صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی مسابقات پرسپولیس مقابل تیم‌های عربستانی

حمله سرخ به شاهین‌های صحرا

سمیه مهدی‌پور
روزنامه نگار
پرسپولیس امروز در ورزشگاه آزادی تهران میزبان تیم فوتبال النصر و رونالدو افسانه‌ای است. مسابقه‌ای که البته به علت محرومیت سرخپوشان بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. مهمترین نکته این مسابقه این است که تیم‌های عربستانی پس از 7 سال به ایران می‌آیند. اتفاقی که از سال 2015 تا به امروز رخ نداده بود. به همین علت مسابقات پرسپولیس مقابل تیم‌های عربستانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1-پرسپولیس 1 – الهلال صفر ، 11 تیر 1370
اولین مسابقه تاریخ پرسپولیس مقابل تیم‌های عربستانی در نیمه نهایی رقابت‌های جام در جام آسیا در سال 1988 برگزار شد. جایی که پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان تیم فوتبال الهلال بود. مسابقه‌ای که با تک گل مرتضی کرمانی‌مقدم با نتیجه یک بر صفر به سود سرخپوشان تهرانی به پایان رسید.
 
2-الهلال صفر – پرسپولیس صفر، 27 تیر 1370
دومین رقابت این تیم مقابل نمایندگان عربستان به بازی برگشت نیمه نهایی جام در جام آسیا در سال 1988 باز‌می‌گردد. زمانی که الهلال در ریاض میزبان پرسپولیس بود. این مسابقه اما با نتیجه تساوی صفر-صفر به پایان رسید و پرسپولیس باتوجه به گلی که در بازی رفت به ثمر رسانده بود، به بازی فینال رفت و با پیروزی مقابل المحرق بحرین به مقام قهرمانی رقابت‌های جام در جام آسیا رسید.

3-پرسپولیس 1 – الهلال صفر، 3 اسفند 1376
پرسپولیس در این بازی که به میزبانی ورزشگاه طرابلس لبنان برگزار می‌شد، موفق شد با ارائه یک بازی حساب شده مقابل الهلال این تیم را با تک گل مهدی مهدوی‌کیا شکست بدهد. پرسپولیس در این گروه بالاتر از الهلال در رتبه اول قرار گرفت.

 4-پرسپولیس 1 – الهلال 4، 16 فروردین 1377
یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ پرسپولیس مقابل نمایندگان عربستان در تاریخ 16 فروردین 1377 و در بازی رده‌بندی رقابت‌های جام در جام آسیا رقم خورد. جایی که الهلال در هنگ‌کنگ موفق شد با نتیجه پرگل 4 بر یک این تیم را شکست بدهد. تک گل سرخپوشان تهرانی در آن بازی را رضا شاهرودی وارد دروازه الهلال کرد.

 
5-الهلال صفر – پرسپولیس صفر، 22 بهمن 1378
اولین بازی دو تیم پس از شکست فاجعه‌بار در رده‌بندی 22 بهمن 1378 در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار شد. مسابقه‌ای که با نتیجه تساوی صفر-صفر به پایان رسید و پرسپولیس پس از الهلال در رتبه دوم جدول گروهش قرار گرفت.

6-پرسپولیس 3 – الهلال 1، 21 اسفند 1379
یکی از بهترین پیروزی‌های پرسپولیس مقابل الهلال در ورزشگاه آزادی در این روز به دست آمد. جایی که سرخپوشان تهران با گل‌های علی کریمی، علی انصاریان و حامد کاویانپور با نتیجه 3 بر یک این تیم را شکست دادند.
 
7-الهلال 1 – پرسپولیس 1، 17 اسفند 1390
اولین بازی پرسپولیس با تیم‌های عربستانی اسفند‌ماه 1390 در ورزشگاه امیر فیصل بن فهد جده برگزار شد. مسابقه‌ای که با تساوی یک-یک دو تیم به پایان رسید.

8-پرسپولیس صفر – الهلال1، 12 اردیبهشت 1391
تیم فوتبال پرسپولیس در دومین ماه سال 1391 در ورزشگاه آزادی میزبان تیم فوتبال الهلال بود، مسابقه‌ای که با نتیجه یک بر صفر به سود آبی‌های ریاض به پایان رسید.

9-پرسپولیس1 – الهلال صفر، 29 اردیبهشت 1394
پرسپولیس تقریباً یک ماه بعد از بازی با النصر در ورزشگاه آزادی میزبان دیگر تیم شهر ریاض یعنی الهلال عربستان بود. مسابقه‌ای که در مرحله یک‌هشتم نهایی برگزار شد و با گل به خودی دیگائو به سود پرسپولیس به پایان رسید.
 
10-الهلال 3 – پرسپولیس صفر، 5 خرداد 1394
کمتر از یک هفته بعد از برگزاری بازی رفت پرسپولیس برای برگزاری بازی برگشت به ریاض سفر کرد. آخرین بازی پرسپولیس در عربستان اما شکست تلخی را برای آنها رقم‌زد و باعث حذف‌شان از گردونه لیگ قهرمانان آسیا شد.
 
11-پرسپولیس 2 – الهلال صفر، 26 مهر 1395
پرسپولیس در اولین مسابقه‌اش در لیگ قهرمانان آسیا 2017 در مسقط پایتخت عمان به مصاف الهلال رفت. مسابقه‌ای که با گل‌های کامیابی‌نیا و مسلمان به سود پرسپولیس به پایان رسید.
 
12-الهلال صفر – پرسپولیس صفر، 4 اردیبهشت 1396
دو تیم پس از چند ماه از بازی رفت برای بازی برگشت به مسقط بازگشتند. این مسابقه البته با نتیحه تساوی صفر-صفر به پایان رسید.
 
13-الهلال 4 – پرسپولیس صفر، 4 مهر 1396
پرسپولیس کمتر از یک ماه پس از بازی برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی برای مرحله نیمه نهایی به ابوظبی و ورزشگاه محمد بن زاید بازگشت. بازگشتی که البته برای آنها خوش‌یمن نبود زیرا با نتیجه 4 بر صفر شکست خوردند.
 
14-پرسپولیس 2– الهلال2، 25 مهر 1396
بازی برگشت بین الهلال و پرسپولیس در ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط برگزار شد. مسابقه‌ای که پرسپولیس در آن به تساوی 2-2 رسید اما از صعود به فینال بازماند.
 
15-پرسپولیس صفر – الهلال 3، 24 مهر 1400
مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا 2021 به صورت متمرکز در عربستان برگزار می‌شد. پرسپولیس برای صعود به مرحله نیمه نهایی به مصاف الهلال رفت. مسابقه‌ای که الهلال در آن با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی رسید و پرسپولیس را از گردونه مسابقات حذف کرد.

1-النصر3 – پرسپولیس 2، 20 آبان 1375
پنجمین تقابل پرسپولیس مقابل عربستانی‌ها در چهارچوب مرحله گروهی رقابت‌های جام در جام 1996 به میزبانی دوحه قطر برگزار شد. مسابقه‌ای که با درخشش کندی و هت‌تریکی که این بازیکن برای النصر انجام داد، به سود تیم عربستانی به پایان رسید. البته پرسپولیس در این بازی دو بار دروازه النصر را توسط ادموند بزیک و خداداد عزیزی باز کرد تا مسابقه را با نتیجه نزدیک 3 بر 2 واگذار کند.

2-النصر 3– پرسپولیس صفر، 26 اسفند 1393
سومین بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2015 مقابل النصر و در ورزشگاه ملک فهد ریاض برگزار شد. مسابقه‌ای که سرخپوشان در آن با نتیجه پرگل 3 بر صفر شکست خوردند تا نخستین شکست فصل‌شان را متحمل شوند.
 
3-پرسپولیس1 – النصر صفر، 19 فروردین 1394
تقریباً دو ماه پس از بازی رفت این بار کاروان النصر برای جدال مقابل پرسپولیس به ایران سفر کرده بود. پرسپولیس هم در این بازی النصر را با تک گل مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی شکست داد تا انتقام بازی رفت را بگیرد.

4-النصر 1– پرسپولیس1 ، 12 مهر 1399
دو تیم پرسپولیس و النصر به مرحله فینال منطقه غرب قاره آسیا رسیدند. مسابقه‌ای که به علت حواشی پیش آمده در حساسیت زیادی برگزار شد. پرسپولیس پس از رسیدن به تساوی یک-یک در وقت‌های قانونی با نتیجه 5 بر 3 النصر را شکست داد و به فینال رسید. مسابقه‌ای که مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی برگزار شد و پرسپولیس با نتیجه 3 بر یک مقابل این تیم شکست خورد و جام قهرمانی لیگ قهرمانان را از دست داد.

1-التعاون صفر – پرسپولیس 1، 25 شهریور 1399
بسیاری از مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2020 به علت شیوع ویروس کووید 19 (کرونا) در جهان به صورت متمرکز در قطر برگزار شد. پرسپولیس اولین مسابقه‌اش مقابل التعاون را در ورزشگاه شهر آموزش دوحه برگزار کرد. مسابقه‌ای که با تک گل شجاع خلیل‌زاده به سود شاگردان یحیی گل‌محمدی به پایان رسید.
 
2-التعاون صفر – پرسپولیس 1، 28 شهریور 1399
کمتر از 5 روز پس از بازی رفت، مسابقه برگشت پرسپولیس و التعاون در ورزشگاه شهر آموزش دوحه برگزار شد. رقابتی که با تک گل بشار رسن به سود پرسپولیس پایان یافت.

1-الشباب صفر – پرسپولیس صفر، 27 اسفند 1387
در واپسین روزهای سال 1387 پرسپولیس در چهارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا 2009 در مسابقه‌ای که به میزبانی ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار شد، به مصاف تیم الشباب عربستان رفت؛ بازی‌ای که در نهایت با نتیجه صفر-صفر به پایان رسید و دو تیم با نتیجه مساوی زمین مسابقه را ترک کردند.
 
2-پرسپولیس1 – الشباب صفر، 30 اردیبهشت 1388
پرسپولیس در بازی برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2009 در ورزشگاه آزادی تهران میزبان الشباب بود. بازی‌ای که برخلاف دور رفت با نتیجه یک بر صفر به سود سرخپوشان تهرانی به پایان رسید. تک گل پرسپولیس در این مسابقه را محسن خلیلی وارد دروازه الشباب کرد.

1-پرسپولیس 1 – الاتحاد صفر، 22 آبان 1371
پرسپولیس در یک روز سرد پاییزی در نیمه نهایی رقابت‌های جام در جام میزبان تیم فوتبال الاتحاد در ورزشگاه آزادی بود. مسابقه‌ای که با تک گل حمید درخشان با نتیجه یک بر صفر به سود سرخپوشان تهرانی به پایان رسید.
 
2-الاتحاد 1– پرسپولیس 1 ، 29 آبان 1371
بازی برگشت مسابقه نیمه نهایی چند روز پس از برگزار شدن بازی رفت در ورزشگاه آزادی به میزبانی جده عربستان برگزار شد. مسابقه‌ای که در آن محمود کلهر پرسپولیس را به گل رساند. پس از مدتی اما الاتحاد به گل رسید و با توجه به اینکه الاتحاد پنالتی هم از دست داد، بازی با نتیجه یک-یک مساوی به پایان رسید و پرسپولیس به فینال صعود کرد.

3-پرسپولیس صفر – الاتحاد صفر، 17 اسفند 1379
پرسپولیس در آخرین روزهای سال 1379 در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف الاتحاد عربستان رفت. مسابقه‌ای که با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

4-الاتحاد 3 – پرسپولیس 1، 11 اسفند 1389
پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2011 میهمان تیم فوتبال الاتحاد عربستان بود. مسابقه‌ای که در ورزشگاه امیر عبدالله فیصل برگزار می‌شد و الاتحاد یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ پرسپولیس در رقابت‌های لیگ قهرمانان را به سرخ‌ها تحمیل کرد. تیم عربستانی با نتیجه 3 بر یک در شبی که شیث رضایی و رحمان احمدی کارت زرد گرفتند، پرسپولیس را شکست داد.
 
5-پرسپولیس 3 – الاتحاد 2، 13 اردیبهشت 1390
تیم فوتبال پرسپولیس در این مسابقه که در یک عصر بهاری به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شد، انتقام شکست بازی رفت را گرفت. سرخپوشان با دبل علی عسگری و گل آرفی الاتحاد را در خانه با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند.

6-الاتحاد 3 – پرسپولیس صفر، 3 خرداد 1391
کمتر از یک ماه پس از بازی پرسپولیس - الهلال در ورزشگاه آزادی سرخپوشان برای بازی مقابل الاتحاد به ریاض سفر کردند. این مسابقه عجیب با نتیجه 3 بر صفر به سود تیم میزبان پایان یافت.

1-پرسپولیس صفر – الاهلی صفر، 31 مرداد 1396
پرسپولیس برای برگزاری بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان 2017 مقابل الاهلی به مسقط بازگشت. مسابقه‌ای که البته با نتیجه صفر-صفر به پایان رسید.
 
2-الاهلی 1 – پرسپولیس 3، 21 شهریور 1396
بازی برگشت یک‌چهارم مطابق درخواست الاهلی به میزبانی شهر ابوظبی و ورزشگاه محمد بن زاید برگزار شد. رقابتی که شاگردان برانکو با پیروزی 3 بر یک در آن به نیمه‌نهایی منطقه رسیدند.

3-پرسپولیس 2 – الاهلی صفر، 20 فروردین 1398
پرسپولیس سومین مسابقه‌اش در لیگ قهرمانان 2019 را در ورزشگاه زعبیل شهر دبی مقابل الاهلی برگزار کرد. رقابتی که در آن با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی رسید.
 
4-الاهلی 1 – پرسپولیس2 ، 2 اردیبهشت 1398
بازی برگشت دو تیم کمتر از یک ماه پس از بازی رفت در ورزشگاه آل‌مکتوم شهر دبی برگزار شد. مسابقه‌ای که البته برخلاف بازی رفت با شکست 2 بر یک پرسپولیس همراه بود. تک گل سرخپوشان در این بازی را شجاع خلیل‌زاده به ثمر رساند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی