صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آنگولا حریفی برای محک نخوردن!

آفریقایی ناشناخته

دومین مسابقه تیم ملی ایران در شهریورماه مقابل تیم ملی آنگولا که در حال حاضر رتبه 116 رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به فیفا را در اختیار دارد، سه‌شنبه هفته جاری به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. بی‌تردید آنگولا نسبت به بلغارستان برای مردم کشورمان ناشناخته‌تر است. عملکرد این تیم آفریقایی تصویر روشن‌تری را از این حریف ناشناخته پیش روی ما قرار می‌دهد.
 
سرمربی تیم
هدایت تیم ملی فوتبال آنگولا مقابل ایران برعهده پدرو سوارس گونچالس سرمربی 47 ساله پرتغالی است. این سرمربی که سابقه حضور در تیم‌های پایه اسپورتینگ لیسبون را در کارنامه مربیگری دارد، سال 2018 میلادی به کشور آنگولا سفر کرد و از سوی مقامات وقت فدراسیون این کشور به عنوان سرمربی تیم جوانان آنگولا انتخاب شد. پس از کسب موفقیت سوارس گونچالس با تیم جوانان این کشور، سرمربی پرتغالی به پیشنهاد سران فدراسیون این کشور آفریقایی مبنی بر هدایت تیم بزرگسالان آنگولا پاسخ مثبت داد و هدایت این تیم در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آفریقا 2019 مصر و جام جهانی 2022 قطر را بر عهده گرفت. آنگولا طبق قرعه‌کشی کنفدراسیون فوتبال آفریقا در رقابت‌های انتخابی جام جهانی با تیم‌های مصر، گابن و لیبی همگروه شد. مسابقاتی که تیم تحت هدایت گونچالس در آن با 3 شکست متوالی و قرار گرفتن در رتبه آخر جدول گروهش از گردونه رقابت‌های انتخابی جام جهانی حذف شد. این تیم اما با هدایت مربی پرتغالی موفق شد پنجشنبه شب گذشته جواز حضور در جام ملت‌های آفریقا 2023 که زمستان سال 2024 به میزبانی ساحل‌عاج برگزار می‌شود را کسب کند. بر همین اساس حریف تدارکاتی تیم ملی پس از چند دوره غیبت در جام ملت‌های آفریقا به این بازی‌ها باز خواهد گشت. نکته عجیب درباره این تیم اینکه آنگولا از سال 2010 میلادی به این‌سو موفق نشده به مرحله حذفی مهمترین تورنمنت فوتبال ملی قاره آفریقا صعود کند. آنچه نشان می‌دهد حریف روز سه‌شنبه تیم ملی تیم بزرگی در مارکت آفریقا نیست و قدرت زیادی نسبت به سایر تیم‌های آفریقایی ندارد و احتمالاً یک پیروزی آسان در انتظار پسران امیر قلعه‌نویی خواهد بود.
 
ستاره‌ها
با توجه به نکاتی که گفته شد، شاید در نگاه اول به نظر برسد این تیم بازیکنانی در لیگ‌های خارجی ندارد. تصوری که البته اشتباه است چراکه آنگولا در لیگ‌های یونان، ایتالیا، پرتغال، آلمان و بلژیک لژیونر دارد. سرشناس‌ترین بازیکنانی که تیم را همراهی می‌کنند امبالا انزولا از اسپتزیا، زیتو لووومبو از کالیاری و جرمین نیشالکه از تیم فوتبال نورنبرگ آلمان هستند. بازیکنانی که البته جزو نفرات اصلی تیم‌های باشگاهی‌شان نیستند اما برای کشوری مانند آنگولا ستاره‌های مهمی محسوب می‌شوند. اتفاقی که باید دید در بازی مقابل ایران هم برای آنها رخ خواهد داد یا این ستاره‌ها هم کمکی به آنگولا نخواهند کرد.
 
تقابل‌های رودرروی دو تیم
تیم ملی فوتبال آنگولا در تاریخ تنها یک بار به جام جهانی فوتبال صعود کرد. اتفاق تاریخی‌ای که برای آنها در سال 2006 رخ داد. این تیم آفریقایی که در حال حاضر با آن روزها تفاوت زیادی دارد، در تنها حضورش در جام جهانی با تیم‌های پرتغال، ایران و مکزیک همگروه شد. اولین تقابل تاریخ آنگولا مقابل ایران در این بازی‌ها رقم خورد. جایی که برانکو ایوانکوویچ کروات هدایت یوزها را برعهده داشت و تیم ملی هم در ترکیبش از نفراتی همچون علی دایی، وحید هاشمیان، کریم باقری و مهدی مهدوی‌کیا بهره می‌برد. با وجود داشتن چنین ستاره‌هایی تیم ملی موفق نشد در اولین بازی‌اش در جام جهانی آلمان مقابل آنگولا به پیروزی برسد و با نتیجه یک بر یک مقابل این تیم ناشناخته متوقف شد. پیش از بازی با ایران، آنگولا مکزیک را شکست داده بود و در صورت پیروزی مقابل ایران جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2006 آلمان را پیدا می‌کرد. اتفاقی که سهراب بختیاری‌زاده با گلی که به این تیم زد اجازه نداد، محقق شود.
دومین جدال ایران و آنگولا پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا 2011 قطر برگزار شد. جایی که یوزها با افشین قطبی خودشان را برای حضور در این بازی‌ها آماده می‌کردند. مسابقه‌ای که با تک گل جواد نکونام که در دقیقه سوم وقت‌های تلف شده نیمه دوم مسابقه به ثمر رسید، با نتیجه یک بر صفر به سود شاگردان قطبی تمام شد.
آخرین مصاف تیم ملی کشورمان مقابل آنگولا تا پیش از بازی تدارکاتی روز سه‌شنبه، پیش از جام جهانی 2014 برزیل برگزار شده. مسابقه‌ای که در آن هدایت ایران بر عهده کارلوس کی‌روش پرتغالی بود و دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. حالا باید دید شاگردان قلعه‌نویی در چهارمین تقابل تاریخ دو تیم مقابل یکدیگر چه عملکردی مقابل تیمی که به واسطه صعود به مرحله نهایی جام ملت‌های آفریقا 2023 انگیزه زیادی دارد، کسب می‌کنند. آیا موفق می‌شوند مقابل این تیم به پیروزی برسند یا اینکه این بازی هم به مانند آخرین جدال دو تیم با نتیجه تساوی به پایان می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی