صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

هدفگذاری‌ها و دستاوردهای جدید هافبک خلاق «برنتفورد»

زمان سامان گرفتن دوباره «قدوس»

وصال روحانـی
روزنامه نگار
سامان قدوس تا همین 45 روز پیش بسان ستاره‌ای بود که از آسمان فوتبال اروپا به زمین افتاده و بشدت خرد شده باشد اما بازگشت او به تیم برنتفورد انگلیس شکستگی او را ترمیم و جایگاه حرفه‌ای وی را احیا کرده است. شاید وضعیت این هافبک طراح خوش‌فکر آنقدرها هم بحرانی نبود اما مردی که پیش‌تر مشتریان پرشماری در میان باشگاه‌های ولو درجه دوم اروپا داشت، مدتی سر نخواستنش دعوا بود. پاسور طراز اول سابق باشگاه «امی‌ین» فرانسه پس از سه سال حضور کم اثر در برنتفورد کوچک‌ترین اشتیاقی از سوی سران این باشگاه انگلیسی برای تمدید قراردادش نمی‌دید و کاملاً رها شده بود. سه ماه بعد از آن ایام تلخ و در حالی که واپسین فرجه نقل وانتقال‌های تابستانی 10 شهریور به انتها رسید، سامان به ماجرای بدون تیم مانده‌اش پایان داد و قرارداد یک‌ساله تازه‌ای را با برنتفورد منعقد کرد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قدوس مجبور بود تا زمان نقل وانتقال‌های زمستانی (10 دی تا 10 بهمن) صبر پیشه کند و در آن تاریخ تیم جدیدش را بشناسد.
 
«او» چوب فیکس نشدن را می‌خورد
«سامان» پایه‌های کارش را 15 سال پیش در فوتبال سوئد گذاشت و در لیگ همین کشور چهره شد و در ماه‌های اخیر که او پا در هوا بود، مالمو و یکی دو تیم دیگر این لیگ برای صید او ابراز تمایل کردند اما به دلایلی این قوه هرگز به فعل درنیامد. در انگلیس هم تیم دوباره لیگ برتری شده لوتون تاون برای استخدام وی ابراز اشتیاق کرده بود اما این قضیه هم در حد حرف باقی ماند و هیچ گاه تحقق نیافت. قدوس برخی پیشنهادات دیگر هم داشت و بحث بازگشت احتمالی او به لیگ فرانسه هم در میان بود اما با شکل نگرفتن هیچ یک از این احتمالات مشخص شده بود که کارنامه ضعیف سامان در برنتفورد برای او مسأله‌ساز شده است. وی طی دو، سه سال گذشته هرگز نمایش‌هایی آنچنان خوب را در این تیم ارائه نداده بود تا سایرین را برای استخدام خود بی‌تاب کند. او به واقع چوب استفاده کمی را می‌خورد که مربیان برنتفورد طی سه سال گذشته از وی کردند و او براساس سیاست‌های متخذه آنان هیچ گاه نفر فیکس این تیم نشد. می‌توان با ساده‌انگاری این مسأله را به کم انصافی مربیان برنتفورد و بویژه سرمربی دانمارکی این باشگاه نسبت داد و آنها را مقصر شمرد اما واقعیت این است که قدوس نیز آنقدر «به‌سامان» و قوی و پراستمرار ظاهر نشده بود که کادر فنی این باشگاه را وادار به بهره‌گیری هر چه بیشتر از خود کند.
 
یادگار روزهای خوش‌تر
قدوس در سلسله مراتب تنزلی خود طی دو سه سال اخیر جایگاهش را در تیم ملی ایران هم متزلزل‌تر از سابق کرده بود. مدتی  وی به‌عنوان هافبک طراحی نگاه می‌شد که می‌تواند به لطف دقیق‌ترین پاس‌های تهاجمی و «تودر» راه‌های گلزنی را حتی در میان فشرده‌ترین لایه‌های تدافعی تیم‌های رقیب به روی یارانش بگشاید و گره‌های موجود را باز کند اما با نیمکت‌نشینی‌های مکرر قدوس در برنتفورد قابلیت‌های فنی و اعتماد به نفس او هم پرید و محو شد و به موازات آن دراگان اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش دو سرمربی قبلی تیم ملی بیش از پیش به این باور رسیدند که دیگر نمی‌توانند به چشم گذشته به وی نگاه کنند و از او در هر فرصت لازمی در دیدارهای تیم ملی استفاده و به لطف هنرهای وی کسب پیروزی کنند و این احساس و برداشت به اوایل دوره کار امیر قلعه‌نویی هم بسط یافته بود. این در حالی است که در سال‌های 2018 تا 2021 و در زمان‌هایی که قدوس بیشتر از امروز در بورس بود، خیلی‌ها این افسوس را می‌خوردند که چرا مربیان تیم ملی به حد کفایت از وی بهره نمی‌گیرند و اغلب در نیمه دوم و از دقیقه 60 به بعد او را به میدان گسیل می‌کنند. در آن زمان و با وجود حجم کم استفاده از «سامان» بارها اتفاق افتاد که او بعد از ورود به میدان با هوش و ذکاوتش و با مهارتی چشمگیر در ارسال پاس‌های گل، گره‌های کار «یوزها» را بگشاید و برای آنها گل‌سازی و حتی گلزنی کند و تماشاگران عادی را بر این طرز تلقی درست یا غلط و سؤال کردن از خویشتن وا دارد که چرا مربیان تیم ملی فرصتی بیش از این به این هافبک تهاجمی تیزهوش نمی‌دهند.
 
به سوی ثبات
اینک که وضع سامان قدوس به کلی با آن زمان فرق دارد و وی علاوه بر تمدید قراردادش با برنتفورد، در سطح ملی هم از سایه خارج شده، آن افسوس‌ها هم از میان رفته و کسی پرسش‌هایی از این دست نمی‌کند. ایده‌آل و آرزوی نخست خود سامان هم شاید نه بازیابی سریع جایگاه قبلی‌اش در تیم ملی بلکه رسیدن به نقطه و منزلتی بود که به او ثبات مجددی در فوتبال اروپا ببخشد و این بار در برنتفورد بدرخشد و عصای دست آنان شود. قدوس البته در لیستی که قلعه‌نویی برای دو دیدار دوستانه اخیر مقابل بلغارستان و آنگولا ارائه داد، حاضر بود و در مسابقه با بلغارها در شهر پلوودیف خوش درخشید و پایه‌گذار اصلی تک گلی بود که محمد محبی زد و با آن ایران به یک پیروزی روحیه‌بخش دست یافت. این رویداد بهترین بازگشت به صحنه دیدارهای ملی را برای قدوس به تصویر کشید و فترت تلخ و طولانی او در این عرصه را تا حدی از ذهن وی زدود و تمجید قلعه‌نویی از او مقدمه و نشانه روشنی از این موضوع بود که این مربی از حالا روی این هافبک توپ‌ پخش‌کن برای جام ملت‌های آسیا 2023 هم حساب باز کرده است. به واقع پس از مدتی کج‌مداری روزگار چه در سطح ملی و چه در رده باشگاهی، اوضاع برای قدوس به شکلی محسوس رو به بهبود رفته و لبخندی تازه را بر چهره او و البته مربیان تیم ملی نشانده است. شاید تا ایجاد گشایشی تازه در کار و شرایط وی در برنتفورد هم فاصله زیادی نداشته باشیم

 

جستجو
آرشیو تاریخی