صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رویاهای اروپایی پاری‌ســــــــــــــــــــن‌‌ژرمن و بوروسیادورتموند

استارت گـــروه مرگ

هفته اول لیگ قهرمانان اروپا و یک بازی درخشان زیر نور ورزشگاه پارک دو پرنس. پاری‌سن‌ژرمن در گروه F از بوروسیادورتموند پذیرایی می‌کند در حالی که دو تیم دیگر گروه مرگ یعنی نیوکاسل و میلان به هیچ وجه رقبای آسانی به حساب نمی‌آیند. برای چهارمین بار در چهار سال یک چهره جدید روی نیمکت پاری‌سن‌ژرمن می‌نشیند تا رویای اروپایی این تیم را تحقق بخشد. توماس توخل، موریسیو پوچتینو و کریستوف گالتیه در رساندن یکه‌تاز لیگ فرانسه به قله اروپا ناکام بودند که این آخری با قبول شکست ۳ بر صفر برابر بایرن مونیخ در نخستین مرحله حذفی فصل 2023-2022 راهی جز کنار گذاشته شدن نداشت؛ این پنجمین بار در هفت سال گذشته بود که پاریس در نخستین مرحله حذفی کنار می‌رفت.
قفسه افتخارات اروپایی پاریسی‌ها همچنان خاک می‌خورد و در تابستان به سراغ کسی رفتند که با بارسلونا سابقه رسیدن به سه‌گانه قهرمانی در سال ۲۰۱۵ را دارد اما لوییس انریکه بدترین شروع این تیم در لیگ را از زمان آمدن قطری‌ها رقم زده است. مدافع عنوان قهرمانی فرانسه از ۱۵ امتیاز ممکن تنها 8 امتیاز به دست آورده و با باخت خانگی ۳ بر ۲ این هفته مقابل نیس در رده پنجم جدول لیگ یک قرار گرفته است که برایش جایگاهی ناآشنا محسوب می‌شود. با جدایی لیونل مسی و نیمار انتظار می‌رفت مشکلاتی بروز کند اما در این تابستان هم خرج زیادی کردند هر چند هنوز ثمره‌اش مشخص نشده و این تیم از ۹ بازی آخرش مقابل هواداران خودی پنج بار شکست خورده است. دورتموند هم مثل پاریس فصل قبل در حسرت جام بوده و با وجود آنکه به پایان دادن سلطه بایرن‌مونیخ بر بوندس لیگا نزدیک بود اما در نهایت به نایب قهرمانی رضایت داد. دو تساوی ناامیدکننده مقابل بوخوم و هایدنهایم قبل از تعطیلات بازی‌های ملی تیم ادین ترزیچ را از کورس رقابت دور کرد اما در بازی آخرشان شکست ۲ بر یک در زمین فرایبورگ را با پیروزی ۴ بر ۲ عوض کردند. دونیل مالن و مارکو رویس با دبل متز هوملز برد دورتموند را رقم زد تا روند شکست ناپذیری این تیم در رقابت‌های مختلف به ۱۳ بازی برسد که در همه آنها موفق به گلزنی شده‌اند.
فاتح لیگ قهرمانان در سال ۱۹۹۷ و نایب قهرمان این رقابت‌ها در سال 2013 فصل قبل تنها دو برد در مرحله گروهی به دست آورد قبل از آنکه در یک هشتم نهایی مغلوب چلسی شود ضمن اینکه در شش بازی آخر خارج از خانه‌اش تنها یک بار پیروز شده که برد ۴ بر یک مقابل سویا در مهر گذشته بود. دورتموند در بازی رفت یک هشتم نهایی فصل 2020-2019 با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید اما تیم توخل در بازی برگشت ۲ بر صفر برنده شد و تا فینال پیش رفت که رقیب سنتی دورتموند، بایرن به رویای پاریسی‌ها پایان داد.
 
اخبار تیمی
کیلیان امباپه از مصدومیت جزئی زانو رها شد و به بازی با نیس رسید اما مارکو آسنسیو تا چند هفته نمی‌تواند بازی کند. نوردی موکیله و نونو مندز با آسیب‌دیدگی همسترینگ آماده بازگشت نیستند، تاندون آشیل پرسنل کیمپمبه آسیب دیده و وضعیت فابین رویس مبهم است. لی کانگ این که قرار است بزودی تیم ملی کره‌جنوبی را در جام ملت‌های آسیا همراهی کند، با درد عضلانی حاشیه‌نشین شده و سرخیو ریکو و الکساندر لتلیه دو دروازه‌بان پاریس نمی‌توانند بازی کنند.  مارکینیوش و مانوئل اوگارته بعد از سفر به آمریکای جنوبی جمعه بازی نکردند اما احتمالاً برای این بازی جای دانیلو پریرا و کارلوس سولر را بگیرند. دورتموند این همه مصدوم ندارد اما توماس مونیه و ماتئو موری تا ماه آینده بر نمی‌گردند و خولین دورانویل آمادگی کامل را ندارد. گرگور کوبل، دروازه‌بان و یولیان ریرسون مقابل فرایبورگ کامل بازی کردند و نیکلاس فولکروگ هم از نیمکت به زمین آمد اما جووانی رینا همچنان مصدوم است.
 
ترکیب احتمالی
بوروسیادورتموند: کوبل؛ ولف، هوملز، اشلاتربک، بنسباینی؛ سابیتزر، جان، برانت؛ مالن، هالر، رویس
پاری‌سن‌ژرمن: دوناروما؛ حکیمی، مارکینیوش، اشکرینیار، هرناندس؛ زایر امری، اوگارته، ویتینیا؛ دمبله، کولوموانی، امباپه

 

جستجو
آرشیو تاریخی