صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

قدم در مسیر اشتباهی!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

نشست خبری وزنه‌برداری در ادامه نشست‌های رسانه‌ای کاروان اعزامی ورزش ایران به هانگژوی چین، حواشی و رنگ و بوی ویژه‌تری نسبت به جلسات رسانه‌ای مشابه داشت زیرا وزنه‌برداری به عنوان یکی از امیدهای اصلی کاروان ورزش ایران در تاریخ برگزاری بازی‌ها از ابتدا تاکنون همواره رشته‌ای مهم و پرامید برای مدال‌آوری بوده است. در کنار اهمیت و شرایط ویژه‌‌ای که این رشته در بین رشته‌های ورزشی اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو دارد، یکسری انتقادات مهم نیز حول و حوش تیم مدیریتی و فنی اعزامی به این دوره از بازی‌ها وجود دارد که اتفاقاً در نشست خبری برگزار شده برخی از این موارد سؤال اصلی ما از رئیس فدراسیون و اعضای کادرفنی مردان و زنان بود. سؤالاتی که دغدغه روز خانواده وزنه‌برداری و ورزش کشور است اما مطرح کردنش در جمع اهالی رسانه خیلی به مذاق سجاد انوشیروانی و کادرفنی او خوش نیامد. زیرا انوشیروانی و نایب رئیس او بهداد سلیمی به‌جای پاسخ به سؤالات مطرح شده، با واکنش‌ها و عکس‌العمل تندی که داشتند در عمل ثابت کردند که هنوز برای نشستن روی کرسی مدیریتی فدراسیون بزرگی مثل وزنه‌برداری و هدایت این مجموعه به سمت موفقیت هم جوان هستند و هم کم‌تجربه. به هر روی موضوعاتی که مد نظر مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری در این نشست بود، جای نقد بسیار دارد اما چون دغدغه ما وزنه‌برداری است و کسب موفقیت تیم‌های ملی در رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو، سعی می‌کنیم منطقی با واکنش غیرمعقول و مبتدیانه مسئولان وزنه‌برداری در این نشست خبری برخورد کنیم. تحلیل واقعیت‌ها و حقایقی که امروز بر وزنه‌برداری ایران حکمفرما است قطعاً می‌ماند برای بعد از جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو تا ببینیم حرف کادر فنی و مدیریتی وزنه‌برداری چقدر با عملشان در آوردگاه‌های معتبر پیش رو برابر است و صدق خواهد داشت.
 
ناپخته و عصبی!
در نشست خبری وزنه‌برداری برحسب وظیفه‌ای که داشتیم چند سؤال از سجاد انوشیروانی به عنوان رئیس فدراسیون، همینطور سرمربیان تیم‌های ملی مردان و زنان پرسیدیم. سؤالاتی که دغدغه روز وزنه‌برداری بود اما اصلاً به مذاق مسئولان وزنه‌برداری خوش نیامد زیرا آنها نه تنها پاسخی برای سؤال مطرح شده ما نداشتند، بلکه  با سوق دادن مباحث به سمت موضوعات شخصی نشست را به حاشیه بردند! سؤال ابتدایی که ازکادرفنی وزنه‌برداری داشتیم این بود که ما در بازی‌های آسیایی 2018، 4 مدال (2 طلا، 1 نقره و 1 برنز) کسب کردیم. شما که قرار است 7 نفر در بخش مردان در اوزان (81، 96، 109 و 109+ کیلوگرم) به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام کنید و همینطور 3 وزنه‌بردار زن برای اعزام به این رقابت‌ها در نظر دارید، چه ارزیابی از عملکرد تیم دارید و رنگ مدال‌هایتان را به نسبت 4 سال قبل چطور‌ پیش‌بینی‌ می‌کنید؟
سؤال بعدی ما این بود که شعار انتخاباتی شما جذب حداکثری اسپانسر و رفع دغدغه‌های مالی وزنه‌برداری بود اما چرا امروز به خاطر 6 میلیارد بدهی این همه دغدغه دارید و نگرانید؟ پس وعده‌های انتخاباتی‌تان چه شد؟
سؤال پایانی ما هم در مورد نداشتن پشتوانه و بی‌انصافی در خصوص عملکرد فنی و مدیریتی گذشته بود. اینکه الان تمام نفراتی که در اختیار دو تیم مردان و زنان هستند، حاصل پشتوانه‌سازی در گذشته است. نفراتی همچون حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضادهدار، امیرحقوقی، مهدی کرمی، پیمان جان، آیت شریفی، علی داودی، علیرضا یوسفی و... که همگی در سیستم قبلی کشف شده و پرورش یافتند و امروز در اختیار کادرهای فنی وزنه‌برداری هستند اما قطعاً پاسخی که انوشیروانی و کادرفنی او به ما دادند در نوع خود جالب توجه بود. با ادبیاتی غیرمعقول و دور از شأن رئیس فدراسیونی به بزرگی وزنه‌برداری که در ادامه بخشی از آن را با هم مرور می‌کنیم.
 
IOC مسیرمان را سخت کرده است!
سجاد انوشیروانی در خصوص شرایط وزنه‌برداری در مسیر اعزام به جهانی ریاض و هانگژوی‌ چین‌ می‌گوید: «وزنه‌برداری در یک شرایط ویژه قرار دارد، دو مسابقه حساس پیش روی ماست. مسابقه جهانی یکی از انتخابی‌های اصلی المپیک است، پس از آن هم بازی‌های آسیایی هانگژو پیش رو است که مسابقات حساسی برای کاروان ورزش ایران است. تلاش می‌کنیم نتایجی در شأن وزنه‌برداری کسب کنیم اما رنگ مدال‌ها را از الان نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ولی این را می‌گویم که ما هم در جهانی ریاض و هم در بازی‌های آسیایی هانگژوی چین شانس مدال‌آوری حتی طلایی شدن را داریم. متأسفانه IOC شرایط سختی برای وزنه‌برداری ایجاد کرده، مسابقات مختلف با اوزان متفاوت در هر رویداد، کار را برای ما سخت کرده است! به طور مثال در مسابقات جهانی ۱۰ وزن داریم که با اوزان بازی‌های آسیایی متفاوت است. هفت وزن در بازی‌های آسیایی خواهد بود و از این اوزان صرفاً ۵ وزن در المپیک خواهد بود که کار را برای فدراسیون سخت کرده است.»
 
اسپانسرها سمت وزنه‌برداری نمی‌آیند!
انوشیروانی در مورد جذب اسپانسرهای مالی که شعار اصلی تبلیغاتی او برای رسیدن به کرسی ریاست در فدراسیون وزنه‌برداری بود تأکید دارد: «ما آمار را اعلام می‌کنیم و برخی از آن سوءاستفاده می‌کنند و علیه وزنه‌برداری می‌نویسند. از این گروه‌ها ترسی نداریم اما باید بدانید که هالتر استاندارد بانوان نداشتیم اما تیم ملی بانوان در حال فعالیت بود. وزنه‌برداری هم رشته‌ای است که جذابیت‌های لازم را برای جذب اسپانسر ندارد و حامیان مالی خیلی سمت ما نمی‌آیند! برخی افراد در چند ماه پیش که در فدراسیون بودند مخالف ما نبودند اما الان در یک گروه در مورد آینده وزنه‌برداری صحبت می‌کنند و برای افرادی که مجیزگوی افراد معلوم‌الحال هستند متأسفم. همراه اول ۱۰ میلیارد و ستاد مبارزه با مواد مخدر ۶ میلیارد به ما کمک مالی داشتند، حساب فدراسیون مشخص است. در ۱۵ ماه گذشته درآمدی کسب کردیم که فدراسیون‌های قبلی نتوانستند درآمدزایی کنند. (موضوعی خلاف واقع که در عمل شاهد عکس آن در مجموعه وزنه‌برداری ایران هستیم) شرایط در ورزشگاه آزادی مشخص است اما برخی در حال تماس با استان‌ها هستندکه تماس‌ها و پیام‌های آنها هم وجود دارد. وزنه‌برداری نیاز به حمایت دارد اما باید قضاوت را به بعد از بازی‌های آسیایی و المپیک موکول کنیم.»

بعد از ریاض و هانگژو اگر بد بودیم انتقاد کنید
انوشیروانی با بیان اینکه اگر رکورد وزنه‌برداران کاهش پیدا کند گردنش از مو باریک‌تر است، می‌گوید: «اگر بازی‌ها سال قبل برگزار می‌شد حقیقتاً ما شانس مدال برنز هم نداشتیم. (ادعایی غیرواقع، زیرا سال قبل رسول معتمدی مصدوم نبود و شانس اصلی طلا در تمامی میادین به شمار می‌رفت. باقی ملی‌پوشان نیز شرایطی ایده‌آل و به مراتب بهتر از حال و روز امروزشان داشتند) اما امروز از کسب مدال طلا صحبت می‌شود. ما در تلاش هستیم که بدون نقص کار را جلو ببریم. انتظار از این رشته بالاست اما تحقیق کنید چرا وزنه‌برداری به این روز افتاده و هالتر به کشور وارد نشده است؟
 
 انتقاد از انتقادها
رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در خصوص انتقادهایی که نسبت به او و تیمش در وزنه‌برداری وارد می‌شود تأکید دارد: «کار کردن در وزنه‌برداری شوخی‌بردار نیست و اصلاً آسان نیست. ما وعده حمایت گرفتیم. بروید ببینید به سایر هیأت‌ها چه پولی داده‌اند و به هیأت‌های ما چه مبلغی اختصاص یافته است؟ به یکی از هیأت‌های استانی ما ۴ میلیون تومان داده بودند. اگر نگاه ۱۵ سال پیش به وزنه‌برداری وجود نداشته باشد و بودجه و تجهیزات لازم اختصاص داده شود می‌توانیم موفق باشیم. تیم‌ملی یک ست هالتر و صفحه وزنه‌برداری ندارد! اگر نتایج خوبی نگرفتیم حق دارید که انتقاد کنید. برخی‌ها به خاطر دو میلیون تومان حقوق پایین‌تر مخالف بنده شده‌اند. به نظرم در حال حاضر انتقادها منصفانه
نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی