النصر فقط رونالدو نیست

درخشان: ما کارتون فوتبالیست‌ها را دیدیم، خودشان 4 تا به آلمان زدند

حسین برزگر یاری
روزنامه‌نگار
جدا از مسابقات کشتی قهرمانی جهان، بدون شک مهمترین اتفاق ورزشی امروز بازی پرسپولیس با النصر و البته رویارویی شاگردان یحیی گل‌محمدی با یاران رونالدو است. حمید درخشان سرمربی سابق قرمزها، تیم عربستانی را بسیار قدرتمند می‌داند اما به همان اندازه هم برای نماینده کشورمان شانس پیروز شدن قائل است. او با اشاره به پیشرفت تیم‌های آسیایی انتظار حضور افراد کاربلد را در فوتبال دارد.
 
قبل از اینکه وارد بحث بازی پرسپولیس و النصر شویم، مختصری درباره 4 هفته ابتدایی لیگ صحبت کنیم.
به نظر من همه چیز کاملاً واضح است. مثل سال‌های گذشته هزینه‌های صورت گرفته در تیم‌ها عادلانه نیست. آنهایی که پولش را داشتند سراغ بازیکنان خارجی رفتند، تیم‌های میانه جدول هم بازیکنان کنار گذاشته شده تیم‌های مدعی را جذب کردند و تیم‌های انتهای جدول هم بهترین‌های لیگ یک را به خدمت گرفتند.
سپاهان یکی از تیم‌هایی بود که عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات داشت.
آنها همیشه بهترین‌ها را برای خودشان می‌خرند و بازیکنی برای تیم‌های دیگر نمی‌ماند چون قحط‌الرجال بازیکن شده و اصلاً لیگ ما ورودی و خروجی نداشته است. آن وقت شما انتظار دارید در لیگی که هر سال همین تعداد مربی جا به جا می‌شوند، فوتبال ما رشد کند.
بیشتر توضیح می‌دهید؟
چقدر فوتبال ما از نظر نرم‌افزار، سخت‌افزار و به لحاظ کیفی پیشرفت داشته که حالا انتظار تغییرات زیادی داشته باشیم. شما نگاه کنید مربی تیمی که سقوط کرده یا در لیگ قبل عملکرد خیلی ضعیفی داشته، چند باشگاه دنبالش هستند.
این موضوع دلایل زیادی دارد بحث دلالی و...
فوتبال آدم متخصص می‌خواهد. دلالی فقط یکی از آنها است. من از آنها ایرادی نمی‌گیرم و مقصر نیستند چون مدیران‌مان فوتبالی نیستند. چرا به جای دلال مشاور خوب نمی‌آورند. شما تیم امید را دیدید؟
بله؟
می دانید چرا ازبک‌ها صعود کردند و ما نه. دلیلش کاملاً مشخص است. آنها در سال‌های گذشته رشد صعودی داشتند و به همین دلیل در بازی‌های مقدماتی با گل‌های زیاد حریفان‌شان را شکست دادند. همین ژاپن که 4 تا به آلمان زد به نظر شما اتفاقی بود.
یعنی باز هم بازی کنند آلمان را شکست می‌دهند؟
من نمی‌گویم که باز هم 4 تا می‌زنند، اما اصلاً هم اتفاقی نبوده و با این پیروزی تاریخی و شکست دادن قهرمان جهان به دنیا گفتند که قوی شدیم، با ما شوخی نکنید و دست کم نگیرید. آن روزهایی که بچه‌های ما کارتن فوتبالیست‌ها را نگاه می‌کردند آنها مشغول پرورش استعدادها و کار آکادمیک بودند. بعد انتظار داریم این تیم‌ها را شکست دهیم. مگر می‌شود ما بخوابیم و حریفان‌مان تلاش کنند آن وقت ما نتیجه بگیریم. چند سال است که فوتبال ما استعداد معرفی نکرده است.
شاید تا زمانی که تیم‌ها به معنای واقعی خصوصی نشوند، همین مسائل باشد.
به جز بحث خصوصی‌سازی، افراد کاربلد باید در فوتبال حضور داشته باشند تا قطار پیشرفت ما سرعت بیشتری پیدا کند. بحث خصوصی‌سازی، حق پخش، تبلیغات محیطی، کپی رایت و... همه اینها موضوعات بسیار مهم و قابل بحث است.
الان می‌بینیم که تیم‌های عربستانی با جذب فوق‌ستاره‌ها هزینه‌های بسیار هنگفتی را صرف فوتبال کرده‌اند و...
به نظر شما همین مسئولان باشگاه النصر بدون برنامه رونالدو را جذب کردند. شک نکنید تا همین الان پولش را درآورده‌اند. الان تمام فوتبالی‌های دنیا می‌دانند عربستان روی نقشه کجای دنیا و کجای حوزه خلیج فارس است. شما فراموش نکنید هیچ آدم پول‌دار و تاجر موفقی بی‌دلیل پول‌دار نمی‌شود.
حیف که تماشاگران نیستند.
خیلی حیف شد. کدام علاقه‌مند به فوتبال دوست ندارد که رونالدو را از نزدیک ببیند، اما این فرصت از هواداران پرسپولیس گرفته شد. الهلال شانس آورد پرسپولیس از حضور تماشاگرانش
محروم است.

ZOOM

از بازی امروز پرسپولیس با النصر بگویید.
من نمی‌دانم سرمربی پرسپولیس چه تفکری برای این بازی دارد. شاید سیستم دفاع ضدحمله را در پیش بگیرد. به قول معروف پرتعداد در عقب زمین باشد و چشم به ضدحملات داشته باشد. شاید هم بخواهد هجومی بازی کند. به هر حال نتیجه گرفتن مقابل تیم النصر با این همه بازیکن فوق‌ستاره بسیار ارزشمند است.

پرسپولیس می‌تواند؟
چرا نتواند. البته به زمین بازی هم بستگی دارد. اگر زمین کیفیت مناسب را نداشته باشد، شاید به نفع ما باشد و بازیکنان کلیدی‌شان نتوانند فوتبال خودشان را ارائه دهند. شک نکنید پرسپولیس شانس بردن را در این مسابقه هم دارد به شرطی که بازیکنان پرسپولیس خودشان را به خوبی باور کنند. من قبلاً هم گفتم کادرفنی پرسپولیس اگر آنالیز مناسبی از بازی النصر داشته باشند، می‌توانند رونالدو و سایر ستاره‌های این تیم را به خوبی کنترل کنند. آنچه مشخص است النصر ستاره‌های دیگری مثل مانه و بروزوویچ را هم در اختیار دارد و اگر بخواهیم بیش از حد روی رونالدو زوم کنیم، ممکن است دچار مشکل شویم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی