صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نقره داغ وزنه‌برداران چینــــی‌ با درخشش مصطفی در ریاض

دبل طلایــــــی

رضاعباسپور
روزنامه‌نگار
همه چیزاینقدر سریع و باورنکردنی دررقابت دسته وزنی 89 کیلوگرم (دسته وزنی المپیکی در بازی‌های المپیک 2024 پاریس) پیش رفت که حتی باور کسب مدال طلا و سکوی قهرمانی برای خود(میرمصطفی جوادی) ستاره خوش آتیه وزنه‌برداری ایران نیز سخت و غیرقابل باور بود! اما حقیقت این بود که میرمصطفی جوادی به قدری در جدال با ستاره‌های مدعی و عنواندار دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم(خصوصاً دو وزنه‌بردارصاحبنام چینی) خوب و قابل تقدیر مبارزه کرد که دیگرجای هیچ حرف و حدیثی را برای رقبا و مدعیان دیگر در این دسته وزنی باقی نگذاشت. جوادی با کسب دو نشان طلای دوضرب و مجموع جهان در این دسته وزنی، سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس را در مشتش دارد و قطعاً یکی از امیدهای کاروان ورزش ایران برای کسب مدال طلای ارزشمند در بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین نیز به شمار می‌رود.
دوپینگ روحی در یکضرب با مهار وزنه 169 کیلوگرم
رقابت دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم به میزبانی کشورعربستان با حضور تمامی مدعیان کسب سهمیه و سکوهای قهرمانی جهان در ریاض جذابیت‌های بصری ویژه‌ای خصوصاً برای خانواده وزنه‌برداری ایران بدنبال داشت. زیرا مصاف نماینده جوان، اما جویای نام وزنه‌برداری ایران یعنی میرمصطفی جوادی در این دسته وزنی با 9 وزنه‌برداردیگر از کشورهای چین، بلاروس، ونزوئلا، عراق، ارمنستان، ایتالیا، فرانسه و مولداوی موجب شده بود تا این رقابت و کسب نتیجه دلخواه درآن برای ما مهم و ارزشمند باشد. با توجه به اینکه سهمیه المپیکی ما در این دسته وزنی بستگی به عملکرد جوادی داشت، این رویداد از این نظر نیز برای کادرفنی و اهالی وزنه‌برداری بسیار حایزاهمیت بود. شروع رقابت جوادی درحرکت یکضرب این دسته وزنی اگرچه با عدم مهار نخستین وزنه انتخابی او یعنی وزنه 161 کیلوگرمی همراه شد اما در حرکات دوم و سوم، جوادی پس از بالای سربردن وزنه‌های 162 و 169 کیلوگرمی به رکوردی حمله کرد که تاکنون نتوانسته بود از پس مهارش برآید. مهار همین وزنه 169 کیلوگرمی اتفاقاً باعث شد تا جوادی روحیه بگیرد و با تمرکز روی فرامین و نکات فنی که کادرفنی به او گوشزد کردند، برای کسب مدال دردوضرب و مجموع عزمش را بیشتر از قبل جزم کند. در حرکت یکضرب قطعاً اگر جوادی حرکت نخستش را خطا نمی‌کرد و با همان انگیزه‌ای که در دوضرب روی تخته رفت، ازابتدای کار روی تخته رفته بود، قطعاً او با مهار وزنه‌های سنگین‌تر می‌توانست حتی مدعی کسب مدال جهانی در حرکت یکضرب هم باشد. اما نهایتاً او در این حرکت ششم شد تا مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان دریکضرب به ترتیب با مهار وزنه‌های 175، 173 و 171 کیلوگرم به وزنه‌برداران ارمنستان، مولداوی و ونزوئلا برسد.
 
ریسک نصیرشلال
روی جوادی جواب داد
قطعاً کنارگذاشتن ستاره پرافتخاری همچون کیانوش رستمی که سهمیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس نیز درمشتش بود از تیم ملی وزنه‌برداری و میدان دادن به جوانی تازه پاگرفته دردنیای وزنه‌برداری به نام میرمصطفی جوادی، ریسک بسیاربزرگ و غیرمنطقی بود که البته برای نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری جواب داد و نهایتاً به سود او و وزنه‌برداری ایران در پایان رقابت دسته 89 کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی جهان در ریاض تمام شد. مطمئناً اگر جوادی نمی‌توانست با مدال طلای جهانی و نزدیک شدن به سهمیه ورودی المپیک پاسخ اعتماد سرمربی تیم ملی را به بهترین شکل ممکن بدهد، نصیرشلال و کادر او روزهای سخت و پرحاشیه‌ای را بعد از این رویداد جهانی پیش رو داشتند. اما جوادی در رقابت جهانی دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم، خصوصاً در حرکت دوضرب، به قدری عالی و ایده‌آل برنامه و شطرنج پشت صحنه کادرفنی را روی تخته در مصاف با رقبای مدعی خود پیاده کرد که رقبا جز تسلیم مقابل سالار و میرطلایی وزنه‌برداری ایران حرفی برای گفتن نداشتند. مصطفی جوادی با شروع حرکات دوضرب، به خوبی از ضعف و انتخاب وزنه عجولانه رقبای خود خصوصاً لی دایین و تیان تائوی چینی استفاده کرد تا با مهار هر 3 وزنه انتخابی خود(207، 212 و 215 کیلوگرم) چینی‌ها و سایر رقبای نامدارجهانی‌اش را کیش و مات کرده و خودش با ثبت مجموع 384 کیلوگرم روی سکوی طلایی قهرمانی جهان جا خوش کند. جوادی حالا سهمیه المپیک را در مشتش دارد و باید برای تعیین رنگ مدال المپیکی خود درمسیر پیش رو تلاش کند. حذف و اوت شدن تیان تائوی نامدار با سه بار ناکامی در مهار وزنه‌های انتخابی(209، 212 و 214 کیلوگرم) نیز شوک بزرگی بر پیکره تیمی چینی‌ها بود که با تمام قدرت برای کسب جام قهرمانی و درو کردن مدال‌های خوشرنگ جهانی به ریاض لشگرکشی کرده بودند. قطعاً این اتفاق درس بزرگی به چینی‌ها داد که رقبای مستقیم خود خصوصاً وزنه‌برداران خوش فکرو باهوش ایرانی را دست کم نگرفته و همیشه حتی دراوج قدرت مراقب قدرت و توان بازیخوانی آنها پشت و روی تخته باشند. در پایان این رقابت و بعد از درخشش میرمصطفی جوادی که سکوی قهرمانی جهان را به نام وزنه‌برداری ایران در ریاض سند زد به ترتیب وزنه‌بردار چین و ونزوئلا با مهار وزنه‌های 213 و 210 و مجموع 383 و 381 کیلوگرم بعد از جوادی مدال‌های نقره و برنز دوضرب و مجموع جهان را از آن خود کنند.

ZOOM

حالا که مصطفی جوادی توانست در آوردگاه جهانی ریاض(گزینشی بازی‌های المپیک 2024) 2 نشان طلای ارزشمند جهانی را از چنگ چینی‌ها درآورد، اگر او در هانگژو هم نماینده وزنه‌برداری ایران باشد باید منتظر جدال او با رقبای سرسخت و قدرتمند چینی و شرق آسیایی در بازی‌های آسیایی هانگژو که خود چینی‌ها میزبان آن هستند نیز باشیم. باید منتظر ماند و دید که استراتژی کادرفنی و خود جوادی برای گرفتن یک طلای مرغوب در بازی‌های آسیایی چین مقابل این دو رقیب زخم خورده در ریاض چیست؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی