوتبال را خط کشیده‌اید!
من 24 سال دنبال توپ دویدم و آن زمان این شغلم بود و چون با یک تیم قرارداد داشتم با همه توان تلاش کردم اما برای من فوتبال تمام شد چون همه چیز را در فوتبال دیدم. چون خیلی سختی کشیدم به همین دلیل فکر می‌کنم چرا باید دوباره دنبال فوتبال بروم و در عالم مربیگری دوباره تلاش کنم. از این رو چسبیده‌ام به زندگی‌ و خانواده‌ام. خدا را شکر زندگی خوبی دارم و سه نوه شیرین دارم که از وجود آنها لذت می‌برم.

ZOOM

در رابطه با فوتبال عربستان و ژاپن نسبت به فوتبال ما چه نقدی دارید؟
شما از حضور مربی و بازیکنان خارجی حمایت می‌کنید اما اگر همین بازیکنان و مربیان را شما بیاورید ولی نتیجه نگیرید، بعد می‌آیید و انتقاد می‌کنید که چرا بازیکن و مربی خارجی نگرفتید. من معتقدم شما می‌توانید هم با مربی ایرانی موفق شوید هم با مربی خارجی! یک مثال دیگر هم می‌خواهم برایتان بزنم؛ شما مکانیک بنز را ببرید قطعاً نمی‌تواند پیکان را تعمیر کند چون تخصصش را ندارد. فوتبال ژاپن و عربستان از شما فاصله گرفته و این شاید برای شما واقعیتی تلخ باشد اما این مسأله واقعیتی است که حقیقت دارد.
واضح‌تر در این خصوص توضیح می‌دهید؟
تیم ملی مراکش در جام جهانی تا مراحل پایانی بالا آمد و جزو چهار تیم برتر قرار گرفت به این دلیل که تیم‌محور بود. منظورم این است که الان شما نباید دائم از بقیه تیم‌ها تعریف کنید و خودتان را پایین بیاورید چون در این صورت از لحاظ روحی خودتان را پایین می‌آورید و اگر تیم‌تان را خوب بسازید و برنامه‌ریزی و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشید، قطعاً حرفی برای گفتن خواهید داشت. بازی فوتبال از سوت داور شروع می‌شود. پس همه چیز در آن نود دقیقه مشخص می‌شود و اگر خودتان را دست‌کم بگیرید حرفی برای گفتن نخواهید داشت. سپاهان نایب قهرمان آسیا شد و پرسپولیس هم در چند سال اخیر دو بار به فینال رفته. پس خودتان را از پیش باخته ندانید اما کار و تلاش کنید و به معنای واقعی تیم محور باشید.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی