صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اوان فرگوسن، ستاره گمنام روز هت‌تریک‌ها

دلارهای بر باد رفته سعودی!

سه بازیکن در بازی‌های شنبه لیگ برتر هت‌تریک کردند که از دو تا خیلی شنیده بودیم، ارلینگ هالند و سون هئونگ مین اما سومی شاهکار کرد، اوان فرگوسن 18 ساله به برایتون کمک کرد 3 بر یک برابر نیوکاسل به پیروزی برسد. مهاجم اهل ایرلند جنوبی گفت: «هالند فصل قبل همه رکوردها را شکست و سون سال‌ها درخشیده. بنابراین قرارگرفتن کنار آنها افتخار بزرگی است.» فرگوسن که 10 گل لیگ برتر در کارنامه دارد، بعد از مایکل اوون(28)، وین رونی(15) و فرانسیس جفرز(12) چهارمین بازیکن با بیشترین گل‌های زده در لیگ برتر قبل از 19 سالگی است. اوون بعدها به توپ طلا رسید و رونی رکورد گلزنی تیم ملی انگلیس و باشگاه منچستریونایتد را شکست. اوون، رابی فاولر و کریس بارت ویلیامز که شش هفته قبل در 49 سالگی درگذشت، تنها بازیکنان دیگری بودند که در سن او موفق به هت‌تریک شده‌اند. آنچه دستاورد فرگوسن را خاص می‌کند، این است که بر خلاف همه بازیکنان مزبور، او در سیستم فوتبال انگلیس رشد نکرد و در سال 2021 به برایتون پیوست.
فرگوسن با 10 گل و 2 پاس گل در کنار سسک فابرگاس با 5 گل و 10 پاس گل تنها بازیکنان خارجی هستند که در 18 سالگی یا کمتر تعداد گل و پاس گل خود را دورقمی کرده‌اند. فرگوسن فصل قبل در 25 بازی برایتون در رقابت‌های مختلف 10 گل زد و با وجود آنکه در اولین بازی این فصل کار را از روی نیمکت شروع کرد، اما چهار گل در چهار بازی زده است. او در تیمی بازی می‌کند که ترسی از میدان دادن به بازیکنان گمنام ندارد، مویزس کایسدو و الکسیس مک آلیستر در تابستان با سود کلان به فروش رسیدند و کارو میتوما که تقریباً یک سال پیش کسی او را نمی‌شناخت، در حال حاضر یکی از بهترین بال‌های لیگ برتر به شمار می‌رود.
در تیم ملی جمهوری ایرلند امیدهای زیادی به او بسته شده و او را بهترین مهاجم کشورشان بعد از سال‌های درخشان رابی کین می‌دانند.
جمعه شب فرصت نقل و انتقالات تابستانی به پایان رسید در حالی که برایتون با فروش برخی از بهترین بازیکنانش 160 میلیون پوند سود کرد اما حالا خوشحالند که قرار نیست بازیکن دیگری از تیم جدا شود. روبرتو دی زربی مربی این تیم گفت: «خوشحالیم که فصل نقل و انتقالات تمام شد. خبر خوبی است چون می‌توانیم او را نگه داریم و تلاش کنیم پیشرفت داشته باشد.»
اردوی نیوکاسل اما غمبار بود. این تیم سومین باخت پیاپی را متحمل شده آن هم بعد از قرار گرفتن در گروه مرگ لیگ قهرمانان. تازه سپتامبر شروع شده که این تیم سه باخت داشته در حالی که فصل قبل تا اسفند طول کشید تا سومین شکست جلوی نام این تیم قرار بگیرد. مربی نیوکاسل گفت: «بازی می‌توانست خیلی متفاوت باشد اگر از فرصت‌های اولیه خود بهتر استفاده می‌کردیم. ما گل نزدیم و حریف زد، این واقعاً سخت است.»
او به اشتباه نیک پوپ دروازه‌بان تیمش روی گل اول اشاره کرد: «اعتماد به نفس ما را از بین برد، ما گل بدی خوردیم و این طبیعی است. ما برای جبران گل خورده تلاش کردیم اما نتیجه عکس داد و نتوانستیم به بازی برگردیم.» نیوکاسل که در دو سال اخیر توسط مالکان سعودی سرمایه‌گذاری خوبی کرده، این فصل را وحشتناک شروع کرده و امید دارد بعد از تعطیلات بازی‌های ملی شرایط تغییر کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی