صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

لشکری که دائماً شلوغ‌تر می‌شود

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

امیر قلعه‌نویی قطعاً نیت خیر دارد و مایل است کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران هر چه کامل‌تر شود اما با اضافه شدن خداداد عزیزی و هومن افاضلی به اعضای این کادر در هفته‌های اخیر، ترافیک موجود در این جمع به حدی رسیده که هیچ کس نمی‌داند دیگری چه می‌کند و اصولاً این سؤال پیش می‌آید که مگر چند وظیفه و حوزه کاری و نقشه راه داریم که به وجود این همه مربی در تیم ملی نیاز داشته باشیم.
قلعه‌نویی از اسفندماه سال پیش که عهده‌دار سرمربیگری «یوزها» شد، بتدریج آندو تیموریان، رحمان رضایی، حمید مطهری و البته سعید الهویی گمنام و نه چندان شایسته را که دستیار اول او در دوران زمامداری‌اش در باشگاه گل‌گهر سیرجان بود، به اردوی ملی آورد و بعداً آنتونی مانیکونه ایتالیایی را هم به جمع مذکور افزود. اگر آلین دینکا، مربی رومانیایی دروازه‌بان‌های تیم ملی را هم محاسبه کنیم، می‌بینیم کادر فنی این تیم عملاً به رقم 10 نفر رسیده و انباشت آنها را می‌توانید بخصوص در روزهایی ببینید که تمرینات تیم ملی در یکی از فیفادی‌ها شروع شده و فقط نفرات مقیم وطن به اردو آمده‌اند و خبری از لژیونرها که بعداً می‌آیند، نیست و در چنان روزهایی با تعجب شاهد هستید که تعداد مربیان تیم ملی بیشتر از بازیکنان آن است!
خداداد عزیزی هم بازیکن بسیار خوبی بود و هم به خاطر کاراکتر طنازش برای ارتقای روحی ملی‌پوشان گزینه مناسبی است اما در رزومه مربیگری‌های پرتعداد وی حتی یک موفقیت کوچک هم دیده نمی‌شود. این قطعاً وصف مناسبی برای آندو تیموریان هم هست و حتی اگر مدارک لازم مربیگری را گرفته باشد، کارنامه‌اش خالی و عاری از سرمربیگری حتی یک تیم کوچک در لیگ‌های سوم و چهارم و درون استانی است و کسی که چنین پیشینه‌ای خالی‌ دارد، چطور می‌تواند در سطح اول بین‌المللی برای تیم ملی کشورش به لحاظ طراحی فنی مؤثر واقع شود؟ همه اینها فقط مشت نمونه خروار است و بیش از آنکه بخواهیم در رزومه‌های داشته و نداشته مربیگری هر یک از اعضای کادر فنی تیم ملی ورود و سؤالات پرتعداد مرتبط با آن را عنوان کنیم، قصد مطرح کردن این پرسش را داریم که مگر چند کار و تاکتیک و وظیفه و حوزه عمل در این تیم وجود دارد که  این همه مربی بطلبد. درست مثل این است که در یک مدرسه فقط 8 درس آموزش داده شود و 15 معلم را برای این دروس اختیار کنند و بلافاصله این سؤال پیش می‌آید که 7 معلم اضافی چه می‌کنند. شاید هم آنها را آورده‌اند تا جوک تعریف کنند و مثل خداداد عزیزی بمب روحیه باشند اما این نیز تشکیل این لشکر اضافی را توجیه نمی‌کند و هیچ تضمینی برای رسیدن به پیروزی و اهداف مورد نظر در شلوغی حاصله نیست. جالب‌تر اینکه در زمان انتشار خبر اضافه شدن خداداد عزیزی و هومن افاضلی به کادر فنی تیم ملی تأکید شده بود که آنها فقط «مشاوران» سرمربی این تیم هستند اما خداداد تقریباً در تمامی جلسات تمرینی اخیر این تیم در تهران حاضر بوده و پیراهن و شورت ورزشی بر تن داشته و در کارهای عملی شرکت کرده است. «ژنرال» هم در نقض اطلاعیه‌ای که قبلاً منتشر شده بود، به صراحت گفته که خداداد جزو کادر فنی و یکی از اعضای گروه مربیان تیم ملی است و علاوه بر مشاوره دادن، در این زمینه هم فعالیت می‌کند. چیز دیگری برای گفتن نداریم جز اینکه ا‌ن‌شاءالله خیر باشد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی