صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگاهی به ترین‌های جام جهانی بسکتبال

چهره‌های به یاد ماندنی

علی رضایی
روزنامه نگار

همین چند روز پیش بود که پرونده جام جهانی بسکتبال 2023 با قهرمانی تیم آلمان تا جام جهانی بعدی بسته شد. در این جام تیم‌های صربستان، کانادا و آمریکا هم به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند. تیم شگفتی‌های جام جهانی  2023 هم آلمان شد که فقط دو بازیکن این تیم جزو برترین‌های این جام معرفی شدند. دنیس شرودر بازیکن سیه چرده آلمانی به عنوان MVP (باارزش‌ترین بازیکن) جام انتخاب شد و فرانتس واگنر هم به عنوان بهترین بازیکن تیم دوم آل‌استار انتخاب شد.
 یکی از نکات جالب این جام جهانی، انتخاب پنج نفر اول این جام که لقب آل‌استار یا پنج فوق‌ستاره برتر، این است که هر پنج بازیکن تا حدودی در پست‌های پوینت گارد و اسمال فوروارد دست به توپ هستند. در صورتی که برای انتخاب برترین‌ها معمولاً از هر پست بسکتبال یک بازیکن را انتخاب می‌کنند. اما در این انتخاب نه خبری از پست سنتر بود و نه پاور فوروارد یا شوتینگ گارد.
پنج نفر اول آل‌استار جام جهانی 2023عبارتند از:
1 ‌- لوکا دونچیچ از اسلوونی، پست تخصصی او پوینت گارد است، در این جام امتیازآورترین بازیکن شد او هم اکنون در لیگNBA  و تیم دالاس ماوریکس توپ می‌زند.
2 - بوگدان بوگداناویچ از تیم صربستان، او هم در تیم آتلانتا هاواکس لیگ‌NBA  و پست اسمال فوروارد بازی می‌کند.
3 - آنتونی ادواردز از تیم آمریکا یکی از پدیدهای این جام بود و نمایش فوق‌العاده‌ای داشت، پرش سارجنت این بازیکن بی‌نظیر است. او هر چند در پست پوینت گارد و اسمال فوروارد تخصص دارد ولی با جهش و پرش ارتفاعی که دارد اکثر توپ حریفان را در پست سنتر بلاک (انحراف توپ مهاجم) می‌کرد، او در حال حاضر برای مینه سوتا تیمبروولوز بازی می‌کند.
4 - شی گیلجس الکساندر معروف به شی اهل کانادا است او در پست پوینت گارد فعال است، در این جام بخصوص مرحله نیمه نهایی آن هم در رده‌بندی مقابل آمریکا فوق‌العاده مؤثر بود، به خاطر درخشش او تیم کانادا پیروز این دیدار بزرگ شد تا سهمیه المپیک خود را قطعی کند.
5 – دنیس شرودر، این فوق‌ستاره علاوه بر اینکهMVP  شد در لیست پنج نفر اول آل‌استار جام جهانی هم قرار گرفت او که در پست پوینت گارد بازی می‌کند فصل گذشته برای لس‌آنجلس‌لیکرز بازی کرد ولی فصل جدید با تورنتو رپترز کانادا در لیگNBA  توپ خواهد زد.
جایزه ستاره در حال رشد بسکتبال هم که معمولاً این جایزه به جوان‌ترین بازیکن تورنمنت‌ها اهدا می‌شود در جام جهانی 2023 به جاش گیدی از تیم استرالیا تعلق گرفت.
تیم کانادا از لحاظ فاکتور دفاع تیمی تا حدودی به تیم آلمان شباهت داشت. کانادایی‌ها در نیمه نهایی بازیکنان آمریکا را کاملاً مهار کرده بودند. علاوه بر این در دفاع انفرادی و تک به تک هم بازیکنان این تیم بی‌نظیر بودند و جایزه بهترین مدافع جهان هم به دایلون بروکس از کانادا اهدا شد. خود دایلون بروکس هم قبلاً گفته بود من بهترین مدافع جهان هستم. برای اکثر بسکتبالیست‌های ‌NBA  غیر قابل باور بود ولی او در این جام جهانی ثابت کرد که بی‌مورد نگفته بهترین مدافع است.
پنج نفر دوم آل‌استار جام جهانی 2023 نیز بازیکنانی بودند که در اجرای مهارت‌های بسکتبال بی‌نظیر بودند، در انتخاب بعضی از آنها تا حدودی کم لطفی شد! چون از لحاظ خلاقیت ذهنی بسکتبال بسیار عالی بودند و شایستگی این را داشتند که جزو پنج نفر اول انتخاب شوند؛
1- سیمونه فنتکیو از تیم ایتالیا، او فعل بهترین بودن را از توکیو 2020 و یورو بسکتبال فیبا 2022 آموخت تا اینکه در جام جهانی 2023 بهترین شاهکار اصلی او با عملکرد 30 امتیازی در پیروزی ایتالیا مقابل صربستان نقش داشت، به واسطه همین عملکرد عالی او به عنوان یکی از بهترین‌های تیم دوم انتخاب شد. او خیلی به تیم ایتالیا کمک کرد تا به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند.
2- آرتورز زاگارس از تیم لتونی، هسته اصلی تیم لتونی با پوینت گاردی مثل زاگارس در جام جهانی 2023 تقویت می‌شد. با این حال نمی‌توان مقام پنجم تیم لتونی را بدون جادوگری این پوینت گارد تصور کرد. بسکتبال تیمی عالی لتونی با این بازیکن 23 ساله آغاز شد که لتونی را در چند کوارتر چهارم فشرده هدایت کرد و میانگین 12/4 امتیاز و 7/4 پاس گل در هر مسابقه داشت.
3- یوناس والانسیوناس از تیم لیتوانی، او شایسته انتخاب بهترین‌ها بود چون در امتیاز‌های حساس و کوارترهای پایانی خیلی به تیم لیتوانی کمک می‌کرد. والانسیوناس در طول جام جهانی به طور میانگلین 14/8 امتیاز، 8/8 ریباند و 1/3 بلاک در هر بازی را به دست آورد. او در پیروزی هیجان‌انگیز لیتوانی برابر آمریکا نقش مؤثری داشت.
4- نیکولا میلوتینوف از تیم صربستان، او در جام جهانی گذشته هم یک پای ثابت تیم صربستان در فینال بود. پست او سنتر است و در دفاع تیمی هم برای صربستان بسیار تأثیر‌گذار بود.
5- فرانتس واگنر از تیم آلمان، این بازیکن بهبود یافته از مصدومیت مچ پا بود که با عملکرد خوبش در بازی‌های جام جهانی انگار اتفاقی برای او نیفتاده بود، او 22 امتیاز را در پیروزی به یاد‌ماندنی آلمان مقابل آمریکا به ثمر رساند.
لوکا بانچی سرمربی لتونی هم جایزه بهترین مربی را دریافت کرد. او نه تنها طراح لتونی برای مقام پنجم در اولین جام جهانی است، بلکه از زمانی که قبل از مسابقات مقدماتی جام جهانی هدایت لتونی را بر عهده گرفت، این تیم را به رکورد فوق‌العاده‌ای رسانده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی