صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

پرسپولیس – النصر، امشب ساعت21:30

کنسرت میلیون دلاری بدون بلیت فروشی

مسعود قراگزلو
خبر‌نگار
لیگ قهرمانان 2024-2023 از امشب برای پرسپولیس آغاز خواهد شد. اشتیاق هواداران، پیشکسوتان، هواداران و رسانه‌هایی که این رویداد را پوشش می‌دهند به چند جهت بسیار است. اول بازگشت پرسپولیس به لیگ قهرمانان و دوم تقابل با تیم پرستاره النصر.
پرسپولیس سابقه خوبی در این تورنمنت دارد و حضور در دو فینال، یک نیمه‌نهایی و یک چهارم در فاصله سال‌های 2017 تا 2021 می‌تواند به لحاظ  روانی پرسپولیس را در موقعیت بهتری قرار دهد. پرسپولیس البته از حیث تعداد صعود از مرحله گروهی و موفقیت در مسابقات آسیایی شرایط بهتری نسبت به حریف عربستانی‌اش دارد که این هم می‌تواند قبل از سوت شروع مسابقه سرخ‌ها را در موقعیت روانی برتری قرار دهد.
اما فوتبال به این آمارها وابسته نیست و در زمین مسابقه همه چیز عیان خواهد شد. پرسپولیس به عنوان قهرمان فوتبال ایران با انبوهی از مشکلات مالی و کمبودهایی در حیث فنی پا به این مسابقه می‌گذارد. تیم گل‌محمدی هنوز مهاجم نوک شاخصی ندارد یا حداقل اینکه مهاجمی که جذب شده به این بازی نخواهد رسید. پرسپولیس حدود 20 روز از مسابقه رسمی دور مانده و در فاز حمله بخصوص مشکلاتی دارد که از فصل قبل با این تیم همراه بوده است.
پرسپولیس با تمام مشکلاتش در فوتبال ایران همچنان یک مدعی جدی قهرمانی است اما اینجا در لیگ قهرمانان آسیا شرایط فرق می‌کند. النصر با جمعی از ستاره‌های فوتبال دنیا به مصاف تیم گل‌محمدی خواهد آمد. تصور کنید تیمی که در دفاع لاپورت را دارد که فصل قبل با سیتی قهرمان اروپا شده در خط هافبک بروزوویچ را دارد که فصل قبل او هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده یا سادیو مانه که بعد از قهرمانی اروپا با لیورپول و حضور در بایرن‌مونیخ به این تیم آمده. گل سرسبدشان هم کریس رونالدو است که 5 قهرمانی اروپا دارد و یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال به حساب می‌آید که در 37 سالگی هم می‌تواند در فوتبال آسیا یک ستاره تعیین‌کننده باشد.
مهم‌ترین اتفاق این مسابقه که می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به پرسپولیس باشد برگزاری مسابقه بدون تماشاگر خواهد بود. پرسپولیس مهم‌ترین ابزارش برای شکست النصر را در اختیار ندارد. ابزاری که می‌توانست تمام ضعف‌های فنی این تیم را پوشش داده و حتی مقابل النصر پرستاره تیم گل‌محمدی را به سمت پیروزی هل بدهد. اگر پرسپولیس محروم نبود و شرایط ورزشگاه آزادی اجازه می‌داد احتمالاً تماشاگران پرسپولیس امشب رکورد دیگری در لیگ قهرمانان آسیا جابجا می‌کردند اما حالا فقط باید افسوس خورد و گفت جایشان خالی است.
در ورزشگاه خالی از تماشاگر پرسپولیس لیگ قهرمانان را مقابل النصر آغاز خواهد کرد. معمولاً موفقیت در اولین بازی‌های هر تورنمنت از حیث روانی اهمیت بسیاری دارد چرا که شروع خوب تیم را در ادامه تورنمنت در موقعیت روانی برتری قرار می‌دهد. پرسپولیس با علم به این موضوع در کمال آرامش و فارغ از هیجان به وجود آمده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی به جهت تقابل با رونالدو و یارانش آماده این بازی شد و با تمام مشکلات فنی و غیرفنی به شکست النصر و کسب اولین سه امتیاز خانگی فکر می‌کند.
پرسپولیس احتمالاً با همان سیستم موفق 6-4 مقابل فولاد و بدون مهاجم نوک به زمین خواهد رفت. پیش‌بینی تکرار ترکیب یازده نفره بازی 20 روز قبل در اهواز جدی است به شرطی که بیرانوند به این مسابقه برسد. اگر بیرانوند نباشد غیر از اینکه مدل بازیسازی پرسپولیس از عقب زمین فرق خواهد کرد پرسپولیس یک دروازه‌بان ششدانگ و مهره‌ای که از حیث روانی تیم را بالا می‌برد را در اختیار نخواهد داشت.
پرسپولیس با آنالیز بازی‌های اخیر النصر برای مهار ستاره‌ها و ضربه زدن از نقاط ضعف حریف برنامه خواهد داشت و قطعاً با استراتژی وارد این مسابقه خواهد شد اما معلوم نیست لوئیز کاسترو سرمربی پرتغالی النصر از کدام نفرات خارجی‌اش در ترکیب بهره خواهد برد چرا که با توجه به محدودیت‌های لیگ قهرمانان ترکیب این تیم نسبت به بازی اخیرش تغییراتی خواهد داشت. مشخص نیست پرسپولیس با استراتژی دفاع – ضدحمله و ارنجی تدافعی‌تر به میدان بیاید یا دنبال بازی مالکانه و برتری از شروع مسابقه باشد. از حیث فنی و تاکتیکی همه چیز در این بازی می‌تواند یک سورپرایز باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی