صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگاهی به شگفتـــــــی‌سازان مسابقات انتخابی یورو ۲۰۲۴

۵ پدیده اروپا

رسول مجیدی
روزنامه نگار
بازی‌های ملی شهریور هم شب گذشته به پایان رسید. مهم‌ترین مسابقاتی که در این ده روز انجام شد، بازی‌های انتخابی یورو ۲۰۲۴ بود. مسابقاتی که برخی از قدرت‌های سنتی فوتبال اروپا همچنان به پیشتازی خود ادامه دادند و البته چند تیم هم بودند که همچنان و در حالی که مسابقات انتخابی به نیمه رسیده، نشان داده‌اند که می‌توانند شگفتی‌ساز شوند و بعد از سال‌ها به مسابقات جام ملت‌های اروپا برسند. بگذارید آنها را مروری کنیم.
 
اسکاتلند
تیم استیو کلارک ۵ بازی انجام داده و ۱۵ امتیاز دارد. یکی از معدود تیم‌هایی که توانسته‌اند ۱۰۰ درصد امتیازات را کسب کنند، فقط پرتغال، فرانسه و اسکاتلند هستند که تا به حال حتی یک مساوی هم نداشتند. اسکاتلندی‌ها در گروهی که اسپانیا و نروژ قرار دارند بر رتبه اول تکیه زده‌اند و همه رقبا را در دور رفت برده‌اند. به نظر می‌رسد آنها را در مسابقات تابستان بعد ببینیم و از بین اسپانیا و نروژ با آن همه ستاره، فقط یکی در آلمان حاضر
باشند.
 
 ارمنستان
ارمنستان فقط سه امتیاز تا رده اول گروهش فاصله دارد. ۵ بازی کرده‌اند و هفت امتیاز گرفته‌اند. آنها البته در رده سوم گروه هستند و کرواسی و ترکیه را بالاتر از خود می‌بینند اما فشردگی گروه چهارم باعث شده تا حتی تیم چهارم گروه که ولز باشد هم شانس صعود جدی داشته باشد.
ارمنستان تا به حال در هیچ جام جهانی یا جام ملت‌هایی شرکت نکرده و اگر بتواند این فاصله ۳ امتیازی را جبران کند، برای اولین بار در یک تورنمنت سطح بالا شرکت می‌کند. هدایت این تیم را الکساندر پتراکف اوکراینی برعهده دارد و معروف‌ترین بازیکنشان شاید سرجیس آدامیان باشد که در کلن آلمان توپ می‌زند.
 آلبانی
دیگر شگفتی‌ساز مسابقات انتخابی یورو باز هم از اروپای شرقی‌ است؛ آلبانی. آنها با ۱۰ امتیاز در صدر گروه E هستند، بالاتر از چک و لهستان. لهستان با لواندوفسکی که در شرف حذف بنظر می‌رسد. آنها تنها ۶ امتیاز گرفته‌اند و با ۲ پیروزی و ۳ باخت در رده چهارم گروه قرار دارند. حتی مولداوی کم نام و نشان از آنها بهتر نتیجه گرفته است. در این گروه اما آلبانی با هدایت سلیوینیو برزیلی در رده اول هستند. فقط یکبار شکست خورده‌اند که مقابل لهستان در دور رفت بوده. اما حتی همین تیم را در بازی برگشت ۲-۰ برده‌اند. آلبانی در یورو ۲۰۱۶ حضور داشت و این می‌تواند دومین جام ملت‌های آنها باشد. معروف‌ترین بازیکن آنها هیسای است که در لاتزیو بازی می‌کند و البته جیمسیتی آتالانتا.
 
 قزاقستان
قزاق‌ها هم از جمله تیم‌های شگفتی‌ساز این دوره از رقابت‌ها بوده‌اند. در رده چهارم گروه H هستند اما فقط و فقط یک امتیاز تا صعود فاصله دارند. اسلوونی ۱۴ امتیاز دارد و در صدر است، بعد دانمارک ۱۲ امتیازه قرار دارد و سپس فنلاند با همین تعداد امتیاز در رده سوم ایستاده. قزاق‌ها که حتی هفته پیش در صدر جدول بودند، با توجه به باخت به فنلاند به رده چهارم آمده‌اند. فشردگی این گروه به حدی است که به نظر می‌رسد تا روز آخر مسابقات هرگز مشخص نیست چه تیمی قرار است در مسابقات یورو ۲۰۲۴ حضور پیدا کند.
 
 لوکزامبورگ
لوکزامبورگ دو شب پیش ۹ گل از پرتغال دریافت کرد و شاید خیلی‌ها بگویند چطور می‌شود این تیم جزوی از شگفتی‌سازان مرحله انتخابی باشد؟ اما مسأله این است که آنها با پیروزی‌های پیاپی هفته‌های پیش با ۱۰ امتیاز در رده سوم ایستاده‌اند. فاصله آنها با رتبه دوم که جواز حضور در یورو را پیدا می‌کند، فقط سه امتیاز است. اسلواکی ۱۳ امتیاز دارد و لوکزامبورگ ۱۰ امتیاز. آنها بالاتر از بوسنی و ایسلند ایستاده‌اند و این یعنی شاید بتوانند برای اولین بار رنگ مسابقات جام ملت‌های اروپا را ببینند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی