صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

روز دوم کشتی آزاد قهرمانــــــــــــی جهان

روز تلـــــــــــــــــخ

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار - بلگراد
روز دوم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان برای ایرانی‌ها مثل یک رؤیا شروع شد.
شب اول سه فینالیست برای تیم ملی کشتی آزاد رقم خورده بود و همین همه را امیدوار کرده بود که با تکرار این وضعیت تیم ایران را بعد از یک دهه به قهرمانی دنیا برساند اما قصه روز دوم متفاوت بود و اتفاقات در چهار وزن دوم بر خلاف روز اول رقم خورد و از چهار نفر حتی یک نفر به فینال
نرسید.
در ۴ وزن دوم کشتی‌گیران اوزان ۵۷، ۷۴، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم به روی تشک رفتند که از این چهار وزن قرعه دو وزن ۵۷ و ۷۴ کیلوگرم سخت بودند اما دو وزن بسیار ساده اما در هر ۴ وزن کشتی‌گیران آزادکار ایران از رسیدن به فینال بازماندند تا تمام شیرینی‌های روز اول به تلخی کشیده شود.
 درد نبود کامران
تازه دو سالی بود که کشتی آزاد ایران صاحب این وزن در دنیا شده بود. دو بار قهرمانی کامران قاسمپور آن ‌هم با غلبه بر جی‌دن کاکس خیال همه را از رسیدن به طلای این وزن راحت کرده بود اما مصدومیت کامران همه چیز را به هم ریخت. قاسمپور به جهانی نرسید تا دوبنده او به امیرعلی آذرپیرا برسد. جوانی که از ۹۷ کیلوگرم به ۹۲ آمد و همین وزن کم کردن بلای جانش شد. البته خوب شروع کرد اما وقتی به زاهید والنسیا آمریکایی رسید، ورق برگشت و در یک رقابت نفسگیر قافیه را به والنسیا باخت تا همه ناگهان دوباره یاد کامران بیفتند. تازه مدال طلای این وزن به ایران رسیده بود و شاید تنها وزنی هم بود که خیال همه از داشتن مدال طلا در آن راحت شده بود اما حالا این طلا را آمریکایی‌ها از ما گرفتند. زاهید والنسیا کشتی‌گیر قدری نبود و قبل از نیمه نهایی هم باخت تا کشتی‌گیر ما حذف شود. بعد از پایان مسابقه با زاهید والنسیا، آذرپیرا بشدت دچار مشکل شد که نشان از وزن کم کردن‌های زیاد و برنگشتن بدن او داشت. حالا شاید مهم باشد که همه بدانند چرا کادرفنی برای انتخاب آذرپیرا اصرار کرد؟ آذرپیرا از وزن ۹۷ کیلوگرم به ۹۲ کیلوگرم آمد و همین باعث شد وزن زیادی کم کند؛ در حالی‌که در همین وزن می‌شد به مبین عظیمی اعتماد کرد.
جوانی که در جوانان جهان به مدال طلا رسید و اتفاقاً طبق فرایند هم حق او بود. اگر مبین به این مسابقات می‌آمد در بدترین حالت همین می‌شد که آذرپیرا انجام داد.
 
دور از طلا
 چند سالی است که یونس امامی در این وزن به مدال برنز می‌رسد اما سال گذشته تا یک قدمی مدال طلا هم رفت که نشد اما امسال گرفتن همین برنز برایش سخت شد.
سال گذشته در این وزن شلوغ سیداکوف نبود و کار آسان بود اما سیداکوف روس هم آمد و از قضا خیلی زود هم به یونس امامی رسید. همین کافی بود تا نسخه امامی خیلی زود پیچیده شود.
شکست ۶ بر صفر مقابل سیداکوف رویای رسیدن به فینال را از او گرفت اما سیداکوف به فینال رسید و همین یعنی او باید در شانس مجدد تلاش کند. کاش حداقل در نیمه‌نهایی به سیداکوف برخورد می‌کرد. سیداکوف نامدار با غلبه بر هموطنش ختاگ تسابلوف که برای صربستان کشتی می‌گرفت به نیمه نهایی رسید.
 
باخت بد در وزن آسان
 یکی از آسان‌ترین وزن‌ها برای رسیدن به مدال طلا برای ایران وزن ۷۹ کیلوگرم بود اما قدر این فرصت را ندانست و به سادگی مقابل احمد عثمان‌اف روس تسلیم شد. این در حالی بود که بعد از دو سال پیاپی فینالیست شدن نخودی در قهرمانی جهان این توقع می‌رفت که او در نبود جردن به فینال برسد اما حتی به نیمه‌نهایی هم نرسید.
شکست نخودی کار تیم ملی کشتی آزاد را برای رسیدن به قهرمانی سخت‌تر هم کرد. حداقل توقع این بود که با توجه به شلوغ بودن دو وزن ۵۷ و ۷۴ کیلوگرم او در این وزن به فینال برسد اما این اتفاق رخ نداد.
 جگردار کم تجربه
 شاید اولین نفری که همه منتظر شکستش بودند، میلاد والی‌زاده بود. جوانی که در تیم ملی جوانان نفر دوم بود اما نفر اول تیم ملی بزرگسالان در جهانی شد. کشتی‌های فوق‌العاده خوبی هم گرفت اما در نهایت حریف آبکاروف روس که برای لیتوانی طلای جهان را در مسابقات سال گذشته گرفته بود، نشد. شکست والی‌زاده شاید به دلیل کم تجربه بودنش توجیه داشت اما یک کار مهم برای تیم انجام داد و آن شکست دادن کشتی‌گیر تیم آذربایجان بود که باعث حذف کشتی‌گیر آمریکا شد.
 
پیچیده شدن کسب سهمیه
در روز نخست دو سهمیه برای تیم ایران برای حضور در بازی‌های المپیک قطعی شد که این اتفاق بعد از حضور زارع و یزدانی در فینال وزن ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم رقم خورد. در روز دوم هم دو سهمیه ایران می‌توانست در اوزان ۵۷ و ۷۴ کیلوگرم قطعی شود اما شکست یونس امامی و میلاد والی‌زاده در اوزان ۷۴ و ۵۷ کیلوگرم کسب سهمیه را در این وزن با مشکل روبه‌رو کرد.

ZOOM

زارع بهترین سنگین وزن دنیا است

کمیل قاسمی
پیشکسوت کشتی
امیرحسین زارع به نظرم بهترین کشتی‌گیر ایران در روز اول مسابقات بود. البته داشتن سه فینالیست در ۴ وزن عملکرد خوب تیم ملی کشتی آزاد در روز نخست را نشان می‌دهد اما با این‌حال امیرحسین زارع در بین ۴ نفر بهترین عملکرد را داشت. او سال گذشته در همین مرحله به طاها آکگول باخت اما امسال با رفع نقاط ضعفش و با اتخاذ یک روش مناسب توانست حریف ترک خود را که چندین مدال قهرمانی جهان و اروپا را دارد و حتی در بازی‌های المپیک هم به مدال طلا رسیده بود را از پا در بیاورد. به نظرم امیرحسین زارع با همین روند جلو برود تا چندین سال می‌تواند نفر اول سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان باشد. در بین تمام ستاره‌هایی که در این وزن حضور دارند، زارع را باید قهرمان نوظهورسنگین وزن دنیا دانست. بعد از سال‌ها حکمرانی گنوپتریاشویلی و طاها آکگول در این وزن حالا نوبت به امیرحسین زارع رسیده تا خودش را به عنوان نفراول این وزن معرفی کند. حتی اعتقاد دارم امیرحسین به راحتی می‌تواند از سد استیوسون آمریکایی را که طلای بازی‌های المپیک را در توکیو به دست آورد را هم بگیرد. امیدوارم امیرحسین قدر جایگاهی که دارد را بداند و به‌خوبی از این موقعیت حفاظت کند. او سن بسیار خوبی دارد و تا سال‌ها می‌تواند در این وزن بدرخشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی