صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

امید ایران – امید ازبکستان

دست خالی در بازی سرنوشت

تیم امید در بازی حساس مرحله اول مقدماتی المپیک با یک گل مغلوب ازبکستان شد. پیروزی در این بازی می‌توانست صعود شاگردان عنایتی به مرحله پایانی را قطعی کند و آنها حتی با تساوی هم می‌توانستند صعودشان به مرحله بعد را به عنوان یکی از تیم‌های دوم برتر قطعی کنند، با این حال یک اشتباه دفاعی در شروع نیمه دوم گران تمام شد تا تیم امید بعد از دو برد پرگل یک بر صفر بازنده شود.
عنایتی مطابق انتظار تیمش را با چیدمان 1-3-2-4 به زمین فرستاده بود و در انتخاب بازیکنانش رویکردی نسبتاً محتاطانه داشت. او ترجیح داده بود از یاسین سلمانی در پست گوش راست استفاده کند و علی‌ پوردارا به عنوان سومین هافبک میانی در ترکیب قرار گرفت. ظاهراً دلیل چنین تصمیمی تقویت خط میانی بود، ولی این راهکار جواب نداد تا سرمربی تیم امید مجبور به یک تعویض زودهنگام شود. او در دقیقه 31 هاشم‌نژاد را به جای پوردارا به زمین فرستاد تا سلمانی به پست اصلی‌اش، هافبک تهاجمی برگردد و از این دقیقه تیم امید بازی روانتری داشت.
نیمه اول کم‌حادثه بود و با تساوی بدون گل به پایان رسید. برنامه ازبکستان پرس از جلو بود، ولی تیم امید موفق شد از این پرس خارج شود و بازی را در اکثر دقایق نیمه اول کنترل کرد. البته ازبکستان برای کنترل بازیکنان تکنیکی تیم امید گاهی متوسل به خشونت می‌شد و حنا حطاب، داور کم‌تجربه سوریه‌ای هم برخوردهای 50 -50 را اکثراً به نفع میزبان سوت می‌زد.
اولین خطر جدی بازی در دقیقه 20 روی یک ضربه ایستگاهی به نفع ازبکستان بود که ضربه داورونوف با اختلاف کمی از کنار دروازه بیرون رفت. در دقیقه 26 هم شوت از راه دور یلداشف را خالدآبادی مشت کرد.

اشتباه سرنوشت‌ساز
نیمه دوم با یک شوک به تیم امید شروع شد و ازبکستان روی یک حمله ساده به گل رسید. بردبار نتوانست توپ بلندی که از خط دفاع ازبکستان به پشت دفاع ایران فرستاده شده بود را دفع کند تا عباس‌بک فیض‌الله‌اف در موقعیت تک به تک دروازه خالدآبادی را باز کند. این مهاجم سریع و تکنیکی پدیده جدید فوتبال ازبکستان است که در جام جهانی جوانان درخشید و حتی در فینال تورنمنت کافا برای دقایقی در ترکیب تیم بزرگسالان این کشور مقابل تیم ملی ایران به میدان رفت.
عنایتی بعد از این گل صیادمنش را که در نیمه اول مصدوم شده بود تعویض کرد و به جای او آریا برزگر را به زمین فرستاد. به نظر می‌رسید که تیم امید بعد از این تعویض تغییر سیستم هم داده و با حضور برزگر و هاشم‌نژاد در خط حمله با چیدمان 2-4-4 بازی کند.
تیم امید بعد از دریافت گل جلو کشید، ولی عبور از پرس ازبکستان کار سختی بود. در این دقایق مدافعان تیم امید چند بار هم مرتکب اشتباه شدند و چیزی نمانده بود که میزبان به گل دوم برسد. جدی‌ترین موقعیت تیم میزبان در دقیقه 74 بود که خالدآبادی توانست موقعیت تک به تک حریف را دفع کند.
عنایتی در دقیقه 84 سه تعویض همزمان داشت و آریا یوسفی، محمدحسین اسلامی و محمدمهدی احمدی را به زمین فرستاد. او همچنین سلمانی، کاپیتان تیمش که در این دقایق کارآیی زیادی نداشت را تعویض کرد.
تیم امید در این لحظات برای رسیدن به گل تساوی برنامه دقیقی نداشت و بیشتر به دنبال استفاده از توپ‌های بلند بود، ولی خط دفاع ازبکستان به ندرت مرتکب اشتباه شد.
حرکت پا به توپ حسین‌نژاد از میانه زمین آخرین فرصت جدی تیم امید را ساخت. هافبک سپاهان چند بازیکن ازبکستان را جا گذاشت تا در نهایت پشت محوطه جریمه متوقف شود. داور در این صحنه می‌توانست آوانتاژ بدهد، ولی ترجیح داد خطا اعلام کند. حسین‌نژاد این ضربه ایستگاهی را زد که با فاصله نسبتاً زیادی بیرون رفت.
ترکیب امید ایران: محمدرضا خالدآبادی، محمدامین حزباوی، محمدرضا بردبار، سامان تورانیان (آریا یوسفی 84)، حسین گودرزی، محمد قربانی، محمدجواد حسین‌نژاد، علی پوردارا (هاشم‌نژاد 31)، امیر جعفری (محمدمهدی احمدی 84)، یاسین سلمانی (محمدحسین اسلامی 84) و اللهیار صیادمنش (آریا برزگر 48)
سرمربی: رضا عنایتی
ترکیب امید ازبکستان: ولادیمیر نظراف، محمدقادر همرعلیوف، ابراهیم‌خلیل یلداشف، علی‌بک داورونوف، عبدالقادر حسینوف، عمرعلی رحمان‌علیوف، جسوربک جلال‌الدینوف، عباس‌بک فیض‌الله‌اف، عبدالرئوف بوری‌اف، حسین نورچائف (روسلانبک جیانوف 4+90) و اولوگبک خوشیموف (علیشر اودیلوف 59)
سرمربی: تیمور کاپادزه

ZOOM
صعود میلی‌متری تیم امید
تیم امید به رغم شکست یک بر صفر مقابل ازبکستان موفق شد به عنوان یکی از چهار تیم دوم برتر به مرحله نهایی مقدماتی المپیک صعود کند. تیم امید به لطف برد پرگل مقابل افغانستان و تفاضل گل بهتر نسبت به سایر تیم‌های دوم، یکی از 16 تیم حاضر در مرحله نهایی مقدماتی المپیک در قطر خواهد بود. تا لحظه مخابره این خبر صعود تاجیکستان، چین و ایران به عنوان برترین تیم‌های دوم قطعی شده بود و تیم چهارم از بین کویت و مالزی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی