صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

چه کسانی در بلغارستان چشم قلعه‌نویی را گرفتند؟

تیم ملی به ترکیب اصلی نزدیک ‌شد

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
تیم ملی در زمین بلغارستان به پنجمین برد متوالی رسید. تک گل بازی را محمد محبی در نیمه اول روی پاس سامان قدوس زد که بازگشت درخشانی به تیم ملی داشت. بلغارستان که حالا به تیم‌های رده سوم اروپا سقوط کرده، حریف سرسختی برای شاگردان قلعه‌نویی نبود، با این حال تیم ملی در گردش توپ و خلق موقعیت خیلی موفق نبود و بعد از برتری نیمه اول، نیمه دوم را تحت تأثیر میزبان بازی کرد.
قلعه‌نویی بازی را با ترکیبی شروع کرد که به نظر می‌رسد تا حد زیادی ترکیب اصلی این مربی باشد و با اضافه شدن کنعانی‌زادگان و آزمون تکمیل خواهد شد. در بازی‌های دوستانه اخیر او از چیدمان 2-4-4 استفاده کرده که در آن مهدی طارمی به سبک پورتو مهاجم دوم است و برای جابه‌جایی در یک سوم تهاجمی آزادی عمل دارد. تیم ملی بازی را با ترکیب بیرانوند درون دروازه، پورعلی‌گنجی، خلیل‌زاده، رضاییان و حاج‌صفی در خط دفاع، عزت‌اللهی، نوراللهی، محبی و جهانبخش در خط میانی و طارمی و قدوس در خط حمله شروع کرد. احتمالاً هفت نفر از این بازیکنان در جام ملت‌ها هم در ترکیب اصلی باشند و کادر فنی تقریباً توانسته بازیکنانش را بشناسد. این بررسی مختصری از عملکرد بازیکنان تیم ملی مقابل بلغارستان و شانس حضور آنها در ترکیب اصلی ایران در جام ملت‌های آسیا است.

علیرضا بیرانوند
بدشانس
بیرانوند مرد شماره یک تیم ملی مقابل بلغارستان بود که در دقیقه 23 با مصدومیت بیرون رفت. دروازه‌بان اصلی تیم ملی که در اولین بازی جام جهانی مقابل انگلیس هم مصدوم شده بود، با بدشانسی کشاله‌اش روی یک پرتاب بلند دست آسیب دید. هنوز از میزان مصدومیت بیرانوند خبری نیست، ولی انتظار می‌رود که به لطف تجربه بالا و نمایش خوب دو فصل اخیر، او در جام ملت‌ها شماره یک تیم ملی باشد.

مرتضی پورعلی‌گنجی
پوشش خوب
او مثل فینال تورنمنت کافا در قلب دفاع بازی کرد و نقش سوئیپر را به عهده داشت. پورعلی‌گنجی مقابل بلغارستان اشتباه خاصی نداشت تا دروازه تیم ملی به ندرت تهدید شود. او هم از بازیکنان باتجربه تیم ملی است که شانس خوبی برای بازی در ترکیب اصلی دارد، هرچند رقیبی مثل مجید حسینی دارد که در این اردو به دلیل مصدومیت غایب است.

رامین رضاییان
جایگاه تضمین‌شده
او بعد از درخشش در جام جهانی همچنان آماده‌ترین مدافع راست فوتبال ایران است و مقابل بلغارستان هم حضور پررنگی در حملات داشت. رضاییان با فرم خوبی که دارد احتمالاً موقعیتش در جام ملت‌ها تضمین شده است. باید دید قلعه‌نویی برای نفر دوم این پست چه کسی را انتخاب می‌کند؟

سعید عزت‌اللهی
کم‌تحرک
او مثل فینال کافا هافبک دفاعی تیم ملی بود و به نظر می‌رسد که انتخاب اصلی قلعه‌نویی باشد. عزت‌اللهی در چیدمان 3-3-4 کی‌روش گزینه مناسبی برای پست شماره 6 بود، ولی در حالتی که تیم ملی با دو هافبک میانی بازی می‌کند، باید تحرک و جابه‌جایی بیشتری داشته باشد. او در کارهای دفاعی موفق بود، ولی نتوانست در حملات نقش مؤثری داشته باشد.

محمد محبی
جواب اعتماد سرمربی
او از زمان آمدن قلعه‌نویی اکثراً در ترکیب اصلی بوده و در بازی با بلغارستان جواب این اعتماد را با زدن تک گل بازی داد. محبی تحرک خوبی به سمت چپ خط حمله داده بود و در زمان حملات از سمت مخالف به خوبی به محوطه جریمه اضافه می‌شد. البته او در چند صحنه می‌توانست تصمیمات بهتری بگیرد. محبی با حفظ این فرم می‌تواند در جام ملت‌ها هم در ترکیب اصلی تیم ملی باشد.

مهدی طارمی
خبری از گل نبود
طارمی مهم‌ترین مهره تهاجمی تیم ملی است و قلعه‌نویی مثل سرمربی پورتو از او در پست مهاجم دوم استفاده می‌کند تا رابط خط میانی و خط حمله باشد. او مقابل بلغارستان چند بار بازیکنان کناری‌اش را در موقعیت گل قرار داد، ولی خودش در ضربات آخر بدشانس بود و چند بار هم در موقعیت آفساید قرار گرفت. طارمی در دو بازی اخیر تیم ملی گلی نزده، ولی انتظار می‌رود خیلی زود به مسیر گلزنی برگردد.

پیام نیازمند
ذخیره مطمئن
نیازمند بیش از یک ساعت در زمین بود و دروازه‌اش خیلی تهدید نشد، ولی روی سانترها و ضرباتی که بلغارها زدند بی‌اشتباه بود. دروازه‌بان سپاهان بدون اغراق در پارامترهای فنی چیزی از بیرانوند کم ندارد و تنها به خاطر تجربه کمتر روی نیمکت می‌نشیند. با این حال او خیال قلعه‌نویی را بابت حضور یک دروازه‌بان ذخیره مطمئن راحت کرده است.

شجاع خلیل‌زاده
برنده درگیری‌ها
او در بازی‌های اخیر تراکتور پراشتباه بود، ولی در غیاب کنعانی‌زادگان محروم در قلب دفاع بازی کرد و نمایش خوبی داشت. خلیل‌زاده در اکثر درگیری‌ها با مهاجمان بلغارستان برنده بود. با این حال به نظر می‌رسد که کنعانی با توجه به آمادگی‌اش به ترکیب اصلی برگردد و در جام ملت‌ها یکی از دو مدافع اصلی تیم ملی باشد.

احسان حاج‌صفی
نفوذهای کم‌اثر
کاپیتان تیم ملی که در دوران کی‌روش در پست‌های مختلفی بازی می‌کرد، با آمدن قلعه‌نویی به دفاع چپ برگشته و گزینه اول این پست است. با این حال او در حملات چندان موفق نبود و نتوانست روی نفوذهایش خطر چندانی بسازد. میلاد محمدی، نفر دوم این پست هم همچنان ناآماده است. برای این پست می‌توان روی ابوالفضل جلالی پرانرژی هم حساب کرد، ولی این بستگی به ریسک‌پذیری کادر فنی در اردوهای بعدی دارد.

احمد نوراللهی
کم‌اثر در حمله
او در بازگشت از مصدومیت در ترکیب اصلی بازی کرد، ولی نتوانست به عنوان هافبک تهاجمی خیلی مؤثر باشد و یکی از اولین بازیکنان تعویضی بود. ترافیک تیم ملی در این پست بالاست و نوراللهی برای حفظ موقعیتش باید در بازی‌های بعدی کیفیت بالاتری داشته باشد. جانشین او علی کریمی هم در نیمه دوم نتوانست روند بازی را تغییر دهد و جست‌وجوی کادر فنی برای انتخاب بازیکن اصلی این پست ادامه خواهد داشت.

علیرضا جهانبخش
پایین‌تر از انتظار
جهانبخش در گوش راست به اندازه محبی در سمت چپ مؤثر نبود و خطر زیادی روی دروازه بلغارستان خلق نکرد. بازیکن فاینورد که فینال تورنمنت کافا را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، یکی از مهره‌های باتجربه تیم ملی است و قطعاً کادر فنی انتظارات بیشتری از او دارد. قلی‌زاده در جام جهانی توانست جای جهانبخش را بگیرد، ولی بازیکن جدید لخ‌پوزنان این روزها مصدوم است و باید دید تا جام ملت‌ها چه وضعیتی خواهد داشت؟

سامان قدوس
بازگشت رؤیایی
قدوس برای اولین بار در دوره قلعه‌نویی دعوت شد و بازگشتی رؤیایی داشت. بازیکن برنتفورد هرچند در شرایط مسابقه نبوده، آمادگی خیلی خوبی داشت و روی پرسینگ و تعقیب جریان بازی سازنده تک گل بازی بود. او به جای آزمون در پست مهاجم نوک بازی کرد و تا زمان حضور در زمین وظایفش را به خوبی انجام داد. قدوس توان بازی در اکثر پست‌های تهاجمی را دارد وحالا قطعاً قلعه‌نویی حساب ویژه‌ای روی او باز می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی