صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

بدهی 900 میلیاردی استقلال از پرونده مالی ساپینتو تا خط و نشان آمانوف

سایه سنگین بدهی‌ها روی میز متزلزل خطیر

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار

شکایت مالی استرا از استقلال در ابتدا به شکل یک شوخی مطرح شد. استرا که در بین هواداران استقلال محبوبیت خاصی داشت، شکایت مالی خود را نزد فیفا برد و فدراسیون جهانی هم استقلال را محکوم کرد، اما از آنجایی که در ایران همه چیز به شیوه کد‌خدا‌‌منشی حل می‌شود، پرونده مالی استرا هم برای مدیران استقلال شکل یک شوخی بود تا اینکه همان مدیران متوجه شدند این مرد ایتالیایی با همان ظاهر خشک هیچ شوخی با کسی ندارد و تا آخر پای گرفتن حق و حقوقش ایستاده است. وقتی این ماجرا خودش را به صورت داستانی درام به استقلالی‌ها معرفی کرد که نرخ ارز روز به روز بالاتر رفت و رقم بدهی مربی ایتالیایی هم، چند برابر شد. این ماجرا در نهایت با بی‌توجهی و سهل‌انگاری مدیران تاوانی در حد حذف استقلال از آسیا داشت، اتفاقی که مثل یک لکه سیاه در رزومه کاری مسئولان وقت استقلال برای همیشه ماند. حالا اما پرونده مالی چند خارجی دیگر خودنمایی می‌کند که اگر مدیران استقلال دست روی دست بگذارند همان سرنوشتی در انتظار این پرونده‌ها است که مثل یک بمب باشگاه استقلال را منفجر می‌کند. طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر شکایت آمانوف، سیلوا و همچنین ساپینتو منتشر شد که نشان می‌دهد در آینده نزدیک باشگاه استقلال را در زمینه مسائل مالی دچار چالش خواهد کرد. با این حال این پرونده‌ها تمام مشکلات آبی‌ها نیستند. بر اساس پیگیری‌ها مشخص شد پرداخت مطالبات استراماچونی، پادوانی و شباب الاهلی در کنار پرداخت بخشی از قرارداد کوین یامگا در فصل گذشته از طریق وام 5/4 میلیون یورویی و با رهنِ ورزشگاه مرغوبکار صورت گرفته است. از طرفی در زمان مدیران قبلی نیز وامی حدود 150 میلیارد تومان دریافت شده که الان باتوجه به اصل و سود مبلغ جمیع وام‌های دریافتی تاکنون و خسارات مربوطه، باشگاه استقلال مبلغ بسیار سنگینی بدهکار است. عدم درآمدزایی در فصل گذشته یکی از عوامل مهم بروز مشکلات مالی در باشگاه استقلال است به طوری که این باشگاه نه تنها از تبلیغات یک اپراتور درآمدی نداشته بلکه با پیگیری از باشگاه مشخص شد به خاطر تبلیغات یک بانک نیز به کسب درآمد نرسیده است. چندی پیش، منصور قنبرزاده نایب رئیس فدراسیون فوتبال، بدهی 950 میلیاردی باشگاه استقلال را تأیید کرد که از این عدد فقط حدود 200 میلیارد تومان تعهدات مالی باشگاه به واسطه قراردادهای فصل گذشته است. این بدهی‌ها گزارش شده هستند و گفته می‌شود ممکن است در آینده بدهی‌های گزارش نشده مانند چک‌های گم شده نیز به آن اضافه شوند.
طبق یک برآورد، مبلغ بدهی استقلال بابت دریافت تسهیلات به همراه سود آن چیزی حدود 400 میلیارد تومان است. این وام‌ها توسط باشگاه پرسپولیس نیز دریافت شده است.
پایه قراردادهای فصل گذشته اعضای تیم فوتبال استقلال تهران 440 میلیارد تومان بود که هنوز 200 میلیارد آن به بازیکنان پرداخت نشده است. هزینه آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، اشخاص 150 میلیارد تومان بوده و روی بدهی‌های باشگاه انباشته شده است.
بدهی به سازمان امور مالیاتی 44 میلیارد تومان بوده و بابت تأمین اجتماعی نیز رقمی حدود 30 میلیارد تومان تخمین زده شده است. این بدهی‌ها با رُند شدن اعداد تخمین زده شده و ممکن است کم یا زیاد باشد اما با یک برآورد کلی بدهی‌های باشگاه استقلال حدود 900 میلیارد تومان است.
شاید به همین دلیل است که خطیر این روزها سکوت کرده و در قبال هیچ انتقادی واکنشی نشان نمی‌دهد. بهتاش فریبا روز گذشته به این نکته اشاره داشت که اگر خطیر صحبت می‌کرد و مسائل و مشکلات را مطرح می‌کرد شاید شرایط بهتر می‌شد، اما مشاوران خطیر توصیه‌های‌شان شبیه بهتاش نیست و قطعاً به او گفته‌اند فعلاً سکوت کند. سکوتی که هجمه انتقادات را زیاد کرده است و حتی اکثر پیشکسوتان استقلال این روزها به این نکته اشاره کرده‌اند که خطیر بهتر است برود. حتی اگر در چنین شرایطی موافق حرف‌های پیشکسوتان استقلال باشیم و رفتن خطیر را بهترین اتفاق این روزها بدانیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه کسی بیاید و این بدهی 900 میلیاردی استقلال را قبول کند؟ اوضاع و احوال مالی استقلال آن قدر بحرانی هست که هر مدیری را برای نشاندن پشت میز مدیریت باشگاه استقلال دلسرد کند. قطعاً افرادی که با تأمل پستی را انتخاب می‌کنند اسیر جایگاهی نمی‌شوند که در پی آن قرار باشد به میلیون‌ها هوادار جواب پس دهند. آنچه امروز خطیر و دیگر مسئولان استقلال باید بدانند این است که پرونده‌های مالی خارجی‌ها نباید یک بار دیگر پایانی درام داشته باشد و از همین حالا باید به فکر پرداخت این بدهی باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی